Nekromanti Sverok mesta bidragstagarna

Troberg

Sinister eater
Re: Ett litet sidospår (väldigt anekdotiskt)...

Hunk said:
Nu, 20 år senare, sitter jag här med usel kondition, klena muskler och övervikt (dock inte fetma). Jag tycker att det finns anledning att prioritera motion (och därmed också lajv) framför stillasittande sysselsättningar för ungdomar. Men det är ingen enkel fråga; jag har lärt mig jättemycket genom föreningslivet och det är tveksamt om jag hade motionerat mer oavsett. Det inom spelhobbyn jag tror att jag fått ut mest av är dock de mötesplatser som funnits (d.v.s. konvent, lajv och föreningar med lokal) eftersom jag tror att de har utvecklat min sociala kompetens.
Fast, se på det ur ett evolutionärt perspektiv. Hur mycket kondition behöver en människa idag? Hur mycket social kompetens?

Svaret är, ur ett evolutionärt perspektiv, väldigt enkelt:

Tillräckligt för att genomföra ett samlag. Då förs ens gener vidare, och Darwin är nöjd. Överlevnad är inte längre nyckeln, den fixar vi ändå, nu är det fortplantningen som är utmaningen.

Följdfrågan blir då: Vad krävs det mest av för att genomföra ett samlag (under förutsättning att alla inblandade ska vara villiga deltagare i samlaget ifråga), kondition eller social kompetens?

Ärligt talat krävs det inte så mycket kondition, däremot så krävs det en del social kompetens för att få till det.

Så, sammanfattningsvis, kondition är överskattat. Åtminstone om man ska tro på Darwin, vilket jag gör.

!Paxen

Swashbuckler
Hunk said:
!Paxen said:
krank said:
Anarchclown said:
en förening som ska föreställa att företräda "oss skattebetalare".
Jag hatar verkligen Skattebetalarnas förening. med glöd och passion. Att de gör sig till språkrör för "alla som betalar skatt", när de i själva verket mest representerar "de som helst inte vill betala någon skatt"... De kan fara åt pipan, vad mig anbelangar.

//Krank, undrar när det startas en förening för villiga skattebetalare, alltså en Skattebetalarnas Förening fast för folk som gillar skatt och att betala den...
Att säga att dom inte vill betala skatt är extremt polariserat. Dom är mest trötta på att dom måste betala vissa saker som dom inte vill betala för, och i många fall så är dom en bra förening som bara vill framföra sina åsikter.
Jag tycker att det skrivna debattinlägget inte är särskilt balanserat, men rapporten på Skattebetalarnas förenings websida är bättre. Jag tror inte att jag håller med dem i sakfrågan, men jag tycker det är bra att det finns någon som aktivt söker efter "wasteful spending" hos myndigheterna. Oavsett om man vill ha höga skatter eller ej, så kommer de statliga medlen alltid att vara begränsade och då är det viktigt att de används till rätt saker.
+1000

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Troberg said:
Fast, se på det ur ett evolutionärt perspektiv. Hur mycket kondition behöver en människa idag? Hur mycket social kompetens?

Tillräckligt för att genomföra ett samlag. Då förs ens gener vidare, och Darwin är nöjd. Överlevnad är inte längre nyckeln, den fixar vi ändå, nu är det fortplantningen som är utmaningen.

Följdfrågan blir då: Vad krävs det mest av för att genomföra ett samlag (under förutsättning att alla inblandade ska vara villiga deltagare i samlaget ifråga), kondition eller social kompetens?

Ärligt talat krävs det inte så mycket kondition, däremot så krävs det en del social kompetens för att få till det.

Så, sammanfattningsvis, kondition är överskattat. Åtminstone om man ska tro på Darwin, vilket jag gör.
I den mån ens dåliga levnadsvanor inte förs vidare och minskar risken att ens avkomma genomför samlag, eller påverkar avkomman på annat vis. Jag kan till exempel tänka mig att min hypotetiska avkomma får sämre möjligheter i livet om jag kolar i en hjärtattack när jag är fyrtio.

solvebring

Superhero
Cogitare said:
http://www.expressen.se/debatt/debatt-snyltandet-ar-en-del-av-lajvkulturen/

Sverok har tydligen varit framgångsrika vad det gäller att söka bidrag. Hade egentligen inte så mycket att säga om det utan ville bara peta hit länken som faktiskt handlar om rollspel (vilket man inte ser varje dag i kvällsblaskorna).

Cog.
Om någon redan länkat detta så ber jag om ursäkt, för då har jag missat det i så fall.

http://www.expressen.se/debatt/vi-ar-sveriges-basta-demokratiskola/

Cissi

Up to no good.
Jag tycker det är jättebra att det finns möjlighet för ungdomar i sverige att få bidrag av stat och kommun för att få draghjälp i att vårda sitt intresse, oavsett om det handlar om rollspel, brädspel, lajv, scouting, fotboll, dart eller rally. Föreningslivet bidrar som många ovan redan nämnt till att fostra barn och ungdomar i en social gemenskap, ansvarstagande och kreativitet.

Men det måste finnas nån måtta på det. Jag blir lite svart i blicken när folk startar upp föreningar med syfte att plocka bidrag från staten och sedan använder pengarna till att bekosta "föreningens" öl/pizzakvällar eller annat som inte har något med föreningens syfte att göra.
Skattepengar från staten och kommunen borde i de här fallen användas till det de är avsedda för. Lokalhyra, material, arr, att främja hobbyns spridning. Det är inte till för att en liten klick kompisar ska kunna sitta i föräldrarnas källare och dricka champis och se på film.

!Paxen

Swashbuckler

Svarte faraonen said:
Troberg said:

I den mån ens dåliga levnadsvanor inte förs vidare och minskar risken att ens avkomma genomför samlag, eller påverkar avkomman på annat vis. Jag kan till exempel tänka mig att min hypotetiska avkomma får sämre möjligheter i livet om jag kolar i en hjärtattack när jag är fyrtio.
Beror väl på vad orsaken till hjärtattacken är, dvs om det är pga gener eller miljö (och detta är så jävla ovious för dig också, men jag måste ju vara en sådan anti-joke chicken :gremwink: )

Men det här är ju jävligt OT :gremsmile:

Sodivra

Champion

!Paxen said:
Svarte faraonen said:
Troberg said:

Beror väl på vad orsaken till hjärtattacken är, dvs om det är pga gener eller miljö (och detta är så jävla ovious för dig också, men jag måste ju vara en sådan anti-joke chicken :gremwink: )

Men det här är ju jävligt OT :gremsmile:
Framförallt så sabbar man ju sin avkommas möjligheter genom att göra denne faderslös vid 10 års ålder.

Recca

Femme Fatale

Troberg said:
Hunk said:
Nu, 20 år senare, sitter jag här med usel kondition, klena muskler och övervikt (dock inte fetma). Jag tycker att det finns anledning att prioritera motion (och därmed också lajv) framför stillasittande sysselsättningar för ungdomar. Men det är ingen enkel fråga; jag har lärt mig jättemycket genom föreningslivet och det är tveksamt om jag hade motionerat mer oavsett. Det inom spelhobbyn jag tror att jag fått ut mest av är dock de mötesplatser som funnits (d.v.s. konvent, lajv och föreningar med lokal) eftersom jag tror att de har utvecklat min sociala kompetens.

Allt som krävs av mannen är en hälsosam spermaproduktion. Teknologin fixar det konditionen och sociala förmågan inte kan.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Lite Sverok-information

Vad roligt att ni diskuterar det här! Själv arbetar jag som kommunikatör på Sverok och det är med den hatten på som jag skriver det här inlägget. Jag tänkte framförallt ta tillfället i akt att reda ut hur Sverok fungerar idag, eftersom många har sin egen (och ibland lite ålderstigna) uppfattning om Hur Det Ligger Till. Har ni följdfrågor på det jag skriver här föreslår jag att ni kontaktar Sverok direkt. :gremsmile:

So, here goes:

2012 fick Sverok 21 miljoner ungefär. 2013 kommer vi däremot få runt 14 miljoner. Det beror dels på att vi tappat medlemmar, men också på att Ungdomsstyrelsen gjort om fördelningsmodellen för statsbidraget. Läs mer här: http://www.sverok.se/2012/09/07/nu-ar-2011-fardigraknat/

Sverok har ett litet, flexibelt kansli med en kanslichef, en ekonomichef, en ekonomiadministratör, en systemutvecklare, en föreningsutvecklare, en föreningsadministratör och en kommunikatör (det vill säga jag). Utöver det har vi två projektanställda (vars medel helt eller delsvis kommer från annan källa) och fyra timanställda. Vi har, redan som det är idag, en hel del att göra. :gremsmile:

Sverok har länge haft som tradition att 50 % av våra statliga medel ska gå till föreningarna i form av oriktade bidrag. När vi får mindre pengar, får föreningarna mindre pengar. Detta för att pengarna, som Ungdomsstyrelsen beskriver det, ska gå till konkret stöd för ideellt engagemang.

Det vore omöjligt (både praktiskt och ekonomiskt) att kontrollera alla föreningars ekonomi. Däremot har vi sätt att kontrollera föreningarna ändå, för att förbundets omfattande revision inför statsbidragsansökan ska vara okej (och för att föreningarna ska bli ännu bättre, naturligtvis):

1. Alla föreningar behöver årligen redovisa att de haft årsmöte, att de haft verksamhet och att de har medlemmar. Detta ligger till grund för deras bidrag (som betalas ut först efter att samtliga steg här är genomförda). Ett urval av medlemmarna som rapporteras i en förening rings upp och för att kolla att de är med i föreningen och att de deltagit i verksamhet. Har de vi ringer inte det kontaktas föreningen och de får se över sina rapporterade uppgifter (och processen börjar om).

2. Alla föreningar som skulle beviljas mer än 20 000 kronor i bidrag får förutom grundstegen i förra punkten genomföra en kort kurs och besvara några frågor. Dessa handlar i regel om ekonomi och/eller föreningskunskap.

3. Alla föreningar med fler än 1 000 medlemmar genomgår en årlig utveckling tillsammans med vår föreningsutvecklare (förutom att de ska klara av steg 1 och 2). I korthet handlar det om att föreningens ekonomi och demokrati granskas grundligt och att föreningen ska upprätta en utvecklingsplan för att bli ännu bättre på ekonomi och demokrati i framtiden.

Allt detta sker innan bidrag, beroende på föreningens storlek. (Och ja, har även möjlighet att kolla så att föreningarna inte är så lika varandra att de borde vara samma förening.)

Få föreningar får stöd från sina respektive hemkommuner, något Sverok skrev en rapport om i somras. Den går att läsa här: http://www.sverok.se/almedalen/det-hemliga-foreningslivet/. Konsekvensen av det är att ungdomar som inte vill sporta inte ges samma möjlighet att engagera sig på sin fritid.

Debattartikeln som Martin Borgs skrev handlar i grunden om en ideologisk diskrepans. Skattebetalarnas förening vill se så lite som möjligt statsfinansierat och att det som är det ska vara välmotiverat (och vad som är välmotiverat är även det ideologiskt färgat). Sverok tycker att pengar till ungdomars organisering är väl investerade pengar, naturligtvis. Skattebetalarnas förening gör det inte. Läs vårt svar här: http://www.sverok.se/2012/11/02/vi-ar-sveriges-basta-demokratiskola/

Mångfaldsprojektet som Vitulv var så vänlig att trolla gör Sverok tillsammans med ett annat ungdomsförbund, Ung Media. Medlen till det är beviljat av Ungdomsstyrelsen ur deras projektbidragspott (inte ur statsbidraget) och målet är att göra våra respektive förbund mer tillgängligt för alla, något som spelhobbyn verkligen kan behöva. Läs mer om projektet här: http://www.ungmedia.se/nab/

Jag hoppas att den här snabba genomgången givit en bra bild av många av de saker som jag såg som osäkra i tråden tidigare.