Cara250;n328708 said:
Hej rollspelare i alla väderstreck,
jag är en spelare som gillar olika system och inte minst T100-spel inom fantasy. Till den sista kategorin räknar jag T20-spel som först var T100 men det är hela tiden handlar om att slå upp t.o.m. det färdighetsvärde man har, ex. "Lyssna", 70 % > 15 på T20. Som T20-spel per definition räknar jag i första hand D&D så klart.
Har tyvärr konstaterat att det för närvarande är mycket svårt att hitta T100-spelare av fantasy i Sverige idag 2019. Jämför det med 80-, och 90-talet och Drakar och Demoners ställning i landet. Runequest stod rätt så starkt i Sverige också då. Sedan kom sociala medier och D&D:s nya satsningar och gjorde sitt. Idag står 5E mycket starkt från söder till norr. Själv spelar jag gärna 5E, men gillar T100 -spel mycket.
Skulle gärna vilja höra vad ni tycker om fantasy T100 -spelens ställning på marknaden i a. Sverige, b. resten av världen.
Min hypotes är att fantasy T100 skulle behöva ännu mer starkare och spännande spelvärldar, för annars är det just T20-spelen som har dem i första hand. Det är klart att spelmekanik spelar roll för vad man väljer att spela. Men visst är väl väldigt spännande kampanjer det som överväger i spelval? Jag tänker på ett T100 -spel som är populärt: Warhammer. Det har en mycket populär kampanjvärld.
Vore kul att få feedback på detta från en som vill att fantasy T100 ska svinga sig upp till fornstora dar ... .
Jag brukade spela dem en hel del, men har nu inte spelat något bordsrollspel sedan 20 år sedan eller så.
Men ändå: huvudproblemet som jag ser det är att de äldre spelen var alldeles för detaljerade i sina skickligheter, vilket ledde till problem vid skapandet av karaktärer. Spelaren våndades över sina val.
Vad jag hade velat se var packar med skills, paraplyskills för sådant som 2097 här kallar tapet. Det där var något man funderade över i olika Rolemaster- och Runequest-varianter, men resultaten var kanske inte så bra. Men kort sagt, har du växt upp som en bonne på schlätta, måste du kunna massor av saker, som inte alla går att skriva ned, men som också är användbara i jordbruk i andra områden.
De skulle vara uppväxtspackar, utbildningspackar, och kanske livspackar. (I den mån livspackar är något en spelledare vill ha. Ser man på klassisk Traveller finns uppfattningen att det vore bättre att rollspela allt från början.)
För många fysiska skickligheter skulle jag vilja ha ett system där man INTE beskriver dem alla. Det blir ett tråkigt äventyr om spelarna behöver klättra och tjuven säger - jag satte allt på lås och på att hoppa. En tanke här är att man skulle kunna ha en ost med skicklighetspoäng som inte är definierade, (förutom att de är en ost), och att spelaren kan hyvla specifika poäng från en allmän bank.
Ställd inför en bestämd uppgift med bestämd svårighet kan spelaren då putta iväg skicklighetspoäng från osten till vad det nu är man skall göra.
I en förlängning av det skulle man kunna ha ett system där spelaren även kan betala i efterhand, men kanske betala dubbel taxa, och kanske också betala med ickeexisterande skicklighetspoäng, på så vis att kommande levels först måste spenderas på att lyckas med klättringen eller vad det nu var.
På det viset kan man komma ifrån meningslösa dödsfall, som annars kunde förekomma (alltså för 30 år sedan eller så.) Det räckte att spelledaren i Rolemaster tyckte, att skulle man röra sig snabbt här, behövdes det ett riding-roll. Missade man det kunde det bli en crit, och blev det 00 var det adjöss.
Som jag nämnt två spel måste jag också säga att magisystemet i Rolemaster var hopplöst. Kastarna var alldeles för mäktiga, vilket snabbt fick kampanjer att dö. Just den saken var mycket bättre med Runequest.
Som jag skrev i början har jag inte spelat på mycket länge. De nyare spel som nämns i tråden kan mycket väl vara annorlunda, och väl värda att undersöka.