Nekromanti Synpunkter på Dungeon of Doom

Dimfrost

Special Circumstances
Jodå, visst kan det bli mindre rollspeligt. Om man till exempel fick tid på sig att läsa vilka powers man har (om ett kvar är att kunna alla regler sedan innan borde det kanske nämnas?) eller om man fick mer information om motståndet (till exempel få reda på vilken av motståndarna som är skadad när man frågar) och tydligt kunde se vem som flyttades vart, etc. Då hade det kunnat bli riktigt taktiskt i stället för slumpmässigt.

Nä, tacka vet jag minisspelet, det ger utrymme för riktig taktik. I och för sig beror det väl på att Pox var en grinig spelledare, med något slags föråldrat "spelledaren har alltid rätt, ifrågasätt inget"-tänk i grunden, men det var både för lite brädspel (för lite taktik) och för lite rollspel för min smak. (Ett rent taktiskt Dungeon of Doom hade däremot varit mumma. Och det är ju ändå coolt, och jag uppskattar naturligtvis allt jobb ni har lagt ner på det.)

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Re: Dungeon of Doom är ett brädspel

Du har missat hela premissen med Dungeon of Doom.

Det ska gå snabbt, så att folk slipper vänta så länge på att få göra något.

Och sen dör ni.

Dimfrost

Special Circumstances

Tja, jag antar det. Jag tycker fortfarande att det skulle vara roligare om man fick tid att bestämma vad man ville göra. Det är väl den extrema jäkten (och Pox) jag inte gillar.

Edit: Jag kanske ska påpeka att jag verkligen hade kul med DofD ändå, och det fick mig att bli ordentligt sugen på att spela D&D4 på riktigt också.

Storuggla

Champion

"Det ska gå snabbt, så att folk slipper vänta så länge på att få göra något."

Då misslyckades DofDII kapitalt. Det kanske beror på att 4E är mer dödsfientligt för rollpersonern är 3.5, men man lever för länge.

Storuggla, tjoff bang ska det va

Dante

Staff member

Jag formulerar om.

Spelarna ska inte sitta och tänka för länge när det är deras tur, så att övriga spelare slipper sitta och vänta på att få göra något.

Att det tog längre tid att ta kål på grupperna är en funktion av D&D4-reglerna.

Ackerfors

Alas, your rapids!

Det där är rätt intressant. Jag har ingen direkt åsikt om Pox, jag fick ju den utomordentlige Herr Nils som spelledare. :gremsmile:

Däremot undrar jag lite vad syftet är med Dungeon of Doom, med tanke på stressen. Visst bör man inte ta för lång tid på sig vid spelbordet, att respektera de andra spelarna är självklart. Samtidigt sitter man ju där för att man vill spela och att då stressas trots att man inte kan några regler känns inte helt bra. Den spelgruppen som sitter vid bordet borde rimligen värdesättas även den, trots att folk står på kö.

Är Dungeon of Doom ett arrangemang för Dungeons & Dragons-spelare eller ett arrangemang för att demonstrera och sprida Dungeons and Dragons 4? Bådadera är förstås ett alternativ.

G

Guest

Guest

Hehe, jag är glad att jag fick igenom min Nazi-gör-nått-eller-dö/hoppas-över attityd; det var meningen. Som herr Nils sa är DofD inte någon gullig picknik där man i lugn och ro sitter och funderar över om man vill ha marmelad eller sylt.

Det skall gå fort och det blir lätt väldigt tråkit för de andra spelarna när en person är uppe i flera minuter för att bestämma vilken förmåga de skall använda. Särskilt tråkit blir det för de som står bredvid och för tredje gången frågar om det inte är klart snart så de får spela. Man får tänka lite utilitaristiskt, försöka maximera den allmäna glädjen och inte bara tillgodose den som har initiativet just nu.

Jag minns inte vem som sa det eller exakt hur det löd men citatet var ungefär: "Dungeon of Doom är som ett hemskt pjamasparty, fast med blod istället för pjamaser".

Så jag hoppas att herr Dimfrost kan skilja på sak och person och förstå att jag hade tagit på mig en roll som den onda spelledaren. Annars är du hjärtligt välkommen att lira vampire eller annat mys med mig någon gång så skall du få se en annan spelledare, fast samma person.

(Håller för övrigt med om att DoD4 skall stå på brädspelshyllan istället för rollspelshyllan, samt att DoD4 är lite för långsamt för att vara det optimala DofD-spelet)

Dimfrost

Special Circumstances

Jag ska visst hacka på Pox. FÖr det första hade ingen förklarat att det var turbo-turbo-turbo som gällde innan vi började spela, och för det andra är jag säker på att vem som helst av er andra hade hanterat situationen på ett trevligare sätt. Men jag har fattat att spelet inte är för mig nu.

Ackerfors

Alas, your rapids!

"Läs på förmågorna medans ni väntar på att få sätta er vid bordet. Frågor ställs till medhjälparna."

Då har jag ett konkret förslag. Gör om alla rollpersonerna och skriv på (utan för en utomstående obegripliga formler och formuleringar) vad som är effekten. För trots att jag läste igenom förmågorna en handfull gånger innan spel fick jag ingen känsla för vad de gjorde eller vad jag förväntades göra när jag använde dem. Förklara med bilar för oss som är idioter, helt enkelt. :gremsmile:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

Om man till exempel fick tid på sig att läsa vilka powers man har (om ett kvar är att kunna alla regler sedan innan borde det kanske nämnas?) eller om man fick mer information om motståndet (till exempel få reda på vilken av motståndarna som är skadad när man frågar) och tydligt kunde se vem som flyttades vart, etc.
Jag funderade på det efter att du spelade din andra gång. Det jag kom fram till var att vi i och med D&D4e ska försöka lägga till kringaktiviteter för att spelarna ska kunna vara mer förberedda när de sätter sig vid bordet.

Min tanke är att ha en School of Doom (EDIT: Eller kanske helt enkelt ett Room of Doom med mäktiga varelser att testspela mot) som körs bredvid Dungeon of Doom, som alla som ska spela slussas igenom. Medans en grupp spelar, får nästa grupp, eller andra personer som tänker spela, sitta ner med rollpersonerna som finns tillgängliga och välja gubbe. Sedan får man läsa sina powers, fundera och fråga vår regelexpert som sitter med, och kanske till och med fundera på strategier.

Ett annat alternativ är att skapa en webbplats, där rollpersonerna läggs upp i förväg. Då kan alla som är intresserade läsa på innan, och känna att de är så förberedda som de vill vara när de tacklar själva Dungeon of Doom.

Allt för att få upp tempot, för tempot är väldigt viktigt för att skapa dynamiken i själva arrangemanget Dungeon of Doom; snabbt, kaotiskt och dödligt. :gremlaugh:

/Magnus

G

Guest

Guest

Dimfrost said:
Jag ska visst hacka på Pox. FÖr det första hade ingen förklarat att det var turbo-turbo-turbo som gällde innan vi började spela, och för det andra är jag säker på att vem som helst av er andra hade hanterat situationen på ett trevligare sätt. Men jag har fattat att spelet inte är för mig nu.
Nu har jag lugnat ned mig så pass mycket att jag törs posta ett svar. Först och främst tycker jag du är patetisk som smyger iväg med svansen mellan benen för att sedan posta skit om mig (baserat på en rollspelssession) på ett forum som du kan vara ganska säker på att jag inte tittar i, och dessutom svarar du nu på Nils inlägg, mitt vågar du inte kommentera.

Att spelet sen inte passar dig och dina förväntningar var ju synd, men vuxna människor kan hantera det istället för att ventilera som du har gjort och skylla på andra. Jag försökte bemöta dina initiella kritik på ett moget sätt men det var tydligen bortkastat. Jag är helt övertygad om att du reagerat på samma sätt oavsett vem som spellet. Problemet sitter hos dig, och inte resten av mänskligheten, men det kommer du aldrig kunna erkänna.

Nu vet jag inte vem du är (även om jag har mina aningar från helgen), men nästa gång vi möts så presentera dig gärna så kan vi fortsätta den här diskusionen då, även om jag tvivlar på att du någonsin kommer våga. Forum gör sig sällan bra som en grund att föra intelligenta konversatoner på.

Och bry dig inte om att svara, jag har viktigare saker för mig än att försöka argumentera med idioter (vilket är lite av en motsägelse i sig).

Personangrepp is teh shit (men han började juh!?)

Dimfrost

Special Circumstances

Det låter som ypperligare idéer. Något sådant hade jag behövt för att fatta grejen ordentligt. :gremsmile:

Dimfrost

Special Circumstances

Jag svarade på Herr Nils inlägg för att jag började skriva mitt svar innan du hade postat ditt inlägg.

Jag kunde knappast veta att du inte läser forumet. Hur skulle jag kunna veta det?

I övrigt väljer jag att inte bemöta personangreppen. Sakfrågan tycker jag redan är utredd.

Ackerfors

Alas, your rapids!

Det du skriver låter som bra idéer för att hjälpa spelarna igång, åtminstone de ovana. I praktiken skulle det ju dock bli två arrangemang - skulle ni orka med det?

"Allt för att få upp tempot, för tempot är väldigt viktigt för att skapa dynamiken i själva arrangemanget Dungeon of Doom"

Det är en fin balansgång. Å ena sidan är det självklart att många ska få chansen att spela, å andra sidan är det tråkigt om man känner sig ovälkommen när man väl vill spela, som om ni vill bli av med en på en gång.

Jag har ju fördelen att känna er sen tidigare, och därför bli välkomnad på ett annat sätt, trots det kändes det lite som om ni hellre ville ha nästa spelgrupp.

Dante

Staff member
Personangrepp is NOT teh shit! …

Regler och riktlinjer för Rollspel.nu said:
Regel 2: Respektera andra användare. Gå inte till personangrepp, vare sig i forumen eller via privata meddelanden. […]
Med andra ord vill jag inte att detta sidospår leder vidare.

Dante

Staff member

Jag (som ju mött dig i D&D Miniatures) vet att du gillar att ta tid på dig att klura och fundera på det optimala draget att göra.

Det gjorde det ärligt talat ganska trist att spela DDM med dig, eftersom typ 40 minuter av partiet användes av dig och 20 minuter av mig. Och då var vi ändå bara två som spelade.

I ett parti med upp till sex spelare och dessutom en spelledare som ska sköta alla monster blir väntetiderna ännu längre.

Jag satt med vid bordet under ert parti, och jag tycker inte att Pox var särskilt otrevlig. Han gav dig en deadline som du inte accepterade, och sen var det inte mer med det.

Andra spelare ställdes inför samma tidsfrist, men ingen annan reagerade som du. Jag beklagar förstås att du blev upprörd, men vår princip är att det ska gå snabbt och vara lite stressigt. Tänka får man göra under de andra spelarnas omgångar. Det är ju för böveln strid på liv och död det handlar om.

Så uppenbarligen är det så att din spelstil och vår (dvs. Dungeon of Dooms) inte går särskilt bra ihop.

Men: Vi lärde oss mycket under Stockholms spelkonvent och kommer till GothCon i påsk att ha arbetat om såväl encounters som rollpersoner för att underlätta för spelare och spelledare att fatta beslut. (Framför allt ska vi se till att räkna samman alla bonusar och skadeslag i förväg.)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

Ackerfors said:
I praktiken skulle det ju dock bli två arrangemang - skulle ni orka med det?
Troligen, om vi använder våra resurser bättre än vi gjorde under SSK. Det kräver bara att en person inte sitter med vid spelbordet, utan istället sitter vid School/Room of Doom och snackar med folk. På så sätt kanske vi kan vara mer effektiva när det gäller köbildning, kölistor och information kring arrangemanget. En tydligare ingång till själva det att spela DofD, så att säga.

/M

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

Dante said:
Så uppenbarligen är det så att din spelstil och vår (dvs. Dungeon of Dooms) inte går särskilt bra ihop.
Jag lärde mig också under SSK att MIN spelstil och D&D4e i DofD-tappning inte riktigt går ihop. Jag blir otålig, och vill snabbt rassla igenom runda på runda, grupp på grupp.

Vilket D&D4e inte riktigt ger stöd för i sin grundtappning. D&D3e passade mer till själva grundtanken av första DofD ... en tanke som vi måste anpassa och arbeta med för DofD II, så att det känns kul och meningsfullt att spela, samtidigt som vi behåller själva känslan i dungeonen.

Jag funderar istället på att skapa Mansion of Doom, ett sidoarrangemang till Dungeon of Doom ... fast baserat på Call of Cthulhu!

Där kan investigatorerna dö spektakulärt i parti och minut OCH de kan bli galna samtidigt! Det kan ju bli hur bra som helst!

Fast å andra sidan har jag nog redan för många olika sidospår som jag vill utveckla, så jag ska troligen tygla min entusiasm för konceptet en smula. :gremlaugh:

/M

Ram

Skev

Magnus Seter said:
Ackerfors said:
I praktiken skulle det ju dock bli två arrangemang - skulle ni orka med det?
Troligen, om vi använder våra resurser bättre än vi gjorde under SSK. Det kräver bara att en person inte sitter med vid spelbordet, utan istället sitter vid School/Room of Doom och snackar med folk. På så sätt kanske vi kan vara mer effektiva när det gäller köbildning, kölistor och information kring arrangemanget. En tydligare ingång till själva det att spela DofD, så att säga.

/M
En annan tanke är att skriva en kort encounter som spelarna får spela upp själva där man använder de relevanta förmågorna hos respekive karaktär. Komplett med tärningsslag, lyckade och misslyckade slag, perfekta och fummel samt eventuell död.

För man skall dö i xxx of doom även om det är skola...

Dimfrost

Special Circumstances

Jag vet. Min spelstil är som den är. :gremsmirk: Jag insåg ju i efterhand att DofD inte riktigt är min grej. Men ni gör ju det hela så coolt att man blir lockad ändå. :gremgrin:

Att presentera rollpersonerna på ett mer överskådligt sätt för oss som är obekanta med spelet (det lär jag i och för sig inte vara då) låter som en ypperlig idé.

Undrar om man skulle kunna ha en spin off-idé med en encounter som ska klaras av så bra som möjligt: fortast möjligt mätt i antal rundor, med minimalt antal döda karaktärer och åtminstone maximalt antal döda monster om man inte klarar det hela. Och med taktiskt fokus (tidsbegränsningar såklart, men mindre blodiga) och ett scoreboard för hur de olika teamen har klarat sig. Som Magnus idé, fast tvärtom ungefär? :gremlaugh: