Nekromanti Sverok mesta bidragstagarna

Radioaktiv

Hero
Re: Ett litet sidospår...

Under några år var de där Sverokpengarna enda anledningen till att jag överhuvudtaget kunde köpa nya prylar. Vi var en ganska liten förening, så vi fick bara grundbidraget - som väl räckte till några böcker om året eller så.
Bidrag, (med tillhörande ansvar), måste finnas för ungdomar så de kan få en vettigare fritid. De flesta jag spelade med kom får knegarfamiljer utan några pengar till övers för rollspel. Dessutom gick våra studiebidrag till busskort, (bland annat för att ta oss till skolan med), kläder, skolprylar... Vi hade verkligen inga pengar alls. Skall vi inte kunna ha en vettig fritid då?

Det enda som man alltid kan få tag på lätt är alkohol. Och det är också den största "fritidssysslan" för ungdomarna där jag kommer från. En sådan där typisk industrikommun som det börjat gå dåligt för. Det spelar ingen roll hur lite pengar man har, på något sätt får man ju alltid tag i det ändå. Om inte annat, hemifrån. Hellre rollspel än kröka liksom.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

GnomviD said:
Svarte faraonen said:
Var folk som enbart spelar bordsrollspel och inte använder spelplaner lägger sina föreningspengar förstår jag dock inte.
I min kompisförenings fall gick en del av kosingen till att subventionera GothCon-resor (ofta i form av att föreningen pröjsar inträde+spelpass). När man är ett gäng gymnasieelever som ska resa över hela Sverige är det schyst att kunna få ner kostnaderna lite. Att fara på konvent var väl en av höjdpunkterna av mitt unga nördliv (av flera anledingar, men mest sociala), så det ser jag som en självklar grej att bidra till. Om man ska fortsätta med sportliknelserna är det ju motsvarande att fara på tävling eller träningsläger.
Ja, resor och så är ju bra. Jag tycker även att det är vettigt att införskaffa föreningsägt material som kan lånas ut (så att en lajvförening till exempel har lånekläder och lånevapen), eftersom detta underlättar om man ska ta in nybörjare som ännu inte vet om de behöver göra en investering i hobbyn.

Sedan är så klart frågan i hur stor detalj man kan undersöka det här. Jag kanske inte tycker det är enormt relevant att bidragspengar går till privata rollspelsböcker, men om alternativet är att detaljkontrollera hur pengarna fördelas i varje enskild förening känns det som smällar man får ta. Kontrollalternativet blir ändå inte billigare.

Hunk

Hero
Vitulv said:
Behöver inte Sverokföreningar redovisa kvitton? :0
Inge gentemot Sverok eller staten. Ideella föreningars bokföringsplikt är ganska begränsad om de inte bedriver näringsverksamhet (vilket ytterst få, om några, Sverokföreningar gör). Om Sverok/staten väljer att granska en förening misstänker jag att deras fokus främst är att undersöka om föreningen har tillskansat sig mer bidrag än den borde, snarare än vad föreningen faktiskt har gjort med bidraget. Om föreningen kan motivera att en kostnad inte direkt strider mot föreningens syfte kan de nog ganska enkelt komma undan.

Möller

Hubert Hortlax
Telash said:
Möller said:
För att få perspektiv

Riksidrottsförbundet har cirka 3 miljoner medlemmar ( Källa) och får drygt 1,7 miljarder statliga bidrag plus 1 miljard kommunala (källa)

Det blir drygt 50 kronor statligt bidrag per medlem, 90 kronor om vi också räknar de kommunala bidrag.

Med 175 000 medlemmar och 21 miljoner får en Sverok-medlem 120 kronor i statligt bidrag.

Tja, jag är lite överraskad. Trodde idrotten var mer subventionerad än oss nördar (men min forskning är ju inte direkt fullständig).
Va? Har jag fått en hjärnblödning? Jag får det till 500 respektive 900kr. Är det bara jag?
Nä, du har inte hjärnblödning. Den ligger snarare hos mig.

Ursäkta räknemissen.

Riktar´n

Veteran

Som Sverok aktiv tänkte jag blanda mig i diskussionen lite. Vet inte hur sammanängade detta blir men ändå.

Några saker jag tänker på är följande:
Den aktiva lokal föreningen jag var med i var till en början en liten kompisförening som startades bara för att få bidraget av ett kompisgäng. Idag är det en av de största lajvföreningarna i norr, de ekonomiska muskler och den struktur som kunde uppnås i och med sverok var helt klart nödvändigt för att förenignen skall nå så lång.

Angående kvitto redovinings så är det som sägs här att det inte är något egentligt tvång, däremot så skall det finnas en revisor och den kan ju ha synpukter på hur pengarna används, personligen så skulle jag nog ha synpunkter på ifall att pengarna gick till alkohol å andra sidan så en lättöl är det många som dricker istället för en cola och ä det så farligt?

Detta när föreningars medel används för att bekosta enskillda personers egendom har jag lite problem med åandra sidan så beror allt på hur det ser ut och vilken moralisk kompass som finns inom föreningen, om det skall gå till en persons grejer så bör ju den ha gjort något av motsvarande värde för förenigen. Disskussionen om att använda föreningsmedel till att bekosta en enskilldpersons utrustning har jag även varit med och tagit vi åtminstoen ett tillfälle. Det pengarna skall gå till är framförallt att se till stt "infrastruktur" eller vad man skall kalla det finns på plats.

Jag tror ofta att vad allting handlar om är att skapa en respekt för de pengar som används. Sedan så måste jag väl också säga att det ibland kan tyckas vara en dålig idé att sätta en massa pengar i handen på någon ungdom, men å andra sidan om de alldrig får hantera pengar hur skall de lära sig det egentligen? Det är väl kanske också framförallt då en förening växer sig större och mer formaliserad som den blir viktigare som en lärinstans en plats där medlemmar kan använda sig av sin initativförmåga och få pröva saker. Det är inte alla som kan lägga ut 1000 kr i förväg för att hyra en lokal eller liknande.

Tycker att killen i artikeln ibland klankar ned på saker som är bra, som att det är tydligt hur bidragen INOM organisationen kan sökas, det är ju inte så att då föreningen söker bidrag så får Sverok mer pengar, tilldelningen av pengar sker på medlemsbasis.

Visst det ser jag också många små oseriösa kompisföreningar, eller föreningar/människor som i mina ögon missbrukar de stöd som finns men med ett system som bygger på förtroende kommer det alltid att ske överträdelser mot den ena eller andra normen, samtidigt så kan man ju hoppas på att det sker en självsanering, den uppstramining som skedde av bidragsreglerna, 60% under 26, för en tid var nog ett bra sätt för att se till att en del av de föreningar som bara mjölkade systemet försvann.

Hunk

Hero

Riktar´n said:
Angående kvitto redovinings så är det som sägs här att det inte är något egentligt tvång, däremot så skall det finnas en revisor och den kan ju ha synpukter på hur pengarna används, personligen så skulle jag nog ha synpunkter på ifall att pengarna gick till alkohol å andra sidan så en lättöl är det många som dricker istället för en cola och ä det så farligt?
Jag tror dock att kompetensen kring ekonomisk redovisning är ganska bristfällig hos den genomsnittlige revisorn i en Sverokförening. Ofta är revisorn också en del i det kompisgäng som driver föreningen (åtminstone de mindre).

Riktar´n

Veteran

Jag säger inte emot dig på någon av punkterna. Som sagt det var personligen, det är inte någor som jag kan svara på för någon annan.

Radioaktiv

Hero

...men å andra sidan om de alldrig får hantera pengar hur skall de lära sig det egentligen? Det är väl kanske också framförallt då en förening växer sig större och mer formaliserad som den blir viktigare som en lärinstans en plats där medlemmar kan använda sig av sin initativförmåga och få pröva saker. Det är inte alla som kan lägga ut 1000 kr i förväg för att hyra en lokal eller liknande.
Ifall de skall hantera mina skattepengar som de får helt gratis så kan de nog tåla reglerna som följer med. Jag begär inte det omöjliga här.

Man måste inte lägga ut 1000:- i förväg ur egen ficka. Det är bara att prata med Studiefrämjandet först. De kan hjälpa till att anordna konvent och whatnot också. Man måste inte alltid lägga ut pengar själv först. Det gäller bara att ha en smula organisationsförmåga. Men detta är som sagt hur Studiefrämjandet funkar.

Nej det är inget tvång, vilket jag tycker är helt sinnessjukt. Jag var kassör i en förening i flera år. Att man inte bokför ordentligt när det handlar om vart skattebetalares pengar hamnar... Det tycker jag är ansvarslöst och dumt.

Är revisorn utifrån eller sitter revisorn i samma klubb? Det har ju också jättestor betydelse. Sitter den i samma klubb så är det bara löjligt att påstå att det spelar någon roll alls.

Och gällande alkohol. Så länge en organisation riktar sig till ungdomar, och då också minderåriga ungdomar, så tycker jag att det är självklart att alla aktiviteter skall vara alkoholfria. Sedan är det väl också så att jag tycker att all mat och fika osv. kan klubbens medlemmar fixa själva. Det är väl en spelförening och inte en fikaförening liksom.

Visst det ser jag också många små oseriösa kompisföreningar, eller föreningar/människor som i mina ögon missbrukar de stöd som finns men med ett system som bygger på förtroende kommer det alltid att ske överträdelser mot den ena eller andra normen, samtidigt så kan man ju hoppas på att det sker en självsanering, den uppstramining som skedde av bidragsreglerna, 60% under 26, för en tid var nog ett bra sätt för att se till att en del av de föreningar som bara mjölkade systemet försvann.
Denna förtroendegrejen. Sluta bygg det på den så slipper man nog de allra flesta "överträdelserna". Om man har som regel att bokföra ordentligt, (om man nu vill göra det själv och lämna in hela pärmen eller bara lämna in kvittona till bidragsansvariga), för att få bidrag så blir det svårare att fuska. Jag fattar inte varför det skall vara ett problem faktiskt. Det ökar insynen och det skulle vara lättare att upptäcka fusk om det skedde. Bättre för alla tycker jag. :gremsmile:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Radioaktiv said:
Jag fattar inte varför det skall vara ett problem faktiskt.
Väldigt, väldigt, väldigt extensiv och dyr kontrollapparat ifall varje förenings samtliga inköp ska granskas centralt hos Sverok.

För egen del får jag nog säga att den här tråden är första gången jag hört om en sverokansluten förening som köpt alkohol för pengarna. Har bestämt för mig att det finns saker i de stadgar föreningar förväntas använda att de bara ska ha alkoholfritt på sina arr. Och om man har andra stadgar så måste de godkännas av Sverok.

Det jag hört och varit med om är i stort sett inköp av spel, resor, och fika. Spelinköpen har för all del generellt handlat om att köpa spel till privatpersoner, men vi snackar då att stödja spelledare - oftast i singular, föreningens ende spelledare eller iaf fåtal spelledare. Rollspel är som bekant en högst orättvis hobby där en del får betala mer än andra för att få vara med.

Alternativet hade då varit att be alla i föreningen att lägga en slant på gemensamma inköp till spelledaren, men det tror jag inte är trovärdigt - det skulle bara leda till att inga spel köptes, vilket jag inte tror gynnar hobbyn.

Principiellt håller jag med om att skattemedel bör behandlas varsamt, men jag känner nog att det är lite larvigt att gå på pengar som går till ungdomskultur. Framför allt när det gäller till övervägande del alkohol- och sportfri sådan. Det finns jäkligt mycket större bovar, och jag har personligen inga problem med att mina skattepengar går till sådant.

Hellre det än till kungahuset/kyrkan/militären/Jan Björklund/Carema, liksom.

//Krank, gillar att betala skatt

krank

Hunk said:
Jag tror dock att kompetensen kring ekonomisk redovisning är ganska bristfällig hos den genomsnittlige revisorn i en Sverokförening. Ofta är revisorn också en del i det kompisgäng som driver föreningen (åtminstone de mindre).
So?

Det ger föreningsvana. Alla är barn i början, och att agera kassör ger en möjlighet att få ta ansvar. Alla fixar inte det ansvaret, men det tycker inte jag riktigt är relevant. Att kunna få testa på att ta ansvar, och misslyckas, är en rätt bra grej att få ha i bagaget.

Max Raven

T12-kultist

Nu tycker jag det känns som att flera talar från personlig erfarenhet.

Å ena sidan - bara för att en del föreningar använder sig av pengar ansvarigt betyder inte det att alla gör det. Å andra sidan, bara för att en förening super upp sina pengar gör inte alla andra föreningar det.

Det är också småsummor (120 spänn per person, jämfört med Möllers siffror för idrotten - 500/900 spänn per person för idrott, innan biljettpriser, reklam etc).

I regel pågår det troligen ganska lite fusk (det är vad studier brukar visa överlag). Tycker att även om kassör kan vara trevligt (för att föreningen ska minska spill etc) så är det knappast ett krav man bör lägga på en i stort sett självgående ungdomsförening.

Möller

Hubert Hortlax

Jag tycker det är lite märkligt att klaga på att ungdomar köper privata spel och fika* för skattepengar, när landsting kan punga ut miljoner till konsulter som inte gör ett jota. Mängden fuskande nördar och storleksordningen på deras fusk står liksom inte riktigt i proportion till andra konstigheter som skattepengar går till eller till hur mycket nytta de mesta av Sveroks bidrag gör (det finns ju föreningar som faktiskt håller reda på sina pengar, har ordentlig bokföring, bra revisorer etc.).

*Alkohol kan jag dock verkligen inte ställa upp på. Men att en central organisation skulle kontrollera allas kvitton för att stoppa det känns som en överreaktion.

Radioaktiv

Hero

Väldigt, väldigt, väldigt extensiv och dyr kontrollapparat ifall varje förenings samtliga inköp ska granskas centralt hos Sverok.
Allt man behöver göra är att bokföra och se till att det finns där. Ifall det inte finns någon anledning att misstänka att en förening fuskat, varför skall man granska dem?

Har man revisor så är det väl inget problem? Bara kolla så att en bokföring finns, och se att det finns ett bokslut som stämmer i slutet av året.

Jag menar inte att man skall granska vartenda kvitto jämt jämt jämt. Jag menar bara, man har en bokföring. En gång om året kollar en revisor från till exempel distriktet att bokslutet stämmer. Det är inte svårt alls.

Principiellt håller jag med om att skattemedel bör behandlas varsamt, men jag känner nog att det är lite larvigt att gå på pengar som går till ungdomskultur. Framför allt när det gäller till övervägande del alkohol- och sportfri sådan. Det finns jäkligt mycket större bovar, och jag har personligen inga problem med att mina skattepengar går till sådant.
Jag tycker inte alls det är larvigt. Ansvar liksom. Jag tror att det är en positiv grej. Det är bra att ungdomar får känna det. Ja, det finns större bovar. Och? Skall inte resten vara i ordning då?

Jag vill som sagt väldigt gärna att mina skattepengar går till sverok eller Studiefrämjandet eller vad det nu må vara. Men lite ordning får det vara på't.

(Och ja, mycket hellre än till kungahuset, som jag tycker borde få vara som kyrkskatten. Undrar hur länge de skulle få vara kvar i sina slott då? :p)

Recca

Femme Fatale
Anarchclown said:
I teorin ja. Men i praktiken är statligt bidrag till politiska partier väldigt mycket att föredra framför privat finansiering a la USA.
Det har du ju rätt i. :/

Men med vetskap om att man finansierar politik på det viset är det ju bara barnsligt att tycka att det är dumt att finansiera Sverok som inte gör några politiska anspråk.

krank

Radioaktiv said:
En gång om året kollar en revisor från till exempel distriktet att bokslutet stämmer.
Jag får nog säga att jag tror att det skulle kosta en del runda fina kronor att bekosta en sådan revisor som åker runt och kollar på allt. Pengar jag hellre skulle se läggas på annat.

"Men lite ordning får det vara på't" - för all del. men jag tror att du och jag har olika uppfattningar om vad som är "lite ordning".

Jag tycker att man borde kunna göra vissa stickprovskontroller (typ som de som görs idag för att kontrollera att folk är medlemmar), och vara bättre på att erbjuda "föreningsutbildning", där man pratar bokföring etc. Och sen borde man kräva mer detaljerad bokföring med kvitton etc för större föreningar.

Att ha en kontrollapparat för alla föreningar som är typ 5-6 pers känns overkill för mig, principsak eller inte. Det är en kontrollapparat jag inte tycker känns som effektiv användning av skattemedel...

Radioaktiv

Hero

Skall sägas, jag är inte för en organisatorisk upprustning för fuskets skull. Jag tror inte att det är ett vidare stort problem.

Jag tycker att det är en demokratisk grej. Det är skattepengar. Man skall veta vart de hamnar. Jag tycker att det är något fint i att man har en årsredovisning där man berättar vad man gjort, och sedan redovisar vad man gjort med svenska folkets skattepengar. Det är en rätt man skall ha som invånare. Man skall kunna se vart pengarna hamnar.

Ja, det finns mycket större problem. Men varför hänvisar folk till dem? Varför skall vi inte göra något åt det vi kan?

Och nej, jag tror inte heller att sverokföreningarna brukar supa upp pengarna. Men nu hände faktiskt detta. Jag tycker inte att det skall kunna hända. (Duh). Jag tror verkligen att saker blir bättre med organisation. Det är allt :gremsmile:

Radioaktiv

Hero

Vadå, alla föreningar skickar in sina bokslut, (som borde kunna göras elektroniskt i denna tid, det gjorde vi i vårt ungdomsförbund), som sedan kollas igenom och godkänns. En årsredovisning+bokslut brukar sällan vara längre än 2 A4-sidor.

Min poäng är, det är inte så mycket jobb. Det finns 1000 föreningar i Sverige, och så vitt jag förstått så är alltihop distrikstindelat. Allt som allt så rör det sig inte om så många sidor och inte heller så mycket tid.

Inte heller tror jag att det är svårt för folk att lära sig spara kvitton på saker, sätta in i en pärm och sedan räkna ut böset i slutet av året. Det är nog en liten uppoffring av sin tid som man är villig att göra om man får så mycket tillbaka av föreningen för det.

Möller

Hubert Hortlax

Radioaktiv said:
Jag tycker att det är en demokratisk grej. Det är skattepengar. Man skall veta vart de hamnar. Jag tycker att det är något fint i att man har en årsredovisning där man berättar vad man gjort, och sedan redovisar vad man gjort med svenska folkets skattepengar. Det är en rätt man skall ha som invånare. Man skall kunna se vart pengarna hamnar.
Ja, jo. Då kanske vi skiljer oss på detaljnivån, hur exakt vi ska kunna se vart skattepengarna går.

Liksom, dehär 21 miljonerna till Sverok vet ju jag vad de går till. De går till ungdomar som uppgivit att de spelar spel i spelföreningar. Och för min del, som skattebetalare, tycker jag det räcker ganska långt. Dessutom är det nog en högre detaljnivå än för vissa andra skattepengar.

Ordning och reda, pengar från Sverok är det inget fel på. Men om målet är att ungdomar ska lära sig föreningsverksamhet och att hålla ordning på gemensamma medel (vilket åtminstone jag tycker ett av målen är) så är det inte säkert att detta mål uppnås i högre grad om vi har mer kontroll av föreningarna.

För om det blir svårare att starta/driva förening så blir det rimligtvis färre föreningar. Och då får vi väga »få lär sig mycket om ordning« mot »fler lär sig endel om ordning«. Det är nog möjligt att förändra reglerna så att man når en netto-vinst, men det är ju inte givet att det blir så.

Möller

Hubert Hortlax

Radioaktiv said:
Inte heller tror jag att det är svårt för folk att lära sig spara kvitton på saker, sätta in i en pärm och sedan räkna ut böset i slutet av året. Det är nog en liten uppoffring av sin tid som man är villig att göra om man får så mycket tillbaka av föreningen för det.
Som kassör i en förening med 10+ medlemar så - nej.

Vi är i min förening noga med ekonomin. Jag har bra koll på vart pengarna går, styrelsens verksamhetsberättelse är (brukar vara) detaljerad och vi har två visserligen oprofessionella men frågvisa revisorer. De är förvisso med i föreningen men inte direkt i kompisgänget, jag kan då på rak arm inte komma ihåg vad den ena heter ...

Det är inte särdeles enkelt att ha en enkel bokförning. Eller, tja, vi skulle kunna begränsa oss i våra inköp så att det blev enklare. Men då skulle vi få tråkigare inköp och skattepengarna skulle användas mindre effektivt.

Mycket köps ju via nätet. För att spara på fraktkostnader och tillskansa sig rabatter (dvs, använda pengar effektivt) så brukar föreningen köpa saker tillsammans med andra föreningar eller privatpersoner. Ett kvitto är alltså inte detsamma som en utgift för föreningen.

Ibland händer det dessutom att föreningen köper saker av privatpersoner (du vet, sådanadäringa spelskapare som frekventerar detta forum), och då blir det genast lite si-och-så med kvitton.

Poängen är att trots att vi inom föreningen håller rätt god koll på vår ekonomi så är den inte superlätt att granska snabbt för en utomstående.