Re: Dito
"Antar att det är en jänkare som skrivit den då eller???"
Vilken "den"?
Undersökningar om olika språks ordförråd utförs väl oftast av lingvister som talar det språket som sitt modersmål, jo, men en slutsats av den sorten jag framför levereras antagligen av någon som jämför två eller (oftast) fler obereonde undersökningar. Och att tro att det skulle finnas någon jävla tävlan mellan olika länder här är barnsligt, eftersom det finns få som bryr sig så lite om att folk pratar "korrekt" eller "kämpar för sitt språk" som lingvister - "vi" har en tendens att se språkliga förändringar som något naturligt. Dagens lingvister har inte kukmätningstävlingar om vems språk som har flest ord, om du trodde det. Över huvud taget försöker man undvika generella uttalanden om vilka språk som är "bäst", eftersom det inte finns något korrekt sätt att mäta hur "bra" ett språk är. Vissa fakta (antalet ord, grammatiska former, olika dialekter etc) finns och är olika, men om de är BRA beror helt på situationen.
Att ett språk har färre ord som i större utsträckning kan sammabindas eller påverka varandra kan ju ses som en "fördel", och det finns t.ex. många språk som håller sig med dubbla eller flerdubbla ordförråd eftersom t.ex. bara män eller bara kvinnor använder ett visst ord eller uttryck. Det kan väl knappast automatiskt vara "bra" i alla situationer - det är ett resultat av samhällstrukturer som helt saknas i Västerlandet.
Samiskan (eller "samiskorna" - det är flera separata språk) har många ord för snö, så det är väl ett "bättre" språk om man nu vill snacka om snö av någon anledning. Och om man nu vill ha ett kort kärnfullt ord för konsten att hålla sig dold tyst och stilla utan att för allt för mycket oväsen så är engelskans "stealth" betydligt bättre än något svenskt alternativ - men det är _ett_ jäkla ord. Det finns ämnen (magi, tex.) där den större ordrikedomen möjligtvis skulle kunna vara en generell fördel, men vafan...
Jag anser mao inte att engelskan är ett "bättre" språk än svenska, varken i allmänhet eller till rollspel, men det är inte det det handlar om heller. Om du vill läsa in åsikter som inte existerar och välja att ignorera fakta som inte stämmer överens med din världsbild (det finns andra anledningar att använda engelska termer i vissa situationer än att det är tufft - en negativ sådan du inte nämnt är ju att man är lat, t.ex.) är det din ensak.
Upprepning till leda: vad vi pratar om är de gemensamma termerna i ett redan existerande engelskspråkigt spel. Innan det finns gemensamma svenska översättningar är det väldigt praktiskt att använda de engelska. Majoriteten av de som det hela berör finner det mindre estetiskt störande och är inte intresserade av ett översättningsprojekt.
Fastän jag _gillar_ översättning och har lagt en jäkla massa år på att lära mig ett yrke som förutsätter att översättningar är något önskvärt kan jag inte se annat än att det är ett självändamål.
Nightowl
We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!