Så, tack vare Hakanlo har jag nu beslutat mig för att göra ett nyare, bättre svenskt efter-katastrofen-lir. Det känns inte rättvist att genren skall hållas på av ett utgånget spel med kasst regelsystem. Så hur bör ett nytt, fräscht efter-katastrofen-spel se ut? Den regelmässiga grunden är redan löst. Den inkluderar:
* Ett speligt stridssystem med taktiska val, manövrering och möjligheter för olika fiender att kännas väldigt olika och kräva olika taktiker. Du kan inte använda samma taktik mot robotar som mot människor.
* Integrerade och genomtänkta (och roliga!) system för fordonsstrid, strid mot stora motståndare samt jaktscener.
* Systemstöd för komplicerad fornteknologi som kräver kunskap för att använda och som inte är helt pålitlig. Inkluderar stöd för problem och skavanker som utvecklas över tid och som är unika för varje föremål. Även stöd för komplexa föremål med många olika funktioner, där de enklare kan aktiveras av någon med halvtaskig teknisk kunskap, medan de svårare kräver expertkunskaper för att aktivera.
* Grundsystem som liknar "moves" från Apocalypse World (färdiga men valbara insatser i konflikterna). Ja, jag skriver ett efter-katastrofen-lir med regelinspiration från AW. Och jag skäms inte för det.
Jupps, där har vi systemgrunden i korthet. Men vad jag vill tala om här är spelvärlden. Vad skulle ni vilja se i ett nytt Sverige efter katastrofen? Stora, vaggande robotar som i Shadow of the Colossus (som jag aldrig spelat) är efterfrågade och kommer att finnas med. Vad mer? Vad vill ni inte se?
* Ett speligt stridssystem med taktiska val, manövrering och möjligheter för olika fiender att kännas väldigt olika och kräva olika taktiker. Du kan inte använda samma taktik mot robotar som mot människor.
* Integrerade och genomtänkta (och roliga!) system för fordonsstrid, strid mot stora motståndare samt jaktscener.
* Systemstöd för komplicerad fornteknologi som kräver kunskap för att använda och som inte är helt pålitlig. Inkluderar stöd för problem och skavanker som utvecklas över tid och som är unika för varje föremål. Även stöd för komplexa föremål med många olika funktioner, där de enklare kan aktiveras av någon med halvtaskig teknisk kunskap, medan de svårare kräver expertkunskaper för att aktivera.
* Grundsystem som liknar "moves" från Apocalypse World (färdiga men valbara insatser i konflikterna). Ja, jag skriver ett efter-katastrofen-lir med regelinspiration från AW. Och jag skäms inte för det.
Jupps, där har vi systemgrunden i korthet. Men vad jag vill tala om här är spelvärlden. Vad skulle ni vilja se i ett nytt Sverige efter katastrofen? Stora, vaggande robotar som i Shadow of the Colossus (som jag aldrig spelat) är efterfrågade och kommer att finnas med. Vad mer? Vad vill ni inte se?