Re: Kritik mot kritiken
Tja, Sverok Osts styrelse budgeterade 7000 till utskick i årets budget. Nu minns jag inte om det var för 6 eller 4 utskick, men oavsett: det är inga egentliga kostnader för de enskilda distrikten. Och jag personligen tror att de 'få' svaren man skulle få skulle vara många gånger mer representativ än styrelsen.
Jo, men det jag jämför ärdet enda stora utskick som behandlade SVerox (vadå demokrati) och svarsfrekvensen var ... jag vet inte hur mågna, men jag tror inte det kom över 10 %, rätta mig om jag har fel.
Demokrati betyder folkstyre. Om styrelsen själva beslutar om tidningens framtid kallar jag det inte demokrati i varje fall.
Jo. Det är det. Riksmötet har valt oss i förbundsstyrelsen för att fatta beslut löpande under året. Det har vi gjort. Om riksmötet tycker vi har misskött oss så röstar de bort oss. Det är så den representativa demokrati vi har (just nu, märk väl!) fungerar.
Det känns skönt att veta att styrelsen inte bryr sig om vad medlemmarna tycker om sin förbundstidning. Påminner lite om de mer sydliga breddgraderna i vårt Europa där politik inte anses vara för vanligt folk.
Demokratisk förankring menas att få så många att uttala sig om frågan som möjligt. Att inte sträva efter det handlar om att vi tror att vi i förbundsstyrelsen är kunniga och duktiga nog att fatta det beslutet.
Vad jag däremot vet är att Rävsvansarna gjort tidningen mycket bra och att Novembers förslag valdes in på disposition och layout och inte innehåll. Med detta som grund gjorde jag mitt uttalande.
Ja. Men förutom de aritkelförslag (och de konkreta artiklar vi fick in från både November och Gillbringarna) så måste man ta hänsyn till dispositon och layout, men mycket också om vilken inriktning de vill ta. Du tycker att Gillbringarna gjort tidningen mycket bra, men det tycker inte jag. Finns det bara en förutom jag som tycker så kan jag anse mig representera en del av medlemmarna, och jag är helt övertygad om att det finns fler, men även att många inte läser den eller bryr sig om den (den stannar tyvärr ofta hos postmottagaren)
Jag är arton och håller på med datorspel och har ett intresse för lajv. Men det var väl inte nära nog. Men visst, om vi tar alla sjuttonåriga medlemmar i Sverok som har datorspel som sitt huvudintresse så kanske DE kan få bestämma vad Sverox ska handla om istället för styrelsen. Det vore fortfarande mer representativt än att styrelsen bestämmer.
Då får du ursäkta. Du ÄR representativ för en stor del av förbundet, det jag däremot talar om var den rollspelkonstruktionsorienterade 27 +:aren. Den delen är i klar minoritet.
Som jag förstår det anser du att Sverox är en fråga som är så viktig att alla medlemmar ska få uttala sig i saken, eller?
Om det är frågan svarar jag:
Jag anser :
1. Den inte är så viktigt.
2. Att medlemmarna alltid har möjlighet,antagligen genom att personrösta bort folk eller kalla till extra årsmöte eller lägga in motioner till riksmötet ändra saker de vill ändra. Men Nu ärvi valda att fatta sådana här beslut löpande, och då finns det inget odemokratiskt i det,eller?
Karl Lampinen, personligen