Nekromanti Svenska reviderade rollspel

Ond bråd död

Swashbuckler
Re: Önskelistan

Ett förbättrat Wastelands är allt vi behöver egentligen!
Helst utan Byrr och längre in i framtiden, och förstås mindre 80-tal. :gremsmile:

Jo för tusan, Skuggornas Mästare i modern version vore också underbart. Frågan är om man ska hålla kvar vid 80-tals action eller övergå till samtida action?

Christoffer

It's all pig.
"Mitt liv med dråparträdet" låter härligt..

Annars har jag funderat en del kring Cold City och Mutant. Agenter, mutanter och dolkar i ryggen på Hindenburgs bakgator.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Re: Önskelistan

HJK said:
Jo för tusan, Skuggornas Mästare i modern version vore också underbart. Frågan är om man ska hålla kvar vid 80-tals action eller övergå till samtida action?
Är du ute efter spel som fokuserar på Action föreslår jag att du kollar in Mindless Gamings nya rollspel Action!. Det ska släppas på Stockholms Spelkonvent om allt går som det ska.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Nu ska vi se...

Jag vill se Gemini men där man känner sig mindre styrd av metaplotten. Det får gärna finnas en fet köpekampanj att köpa (a' Undergångens Arvtagare) som knyter an till metaplotten, men i grundboken vill jag nog mest få idéer till egna kampanjer. Jag vill se ett regelsystem som är lätt, smidigt och världsfokuserat, och som helst kan döljas helt för spelarna.

Jag vill se Kult uppdaterat till 2000-talet, gärna med mindre Metropolis och Nefariter och mer smygande postmodern ångest och skräck.

Jag vill se ett Mutant som vågar bryta med sina rötter till förmån för en mörk, skitig fabelvärld befriad från ordvitsar och regler som mer finns för att spelskaparna inte kom på något bättre sätt att balansera spelet (klasserna).

Överlag gnäller jag mycket på regler: Jag vill se spelskapare som släpper världar utan regler. Ha gärna med världsinfo och metaplott och annat på ungefär samma sätt som förut, men skippa reglerna helt. Fyll utrymmet med utkast till äventyr och kampanjer, inspirerande SLP:er, och så vidare. Jag avskyr att betala pengar för regelsystem, för alla regelsystem suger. Jag har svårt att komma på vilket som är värst: Ännu en överlastad BRP-klon med femhundra filjarder specialregler, fåniga tabeller och tärningsslag, eller om hela böcker skriva om till samberättande/narrativism.

Nä, klös bort världsbeskrivningarna helt från regelsystemen, och låt folk fatta beslut själva. Skit i de lata gnällmånsarna som inte orkar anpassa ens sina favoritsystem till nya världar. Lite jobb får man väl stå ut med.

Nightowl

Champion
Ord från Rosen...

Jag gjorde rätt i att kontakta honom...

Det är ju onekligen trevligt att så pass många vill återse
Lancelots grejor - med samma illustratörer (-:
Jag gissade först att Targets senare produktion skulle tas upp som
"gör om gör rätt"-favoriter, men intressant nog verkar det vara än fler
som nämner Gemini i det sammanhanget.

> Det ska tilläggas att även om vi (för "Rävspel" betyder i stort sett
"Åke Rosenius
> och hans boy wonder sidekick, Erik Sieurin") har *rätt* att ge ut
ditt och datt, har
> vi inga datafiler eller dylikt. // Det är scanning eller skriva in
ord-för-ord som gäller.

Desinformerar du här, eller minns du bara fel? (-;
(Om det senare så har vi alltså *allt* officiellt textmaterial till
både Khelataar och Wastelands - inkl moduler och Rubicon-artiklar -
digitalt, plus Koor-Maniar och delar av Projekt JAS. Tyvärr kan
detsamma inte sägas om bilderna.)

Om Khelataar 1.1: Det känns åtminstone för mig inte särskilt motiverat
att släppa en digital "as is"-version med alla dess brister, men sist
vi provade visade sig ju en buggfix-version inte vara helt enkel att
krysta fram heller. Lite som att vilja återutge serier av Rob Liefeld,
bara med några enkla retuscher här och där för att fixa anatomiska
fel...
Fullt genomförbart med Regelboken, fast i Världsboken kom vi ju inte
mer än *någon sida* i taget innan man fick stanna och börja hålla långa
diskussioner mailledes. Att faktiskt debugga den skulle förmodligen
bara vara realistiskt för oss om vi kunde jobba på det utan
elektroniska mellanhänder. Vilket kräver att vi kletar samman IRL i
åtminstone en vecka, och det har vi väl inte gjort sen typ Lancelots
dagar.

*Omgjorda* versioner av Khelataar är väl alltid kul - om nån faktiskt
känner för att kreera nåt så tycker jag att det inte bör behöva hindra
dem att *vi* har förstoppning i ämnet... Det hölls ju ett rätt
ambitiöst Khe-lajv för knappt en månad sen, helt utan vår inblandning,
som tydligen blev väldigt lyckat, vädret till trots. (Jo, att skriva
nåt om det på listan ligger bland mina attgöra-grejor.)

> jag vet att arbetet med att framställa en fil/kopia med all text
till Wastelands
> framskridit med stomsteg under sommaren.

Grundspelet 1.1 är som sagt layoutat och mer eller mindre klart. Den
stora stoppklossen just nu är jag, som har varit för upptagen med annat
för att hinna
korrläsa det - och med tanke på Lancelot Games' rep på den fronten
känns det motiverat att vara lite petig med just det.
"Listan" han pratar om är Lancelot-listan, en gammal mailinglista som utvecklades ur min och Åkes privata korrespondens.

Så, thats the news this week.

Erik

krank

Dessutom skulle jag vilja se ett Mutant Chronicles som bättre tog tillvara de olika aspekterna av världen - där macho-splatter och stora axelskydd fick stå tillbaks för cyberpunkskräck med kultvibbar och cybernoirkänsla. Ett förvettigat MC, med mer krypande skräck än mörsa-splatter-helvete hela tiden. Det måste givetvis finnas plats för zombier också, men det måste vara en del snarare än det hela. Mer stöd för intrigspel mellan korporationer vore också kul. Dödligare regelsystem och ett karaktärsskaparsystem utan slump står också högt på önskelistan här. Kanske också mer mystik kring ruinerna på mars... Och framförallt nya varianter av apostlarna, i gamla kändes ju alla bara som "Algeroth, fast med X istället".

Det sägs ju att nya MC kommer, och att det kommer att vara lite som jag vill, men fan vet om det blir nåt av det projektet.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Ord från Rosen...

Hade det inte varit rätt mycket enklare att Rosen hade postat det själv?

Genesis

Ni dés ni maître
Jag skulle vilja se ett Mutant Chronicles med mer bättre fokus på machosplatter. Fy fan, vad jag blev sugen att lira 3:16 i Mutant Chronicles värld nu. Det är ju helt fucking perfekt. Små kommandogrupper med personliga spänningar, flashbackscener till livet innan de tog värvning, oförstående befälhavare som behandlar dem som resurser. Och massor med alienspöaraction.

krank

Genesis said:
Jag skulle vilja se ett Mutant Chronicles med mer bättre fokus på machosplatter. Fy fan, vad jag blev sugen att lira 3:16 i Mutant Chronicles värld nu. Det är ju helt fucking perfekt. Små kommandogrupper med personliga spänningar, flashbackscener till livet innan de tog värvning, oförstående befälhavare som behandlar dem som resurser. Och massor med alienspöaraction.
Alltså. jag vill ju också ha bättre fokus. Bara mindre. Eller mer exakt så vill jag att machosplattret ska vara en del av det hela - en bra och viktig del, men det ska liksom inte vara ALLT. Det vore att slösa bort settingens komplexitet. Vill man bara ha machosplatter behövs inget rollspel. Då kan man nöja sig med 3:16-reglerna och kolla på lite bilder från Kampen om Citadellet.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

Jag tror du vet varför Åke inte är sugen på att hänga här längre. Släpp det.

Dimfrost

Special Circumstances

Om man bryr sig så mycket att man postar via ombud tycker jag att man kan kosta på sig att logga in via sitt konto, en enda gång, och posta sitt inlägg. Men men.

Genesis

Ni dés ni maître

Dimfrost said:
Ja! Kan vi inte ha det som setting när vi lirar på SSK?
Absolut. Så länge ni är okej med att jag kommer att hitta på saker som inte är kanon och driva igenom dem, eftersom jag inte har så tokbra koll. Det blir ju extra tufft, eftersom jag använder miniatyrerna från Kampen om citadellet när jag spelar :gremsmile:.

Ram

Skev
Krille said:
Här insemineras ingenting! Du kan fortfarande spelledarigångdra saker på samma sätt som du gjort i 26 år, även om spelet har en dragkrok. Men du kan inte få ett dragkrokslöst spel att speligångdra saker som ett modernt spel.

Med dragkrok har du ett val. Då kan du dra igång lasset själv om du vill. Utan dragkrok har du det inte. Då måste du dra igång lasset själv.
Um-hum. Skall inte kladda upp denna i övrigt ganska trevliga tråd med att träta så jag konstaterar bara att SL:ar är lata nu för tiden och så är vi klara med det.

Och nej, jag är inte allvarlig. :gremwink:

Dimfrost

Special Circumstances

Självklart. Jag är inte så insatt i Mutant Chronicles värld längre. Det känns bara ballare än defaultvärlden i 3:16 (som jag i och för sig inte vet mycket om alls).

vandraren

Swordsman
Eon utan det groteska regelsystemet det har nu. Det kan fortfarande vara dödligt att slåss och mycket grisodlande utan att ha världen mest tungrodda regler.

Mundana kan också bli mer enhetligt. Det vore coolt om en person skulle skriva om alla moduler själv, med en sammanhängande vision i huvudet. Ett rätt omfattande jobb. :gremlaugh:

vandraren

Swordsman
Just den här åsikten har jag aldrig förstått, man kan ju spela andra äventyr än mega-meta-plotten? Det gäller ju typ alla rollspel som har en meta-plott; man måste inte spela "Mörkret" i Eon t.ex. utan kan grisodla i Drunok.

vandraren

Swordsman
Håller med! Det är ju Luna som är det som är bra med MC. Spelet blir bara sämre för varje splatter-bok som man äger, grundboken räcker. Fram för mer frilansar-äventyr i Lunas slum där megakorparnas skyskrapor sträcker sig mot skyarna och kastar hotfulla skuggor på RP.