Kollektivt svar
Inte ens under det glada 60-talet var väl anarko-kollektiv särskilt tongivande inom svensk politik?
Då fanns det hippiekollektiv. Nej, men nu var det ungdomars politiska engagemang vi talade om, inte partiledare. När du hör ett gäng gymnasister prata och en nämner att han/hon vet nån som är med i ett anarko/feminist/vegan-kollektiv, och alla börjar gapskratta och undrar vad det är för en dinosaurie, då har vi nått tillbaks till 80-talet.
Jag lever i alla fall i en värld där Moderaterna är på uppgång, alla lyssnar på synth-musik och alla tjejer bär volangkjolar och plastörhängen.
I det extremvänstervridna 70-talet drällde det också av modekläder, Sveriges största musikgrupp hette ABBA, och andra halvan av det årtiondet hade vi en borgerlig regering. Det är beside the point.
Jag talar om den allmänna attityden - bland ungdomar, eftersom det var det diskussionen gällde. I gymnasiet kom mina klasskompisar till skolan i kritstrecksrandiga business suits och hade böckerna i attachéväskor. Folk bar knappar med 'bojkotta Sovjet', 'nej till fonderna' och groteska karikatyrer av Palme. Det fanns en utbredd känsla av att man hade lämnat allt det där vänsterflummet bakom sig. Nu var det aktieaffärer, MUF och beachen som var The Grej, och om någon hade kommit i palestinasjal eller gjort uttalanden mot kapitalismen hade han/hon enbart blivit sedd som en herregud va pinsam.
Fast visst, det var en reaktion på ett 70-tal som var klart mer vänstervridet än det senaste årtiondet har varit - när brorsan pluggade på universitet fanns det t.ex inte längre studentmascots eller tygmärken med den linje (det program) man studerade, eller ens T-shirts med skolans logga; det sågs som direkt skamligt att gå runt och skryta med att man var akademiker och förmer än vanliga arbetare på det sättet.
Det var inte förrän nåt år in på 80-talet som vi som faktiskt inte brydde oss ett skvatt om Vietnam och kärnkraft kunde säga det öppet (jag tvivlar fö på att någon som inte var med riktigt inser vilket enormt lyft det är att äntligen kunna få säga "Skiter väl jag i" istället för att behöva stå och nicka i takt med agitatorerna).
De senaste tio åren har jag väldigt regelbundet stött på fräsande arga ungdomar som kräver att jag ånyo ska skämmas som fan för att jag inte håller med dem; fat fucking chance, men så länge de finns där, finns vänstervågen kvar i min bok.
Det är en massmedial hetskampanj mot sossar och vänstern fläker ut sina intriger och dåliga stämning publikt. Jag har svårt se något som helst vänsteraktigt där hur hårt jag än kollar..
Allt det här har startat under 2005. En förändring kan börja skönjas, ja, men det är inte mitt i en högervåg - det är början till slutet på vänstervågen. När kollektiven är puts väck, när AFA:s och Reclaims evenemang får en uppslutning på typ 30 inte-så-unga pers (fö ungefär vad första maj-tågen drog på 80-talet), när tonåringar enbart suckar tungt och utrymmer lokalen då mossiga typer börjar dra upp genus och köttindustrin och det j-a USA, då kan vi börja prata vänsterns försvinnande.
--
Åke