Mutant RYMD tyckte jag mycket om när det kom, och det är väl stendött nästan från början. Det gjordes ju ganska snabbt om till Mutant Chronicles (och där någonstans började också det totala förfallet hos Äventyrsspel; det blev fokus på allt annat än rejält rollspel – totalt stridsfokus, brädspel, figurer, kortspel och utlandssatsning etc). Men även om Chrinicles ännu lever (om än i utländsk utgivning) så hade RYMD helt andra potential som Chronicles inte har förvaltat. Mer av ROLLSPEL i mörk SF, på randen till skräck. Det är synd, och det närmaste vi ser detta idag är väl i Coriolis och Alien. Men RYMD var en mer tillgänglig värld.*
* Med det menar jag följande: Coriolis, som jag tycker är ett lysande spel, har en värld med hög tröskel för nya spelare; allt är nytt, världen rik och det är massor man måste veta för att få ut mesta möjliga av spelet. Och Alien är som alla spel baserade på en film/bokvärld för låst. Men spel i vårt eget solsystem, med en värld man lätt fick grepp om, där dessutom mycket kändes igen från såväl KULT som Cyberpunkgenrens klichéer, det gav en låg tröskel till en rik värld.