Re: Journalistik
Såsom varande journalist till yrket, kan jag glädja dig med att fullt så illa är det inte.
Det finns fall där det har hänt. Darling, till exempel. De hade många läsare, men antog kanske en för alternativ approach för annonsörernas tycke. Dessa tyckte väl att det var mer lockande att annonsera i en tidning som inte kritiserade mainstreamprodukter.
Annonsörer
har en jättelik makt, om än en osynlig, indirekt sådan. De sitter förstås inte med i redaktionerna och påverkar tidningarna direkt, men genom att få alla andra tidningar än deras egna att försvinna så påverkar de ju ändå urvalet och det allmäna medvetandet (varpå förmågan att kritisera försvinner. Känner man bara till den vision som annonsörernas tidningar förser en med så är det inte så lätt att vara ifrågasättande). När det gäller Darling spelar det inte så stor roll; det var bara en populärkulturell blaska, men det kommer nog att bre ut sig skall du se.
Nu är det bland annat stort att man betalar för hyllplatser i butikerna. Det är den nya reklamen; man betalar inte för att
övertyga konsumenterna (då kan de fortfarande välja bort dig) utan man betalar för att de bara skall kunna välja just dina produkter.
---
Det här är exempel som visar på att konsumenterna inte längre är
kunder. Konsumenterna har istället gått och blivit "produkten", och för den betalar annonsörerna. Annonsörerna är alltså "kunden", och all makt som kunden har i ett liberalt utopia faller alltså åt annonsörerna - inte konsumenterna. Tidningar behöver egentligen inte läsare, vad de behöver är annonsörer. (De hör förstås ihop på sätt och vis, men det är inte riktigt så enkelt att det ena ger det andra (det håller allt mer på att bli så att det
andra ger det
ena))
Vi har bara sett början på den här utvecklingen (jag har dock hört skräckhistorier om att nästan alla livsmedelsprodukter i Sverige mer eller mindre kommer från en och samma lilla klick av producenter, och att alla varumärken vi har att välja bland bara är ett skengalleri där pengarna till slut tillfaller ett och samma företag oavsett vad vi än väljer. Det tror jag iofs inte alls på, men om det så vore, då är jag säker på att vi ändå inget skulle märka) än så länge, och personligen är jag mest rädd över hur medierna utvecklas, eftersom de är en så viktig demokratiinstitution.