Nekromanti Sverok i Ordfront

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Journalistik & anarkism

Rising, jag är journalist sedan många år och känner branschen tämligen väl. Du behöver inte förklara mitt yrkes realiteter för mig. :gremwink:

Jodå. Eller hur definierar du en utopi?
En utopi är ett samhället där allt är bra och där alla målkonflikter är lösa. Se till exempel Lenins visioner om kommunismen som "arbetarnas paradis". En liberal anser att att ett sådant tillstånd är ouppnåeligt.

Det du kallar "liberalism" är nog snarare libertarianism, dvs ett slags anarkokapitalism. Den står lika långt från liberalismen som vänsteranarkister står från socialdemokratin.

Saxifrage

Hero
Re: Röd skugga över 1970-talet

Jag gissar alltså att idiotin är konstant, men att den ömsar politiskt skinn vid jämna mellanrum.

Ja jävlar! Det var det mest insiktsfulla jag läst på länge. Det där citatet tänker jag sno hämningslöst. :gremsmile:

(jämför tex Mekanurgs klasskompisar med alla käcka lederhosen-ungdomar på 40-talet; skillnaden är ju i princip bara att nassarna kunde kamma sig)

Rising

Vila i frid
Re: Journalistik & anarkism

Du behöver inte förklara mitt yrkes realiteter för mig.
Jag ber om ursäkt om du anser att jag var nedlåtande på något sätt. Det var inte min avsikt. Nå, bara för att jag är reklamare så betyder det ju inte att jag automatiskt är särskilt bra på att analysera reklam. Det är ju exempelvis inte så att regissörer automatiskt är bra som filmrecensenter, eller att rockmusiker skulle vara bra på att analysera musikbranschen. Boken No Logo är liksom inte full med självklarheter för en reklamare bara för att han kan göra makron i photoshop. Men mest av allt försökte jag vara tydlig med det jag skrev i mitt föregående inlägg eftersom du svarade på ett sätt som fick mig att misstänka att jag hade varit otydlig.

En liberal anser att att ett sådant tillstånd är ouppnåeligt.
Gör verkligen alla det? Susning.nu nämner exempelvis denna utopi: Ett helt fritt samhälle med total yttrandefrihet, religionsfrihet och Laissez faire-ekonomi inom liberalismen även om tydligen (se diskussionen längst ner) vissa tycker precis som du. Ämnet verkar således inte självklart.

Jag tycker mig gissa att du pratar om sådana som jag kallar socialliberaler. Fast egentligen är allt det här en kvasidiskussion - det är som folk som säger "min ideologi är att alla ideologier är fel" (det är ju också en ideologi). I vilket fall som helst så misslyckas jag med att se relevansen med den här diskussionen i förhållande till den princip jag lyfte fram - att den liberala ideologin misslyckas med att ge frihet åt konsumenterna, just eftersom ideologin saknar spärrar mot att annonsörerna tar sig friheten att styra konsumtionen.

Arfert

Facit
Re: Röd skugga över 1970-talet

mmm håller med... fy fan för att vara ung på 70-talet... snacka om begränsade möjligheter jämfört med idag! *aviiiiiissss på kidsen*