För egen del tror jag Svavelvinter föll på tre punkter.
1) Settingen är intrikat och rätt svår att ta till sig för oinsatta. Trots att många spelat och tyckt om kampanjen är det en mindre del som läst romanerna. Jag har i alla fall aldrig kunnat sälja det till någon "på utsidan" så att säga. Det här är garanterat den klart viktigaste punkten.
2) Spelet saknar en tillräckligt trad-vänlig ingång. Det är ju inget trad-spel så det ska väl inte behövas men jag tror något åt det hållet hade kunnat göra mycket för populariteten (eller åtminstone rent krasst gjort det lättare för mig att sälja när det kom). Men jag ska vara ärlig och säga att jag har svårt att säga se vad det skulle vara. Det finns ju försök med korta äventyr med färdiga RP och även Tramenze och Lojalisternas tid, men de når inte ända fram. (Det går ju att se att Ligan använt mycket av det de har med i Svavelvinter i senare spel men utan att göra något lika indieflummigt. Utom det fantastiska erfarenhetssystemet som verkligen hade kunnat få leva vidare.)
3) Dålig timing. Ligan gick vidare till annat, romanernas avslutning dröjde, neotradvågen var inte lika självklar. Spelet hade kanske behövt komma några år tidigare eller senare.