Nekromanti Synpunkter på Dungeon of Doom

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Förbättrad Dungeon of Doom-rollperson …

Nu har jag trixat lite med en av rollpersonerna som användes i Dungeon of Doom II på Stockholms spelkonvent. Ni som var där och spelade – tycker ni att det nya upplägget gör det mer överskådligt att hitta informationen? (Ni som inte var där får förstås också jämföra och tycka saker.)

Jag har tagit bort stämningstexterna för alla powers; lagt upp second wind och basic attack som om de vore powers; samt sorterat alla powers efter användningsområde.

Ni får tänka er kryssrutor vid alla encounter och daily powers. Jag har bara inte lagt dit dem ännu.

Titta, tyck och föreslå!

Attachments

Ram

Skev
Re: Förbättrad Dungeon of Doom-rollperson …

För att göra det ännu lite tydligare så skulle du kunna bold:a de viktigaste aspekterna av förmågorna samt ev. strukturera om dem något. Ex. Lance of faith; Det viktigaste tycker jag är Range, skada+effekt och attackvärde. At-will, divine etc. upplever jag inte som lika viktigt, speciellt inte om du har checkboxar för de begränsade förmågorna.

Lite schysta symboler vid varje förmåga skulle också hjälpa. En ranged-symbol för ranged, radius för radius och healing för... De från DDM är väl rätt vettiga. Åsså ett plåster för healing. :gremsmile:

Sedan är bilden fel. Det där är en Cleric of Lathander, inte en Cleric of Bahamut . :gremgrin:

Men mest småsaker, v2 ser över lag mycket bra ut tycker jag.

Feliath

Swashbuckler

Jag började omedelbart parsa powerlistan som en tvåspaltslayout på grund av de oerhört spaltiga powerblocken (och för att grundböckerna har en tvåspaltslösning som jag triggades att förmoda), och blev förvirrad i säkert en hel sekund innan jag fattade att så inte var fallet. Jag tror att det vore mer intuitivt att dela in listan i två spalter, av den anledningen.
Antingen det eller designa om allt för bättre breddläsning, då, men det verkar ju jobbigare.

/Feliath — två öre är inte längre gångbar valuta

Dimfrost

Special Circumstances

Skulle man inte kunna ta bort all information om utrustning, skills, språk, feats och så, och bara ha det relevanta (featbonusar etc) inbakade i värden på annat håll?

Nyckelorden på krafterna (Weapon, Divine, Thunder, Healing och så vidare) borde också kunna tas bort. Eller tappar de som har koll på spelet nödvändig information (till exempel att det är smart att köra på en radiant-attack mot vandöda) då?

I övrigt tycker jag att det är en stor förbättring, speciellt grupperingen av krafterna. Magiska föremål behövs också fixas till: jag hade ingen koll alls på hur sådana funkade, om deras bonusar var inräknade i andra stats eller inte, och vilka som skulle användas som krafter. Det var en stor källa till förvirring för mig när jag fick min level 3-gubbe.

Dimfrost

Special Circumstances

Man skulle kunna lösa det genom en enkel horisontell linje mellan varje grupp av krafter.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
walium said:
Sedan tycker jag att tanken på en retlig Magnus Seter som manar på spelarna mest framkallar skratt. Särskilt i jämförelse med andra storheter som Herr Nils. Du är den lustige vätten med de udda spelledarpersonerna, som inte fullt ut behärskar reglerna. Inte det auktoritära trollet i helrustning. :gremlaugh:
Hehe, alltid något. Men betänk då hur bestörta folk blir när jag verkligen blir arg. Då ... sänker jag rösten, och pratar väldigt lugnt och distinkt med resonabel röst.

Det skrämmer livet ur mina kollegor i alla fall. :gremlaugh:

/M

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

Lyft fram Hit Points mer. Kanske skriv starting hit points i den stora rutan

Eller vänta ... det finns mer som måste lyftas fram mer, och tydligare.

Det som tog tid för folk att hitta och som dök upp gång på gång:

Hit Points
Action Points
Speed
Defenses

Om det går att göra den informationen mycket tydligare, så har vi vunnit en hel del i användbarhet.

/M

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

Jag kan också tänka mig att vi skriver en kort "rekommendation" på varje gubbe:

"Du är en cleric. Tänk på att du kan hela dina kompisar, och ge dem hjälp och stöd i svåra stunder. Du kan också baka muffins."

De som inte vill göra det som rekommenderas får ju självklart strunta i det, men de som inte vet vad en gubbe egentligen är bäst på, får en liten knuff i ryggen ... utför det stup som DofD ska vara.

/M

Dante

Staff member

Jag vill försöka frångå ett rent figurspeligt Dungeon of Doom, och i stället uppmuntra mer rollspelighet (dvs. du kan göra mer än bara det som står listat i dina powers). Vill du rusa på magikern och slita ifrån honom hans wand? Kör i vind. Vill du lura i kobolderna att ni har tillstånd att passera? Go for it!

(Say “yes”, or roll the dice, för att använda ett populärt uttryck.)

Att avlägsna utrustning, färdigheter, språk, etc. ökar snarare än minskar figurspeligheten.

Keywords måste finnas kvar. Vi har tänkt ta bort alla magiska pryttlar från rollpersonerna (av den förvirringsanledning du nämner) och i stället dela ut dem i form av loot till de grupper som besegrar en encounter.

Om du då får ett magiskt vapen är det viktigt att veta vilka powers som har keyword Weapon, så du inte glömmer att addera vapnets bonus till attack- och skadeslag.

Dessutom vill jag inte rådda om så mycket att de som är vana vid D&D4 blir förvirrade av att informationen är listad helt annorlunda.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

Dante said:
Vill du rusa på magikern och slita ifrån honom hans wand? Kör i vind. Vill du lura i kobolderna att ni har tillstånd att passera? Go for it!
Vi kanske ska ha med lite sådana actions på actionsammanfattningen också. Så att de som sitter och funderar och läser ser att det går att göra Bluff, bluff, bluff the stupid ogre.

/M

Dimfrost

Special Circumstances

Dante said:
Jag vill försöka frångå ett rent figurspeligt Dungeon of Doom, och i stället uppmuntra mer rollspelighet (dvs. du kan göra mer än bara det som står listat i dina powers). Vill du rusa på magikern och slita ifrån honom hans wand? Kör i vind. Vill du lura i kobolderna att ni har tillstånd att passera? Go for it!

(Say “yes”, or roll the dice, för att använda ett populärt uttryck.)

Att avlägsna utrustning, färdigheter, språk, etc. ökar snarare än minskar figurspeligheten.
Frågan är om utrustning etc verkligen underlättar för spelaren att göra rollspeliga saker. Det känns som att det inte har så väldigt mycket med sådant att göra. Men jag ser din poäng också.

Keywords måste finnas kvar. Vi har tänkt ta bort alla magiska pryttlar från rollpersonerna (av den förvirringsanledning du nämner) och i stället dela ut dem i form av loot till de grupper som besegrar en encounter.

Om du då får ett magiskt vapen är det viktigt att veta vilka powers som har keyword Weapon, så du inte glömmer att addera vapnets bonus till attack- och skadeslag.

Dessutom vill jag inte rådda om så mycket att de som är vana vid D&D4 blir förvirrade av att informationen är listad helt annorlunda.
Att man själv måste hålla reda på att lägga ihop bonusar är just något jag verkligen skulle vilja kunna slippa, för det komplicerar det hela massvis för den som inte är så haj på spelet. Men känslan av att få loot (om nu någonsin någon klarar en hel encounter :gremsmirk: ) kanske gör det värt att göra det hela mer komplicerat?

Och den sista poängen är naturligtvis viktig. Å andra sidan tror jag inte vana D&D-spelare skulle bli tillnärmelsevis lika förvirrade av för lite information som alla andra blir av för mycket.

Eksem

Champion

"Frågan är om utrustning etc verkligen underlättar för spelaren att göra rollspeliga saker."

Hupp! Utrustning är ett måste när man kastar mjöl för att hitta osynliga monster, och hur man ska överleva en dungeon utan en 10 foot pole begriper jag inte.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

Eksem said:
"Frågan är om utrustning etc verkligen underlättar för spelaren att göra rollspeliga saker."

Hupp! Utrustning är ett måste när man kastar mjöl för att hitta osynliga monster, och hur man ska överleva en dungeon utan en 10 foot pole begriper jag inte.
Värt en egen tråd!

EDIT: och nu finns en egen tråd!

/M

Feliath

Swashbuckler

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Keywords måste finnas kvar. Vi har tänkt ta bort alla magiska pryttlar från rollpersonerna (av den förvirringsanledning du nämner) och i stället dela ut dem i form av loot till de grupper som besegrar en encounter.</div></div>
Aigh! Skithäftigt! :gremooo:
Eller vänta, tänker ni er bara att om man klarar ett encounter får ens gubbar ha ett ballt vapen tills de torskar några minuter senare? För det är ju svårt lamt, men om ni ger spelarna loot, som de kan ta med sig när de går och använda igen med sin nästa gubbe när de spelar igen, är det ju verkligen asballt.

/Feliath — epic drop

Dante

Staff member
Nu ännu förbättradare! …

Dungeon of Doom-rollpersonsomdesign, tagning tre.

Attachments

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Re: Nu ännu förbättradare! …

Absolut bättre!

Bra lösningar på förstasidan.

Men den där pilen mellan Channel Divinity känns knepig. Jag hajar varför den finns där, OCH varför inte de två Channel-powerserna är under varandra, men det känns knepigt i alla fall.

Men väldigt bra förbättrande där!

/M

Foggmock

Myrmidon

Jag kollade aldrig på V.2, men V.3 är milsvida bättre än DenJagSågPåKonventet™.

Jag, däremot, fattar INTE pilen utan känner att jag måste gissa.

Anders Åstrand

Swordsman

Jag förstår inte heller pilen, och jag har ändå spelat DnD4 en del.

//Anders som slog upp Cleric i PH och nu förstår vad pilen ska representera.

Jag kan inte komma på något bättre sätt att representera det såhär rakt upp och ned, och om man är noga med att berätta för Cleric-spelaren vad det betyder innan man sätter igång så funkar nog pilen.

Ram

Skev

Skitsnygg, även om jag inte heller fattar pilen.