jag kan se nånting av det du försöker förklara.
Om du skulle kalla mig fåne, pajsare eller tönt en gång är inga problem. Alls.
här håller jag inte alls med dig, jag tycker helt enkelt du har fel.
däremot har du rätt i det inte måste vara mobbing, det kan däremot vara mobbing.
Japp, det är det. Men de har fel. Eller menar du på allvar att man ska ge mobbaren tolkningsrätten över vad som är mobbing och inte?
nej precis, man ska inte ge mobbaren / den som utdelar otrevligheterena tolkningsföreträde.
Mobbing är en metod, en systematik.
absolut och det kan vara svårt att komma åt ibland.
ett enda fall av en elak kommentar är inte mobbing, däremot behöver det inte hålla på väldigt länge för att bli mobbing. det går att etablera förvånansvärt snabbt,
Mobbing handlar om relativa maktpositioner
jo mobbing är komplext men jag tror din uppfattning om mobbing är anorlunda än min, iallafall när vi applicerar det på forumet.
för mig blir det mobbing även om man systematiskt trakaserar en chef. maktpositionerna gör inte att det inte är mobbing.
Om du däremot konsekvent, i varje tråd jag skrev något i, lade in inlägg som förlöjligade mig på olika sätt, och om du som gör detta dessutom skulle vara någon vars röst här på forumet väger tungt, då är det ett mobbingbeteende du uppvisar.
det du beskriver är definitivt mobbing, men det kan börja tidigare, det kan krävas mindre än du skriver för att det ska vara mobbing.
och det där med väger tungt kan vara sen svår nöt.
jag tycker många här definitivt underskattar hur
tungt ens röst väger här.
Jag skulle säga att de flesta som postar här regelbundet har en rejäl tyngd här, iallafall tillräcklig tyngd för att kunna mobba någon.
jag tycker det finns en underifråns attityd här där man underskattar hur högt man själv sitter och överskattar hur högt andra sitter.
enligt ditt sätt att presentera saken. (jag säger inte att du gör detta) så blir det en tendens att säga att man (någon) slår underifrån så slipper man att det kan bli mobbing.
det är en svaghet i ditt resonemang, jag säger inte att du själv gör detta och jag tycker inte du mobbar någon.
bombu