Är spelen bra! Vad går de ut på? Hur är reglerna?
Jag mins dem som helt okej.
Vägen är bortsätt från reglerna ett enda äventyr i din normala högmedeltid-liknande, mer eller mindre Tolkien-inspirerade fantasy värld, det som gör det till ett konfirmationsspel är att äventyret som presenteras är uppdelat och efter varje del så har man diskussionsfrågor rörande rätt och fel, och liknande moral frågor.
Ansgar har jag inte kol på, tror att det vara att man är hjälpredor till Ansgar i Birka, eller en stormans underhuggare som ska undersöka denna Ansgar och hans kristendom.
I
Quo Vadis? spelar man romerskaslavar på ett uppdrag av ens ägare och på vägen blir man intrasslad i de underjordiska kristna sällskapen.
Tellus utspelar sig i en ljus framtid efter mörka händelser där mänskligheten står enad, slutat med våld och har sprit sig ända till Europa i solsystemet men jorden är helt förstörd av atomkriget och tidigare nedsmutsning. De tre äventyren som presenteras har all olika moralfrågor som karaktärerna och spelarna får handskas med, både under och efter spelt.
System:
Vägen använde en variant av BRP systemet - mins att karaktärskapandet kunde varit bättre p.g.a. att (som jag mins det) man i prakatiken bara kunde börja som en medelmåtta.
Tellus tror jag också var BRP baserat men kraftig moddat, och saknade den fokus på strid som BRP har. Hade ett bra "gå upp i färdighet" system där man fick erfarenhetspoäng i en färdighet första gången man använde den under speltillfället och när man lyckades exceptionellt, ett bra sätt att vissa att om du gör något så blir du bättre i det.
Kan inte de andra, troligen BRP varianter.