Nekromanti Sverige efter katastrofen

Genesis

Ni dés ni maître
Så, tack vare Hakanlo har jag nu beslutat mig för att göra ett nyare, bättre svenskt efter-katastrofen-lir. Det känns inte rättvist att genren skall hållas på av ett utgånget spel med kasst regelsystem. Så hur bör ett nytt, fräscht efter-katastrofen-spel se ut? Den regelmässiga grunden är redan löst. Den inkluderar:

* Ett speligt stridssystem med taktiska val, manövrering och möjligheter för olika fiender att kännas väldigt olika och kräva olika taktiker. Du kan inte använda samma taktik mot robotar som mot människor.
* Integrerade och genomtänkta (och roliga!) system för fordonsstrid, strid mot stora motståndare samt jaktscener.
* Systemstöd för komplicerad fornteknologi som kräver kunskap för att använda och som inte är helt pålitlig. Inkluderar stöd för problem och skavanker som utvecklas över tid och som är unika för varje föremål. Även stöd för komplexa föremål med många olika funktioner, där de enklare kan aktiveras av någon med halvtaskig teknisk kunskap, medan de svårare kräver expertkunskaper för att aktivera.
* Grundsystem som liknar "moves" från Apocalypse World (färdiga men valbara insatser i konflikterna). Ja, jag skriver ett efter-katastrofen-lir med regelinspiration från AW. Och jag skäms inte för det.

Jupps, där har vi systemgrunden i korthet. Men vad jag vill tala om här är spelvärlden. Vad skulle ni vilja se i ett nytt Sverige efter katastrofen? Stora, vaggande robotar som i Shadow of the Colossus (som jag aldrig spelat) är efterfrågade och kommer att finnas med. Vad mer? Vad vill ni inte se?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag vill se:
- Gamla stadsruiner och mystiska grejer som händer där
- Möjlighet att rota i "de stora grejerna", dvs ha t.ex en kampanj fokuserad på att gräva i varför katastrofen egentligen hände etc.
- Jätterobotar a Shadow of the Colossus är bra; öht gillar jag alla varianter av gammal högteknologi i stor och/eller farlig skala. Eclipse Phase har en del sånt för sig på sin förstörda jord också, men det spelet misstänker jag att du inte skulle orka läsa.

Jag vill inte se:
- Namnvitshumor a' Cappuccino
- "Fynd" a' MUA, där allt det roliga bygger på att det är skoj att ens rollperson tror att en hårtork är en laserbössa.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jag är tråkig och tycker att det bästa postragnarök-Sverige beskrivits av P.C.Jersild i Efter floden.

krank

För övrigt är Måndag klockan 3 en riktigt bra... inte postapokalyptisk, utan mer apokalyptisk, skildring av Sverige i händelse av atombomb. Bör läsas.

Storuggla

Champion
"Det känns inte rättvist att genren skall hållas på av ett utgånget spel med kasst regelsystem."

Wastelands?

"Vad skulle ni vilja se i ett nytt Sverige efter katastrofen?"

Frånvaron av pengar, byteshandel ska regera.

"Vad vill ni inte se?"

Stora, vaggande robotar som i Shadow of the Colossus.

Storuggla, nutid gone bad

tull

Hero
Titta på hur exempelvis datorspel som fallout 3 gör för att anlägga känslan av att "vår tid" var för länge sedan. I spelet får man höra gammeldags musik (60-tal?) och modet innan katastrofen ser också ålderdomligt ut.

Som läsare/spelare behöver man få känslan av att världen innan katastrofen var väldigt avlägsen.

Det blir ingen sanningsenlig bild av hur samhället såg ut innan katastrofen men det blir ett bra grepp som illusion.

Doomhamster

Swordsman
Hur förändras miljön efter katastrofen? Snackar vi atomvinter, eller global uppvärmning? För det jag spontant tänkte var "lappar! renar i Stockholm!" men det kanske inte passar in.

tull

Hero
TheSod said:
Hur förändras miljön efter katastrofen? Snackar vi atomvinter, eller global uppvärmning? För det jag spontant tänkte var "lappar! renar i Stockholm!" men det kanske inte passar in.
Personligen anser jag att en överjävlig vinter i Mälmö/skåneregionen är så mycket mer katastrof än chartervärder i Sverige! :gremsmile:

Renar i urban miljö vore ju skitfränt. Men skippa de töntiga djurmutanterna.

Genesis

Ni dés ni maître
krank said:
- Möjlighet att rota i "de stora grejerna", dvs ha t.ex en kampanj fokuserad på att gräva i varför katastrofen egentligen hände etc.
Alltså, nog för att jag gör ett traddigt spel, men metaplott kan du fetglömma.

Jag vill inte se:
- Namnvitshumor a' Cappuccino
Det tror jag du slipper.

- "Fynd" a' MUA, där allt det roliga bygger på att det är skoj att ens rollperson tror att en hårtork är en laserbössa.
Nä, det tänker jag inte heller ha med. Teknologiskt kunniga rollpersoner kan aktivera och använda de flesta fynd, och dessutom laga dem när något gått snett.

Genesis

Ni dés ni maître
TheSod said:
Jag börjar luta åt att miljön inte har förändrats nämnvärt. Jag tror att jag inte kör på atomkrig eller klimatförändring eller nå't sån't. Kanske bara att det globala samhället körde i botten när ekonomin krashade, datasystemen lade av och resurserna tog slut, kombinerat med en rejäl virussjukdom som utplånade stora delar av mänskligheten.

Ram

Skev
Ehm, vart kommer de stora, vaggande robotarna ifrån?

Min egentliga fråga är om det skall vara wastelands utan byrr eller en mer fantastisk/sagolik värld?

//Ram - Vill se olika i olika...

krank

Genesis said:
Alltså, nog för att jag gör ett traddigt spel, men metaplott kan du fetglömma.
Det är lugnt, jag kan bygga en egen =)

Egentligen är mina no-nos större än mina yes-yes. Slipper jag namn- och fyndhumor väger det tyngre än att jag får en metaplott.

Anton P

Veteran
Kan man inte låta delar av teknologin vara skitfarlig så att det känns lite riskigt att rota runt bland gamla prylar.
Sedan vill jag se:
-Stora, läskiga, muterade rovdjur
-Vedspisar i små stugor
-Humor (INTE m:ua humor, snarare små glädjepluttar lite här och där som lyser upp lite.
-Fula, men väldigt starka, mutanter som används som packdjur
//Anton, stora robotar är också coolt.

Genesis

Ni dés ni maître
Ram said:
Ehm, vart kommer de stora, vaggande robotarna ifrån?
Öh. Bofors? Nä, du har rätt, ett krig behöver vi nog, för att fylla världen med puffror, jätterobotar och bestyckade svävare.

Min egentliga fråga är om det skall vara wastelands utan byrr eller en mer fantastisk/sagolik värld?
Jag har inte riktigt koll på Wastelands och jag har ingen aning om vad "byrr" är för något, men stämningen skall vara lite gladkäck, sådär som i gamla DoD. Man äventyrar.

Genesis

Ni dés ni maître
krank said:
Egentligen är mina no-nos större än mina yes-yes. Slipper jag namn- och fyndhumor väger det tyngre än att jag får en metaplott.
Anton P said:
-Humor (INTE m:ua humor, snarare små glädjepluttar lite här och där som lyser upp lite.
Som synes i mitt svar till Ram, så vill jag påpeka att det här är ingen mörk, "gritty" gyttjevärld med misshandlade prostituerade och knivmördande missbrukare i stinkande gränder. Det är "gå in i ett världshus och få ett uppdrag av en gammal man" fast uppdaterat till moderniteten.

Ronin

Veteran
En anorlunda skildring av postapocalypsen och en som jag väldigt gärna vill se ett rollspel om är den värld som avbildas i Tv-spelet Enslaved:Odyssey to the west.
En värld som återtagits av naturen, där Stadshuset är draperat i en tjock matta av rötter, murgröna och vackra gräsväxter, Lummiga trollskogar i stockholms innerstad, vackra gräsbevuxna lunder på e4an men under all denna växtlighet finns en undergången värld...
Detta vore fett!

Vad jag inte vill se: Coctailaction, ordvitsar, tråkiga brungrå fasader, smutsiga dödsrobotar och kenny starfighter vapen.

Genesis

Ni dés ni maître
Ronin said:
En anorlunda skildring av postapocalypsen och en som jag väldigt gärna vill se ett rollspel om är den värld som avbildas i Tv-spelet Enslaved:Odyssey to the west.
En värld som återtagits av naturen, där Stadshuset är draperat i en tjock matta av rötter, murgröna och vackra gräsväxter, Lummiga trollskogar i stockholms innerstad, vackra gräsbevuxna lunder på e4an men under all denna växtlighet finns en undergången värld...
Detta vore fett!
Jag kollade just in trailern på YouTube. Fett med rock! Mycket inspirerande. Jag vill gärna ha lite djungelkänsla. Djungel + robotar = äg. Dessutom såklart en massa monster i skogarna.

Vidare spån: Jag har kommit fram till att den bästa äventyrsmiljön är stadsstater. Varje samhälle har sin egen regering; ett sammanhängande rike finns inte. Vissa enklaver ligger nära varandra så att de kan kriga, samarbeta, intrigera och så. Andra ligger långt ute i ödemarken och saknar nästan kontakt med resten av mäsnkligheten. En del är omgivna av tillräckligt med öppna fält och har tillräckliga resurser för att kunna leva på jordbruk, medan andra är byggda över hydroponiska farmar. Andra lever på jakt, fiske och bärplockning, farliga sysselsättningar som kräver människors liv varje år. Ytterligare andra lever på handel och uppletade tekprylar.

Tanken är att spelet saknar världskarta. I grundboken finns en hyfsat välbeskriven enklav med omkringliggande områden. Skriver man sedan fler är det lätt för folk att stoppa in dem i sina egna kampanjer, eftersom det inte är specat var det ligger. Har du hittat på en egen fräck enklav kan du dela med dig av den till andra. Intressanta äventyrsplatser kan också placeras ut lägligt i närheten av området där rollpersonerna befinner sig för tillfället.

hakanlo

Hero
Betyder "enklav" samma sak som i Mutant? Dvs jättelik överlevnadsbunkerstad med robotsilos och frisörsalonger?

Dylika bunkrar och andra underjordskomplex är en relativt logisk lösning på frågeställningen "Men vi behöver dungeons också, hur får vi in dem?"

Gillar tanken på stadsstater snarare än riken. Då blir det mycket vildmark däremellan åt jätterobotarna och annat spännande att lufsa runt i. Liksom, allt mellan stadsstaterna blir "zonen", snarare än bara några få klickar på kartan. Sedan är det ju en bra äventyrsdrivkraft om det finns något begärligt att hämta därute (fornfynd).

(När jag senast drömde (brukar stanna vid drömmar, det kräver minst arbete så) om att skapa en värld själv var jag inne på stadsstater snarare än riken eller större statsbildningar.)

Krille

Super Moderator
Hakanlo said:
Betyder "enklav" samma sak som i Mutant? Dvs jättelik överlevnadsbunkerstad med robotsilos och frisörsalonger?
Det låter inte så. Det låter mer om något i stil med de här:

Karta över Baarle-Nassau och Baarle-Hertog

...där de mörkare gula fälten är enklaver, och de ljusare fälten i de mörkare fälten är enklaver i enklaver. Och bara för att göra det ännu rörigare så är de dessutom exklaver.

Leta upp den stora gula plutten kallad H1. Den är en nederländsk enklav (helt omsluten av Nederländerna), men en belgisk exklav (dvs det är en bit Belgien som ligger utanför Belgien). I den finns den ljusa plutten N1. Den är i sin tur en belgisk enklav (helt omsluten av Belgien), och samtidigt en nederländsk exklav.

Och det här är förstås skitroligt eftersom de där gränserna går mer eller mindre tvärs genom hus och dörrar, och där halva huset är holländskt och andra halvan är belgiskt. Ännu roligare blir det i de restauranger som ligger sådär, eftersom de båda länderna har olika lagar för öppettider.