Troberg
Sinister eater
Re: Ett litet sidospår (väldigt anekdotiskt)...
Svaret är, ur ett evolutionärt perspektiv, väldigt enkelt:
Tillräckligt för att genomföra ett samlag. Då förs ens gener vidare, och Darwin är nöjd. Överlevnad är inte längre nyckeln, den fixar vi ändå, nu är det fortplantningen som är utmaningen.
Följdfrågan blir då: Vad krävs det mest av för att genomföra ett samlag (under förutsättning att alla inblandade ska vara villiga deltagare i samlaget ifråga), kondition eller social kompetens?
Ärligt talat krävs det inte så mycket kondition, däremot så krävs det en del social kompetens för att få till det.
Så, sammanfattningsvis, kondition är överskattat. Åtminstone om man ska tro på Darwin, vilket jag gör.
Fast, se på det ur ett evolutionärt perspektiv. Hur mycket kondition behöver en människa idag? Hur mycket social kompetens?Hunk said:Nu, 20 år senare, sitter jag här med usel kondition, klena muskler och övervikt (dock inte fetma). Jag tycker att det finns anledning att prioritera motion (och därmed också lajv) framför stillasittande sysselsättningar för ungdomar. Men det är ingen enkel fråga; jag har lärt mig jättemycket genom föreningslivet och det är tveksamt om jag hade motionerat mer oavsett. Det inom spelhobbyn jag tror att jag fått ut mest av är dock de mötesplatser som funnits (d.v.s. konvent, lajv och föreningar med lokal) eftersom jag tror att de har utvecklat min sociala kompetens.
Svaret är, ur ett evolutionärt perspektiv, väldigt enkelt:
Tillräckligt för att genomföra ett samlag. Då förs ens gener vidare, och Darwin är nöjd. Överlevnad är inte längre nyckeln, den fixar vi ändå, nu är det fortplantningen som är utmaningen.
Följdfrågan blir då: Vad krävs det mest av för att genomföra ett samlag (under förutsättning att alla inblandade ska vara villiga deltagare i samlaget ifråga), kondition eller social kompetens?
Ärligt talat krävs det inte så mycket kondition, däremot så krävs det en del social kompetens för att få till det.
Så, sammanfattningsvis, kondition är överskattat. Åtminstone om man ska tro på Darwin, vilket jag gör.