Nekromanti Ta bort OT-forumet [upprop]

Pom

Swashbuckler
Re: Ha det kvar!

Rättelse, vi är ett rollspelscommunity, med ett Off Topic Forum, som finns för den händelsen att man skulle vilja diskuttera saker utanför rollspel, som exempelviss sex och politik.
Men du kan inte gärna använda det faktum att vi har ett Off Topic Forum som ett argument för att ha kvar det. :gremwink:

Edit: tog bort ett konstigt ord.

Feliath

Swashbuckler

Kanske men borde det inte i såna fall hinta om att musik, kultur, litteratur, inredning, och diverse annat inte borde få diskutteras här!?
Det är det väl klart som fan att det inte borde?
Jag för min del vill bli av med OT precis lika mycket för allt navelluddet som för politiktrådarna. Om någon nacksköt Kultur skulle jag inte direkt gråta heller.

Kom igen, ditt argument faller på den enkla pungten att du har valmöjligheten att strunta i att läsa dom politiska trådarna.
Hur tänkte du nu? Hans argument är ju att trådarna inte hör hemma här vare sig han läser dem eller ej, eftersom siten handlar om rollspel. Att han har möjlighet att ignorera dem påverkar inte det argumentet alls. Han har aldrig påstått att han tvingas läsa trådarna.

/Feliath — also, punkt, alltså

krank

Går ondskans ärenden

Vi diskuterar rollspel här.
och Kultur.

och andra sorters spel (Övriga Spel).

och ett WoW-gille.

Den enda rimliga slutsatsen är att vi är ett community för rollspelare, snarare än ett forum för rollspel. Annars blir du tyvärr tvungen att plocka bort, Kultur, Övriga Spel, och Disciples of Shagul-forumen också. Om du vill vara konsekvent, alltså. Och vill du inte det så har argumentet "det här är ett rollspelsforum" inget värde.

krank

Går ondskans ärenden

Det är det väl klart som fan att det inte borde?
Då vill du alltså ta bort Kultur, Övriga Spel, och dessutom Disciples of Shagul också?

Den diskussionen ser jag fram emot...

//Krank, forum för folk som gillar rollspel, inte forum för rollspel

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013

Då vill du alltså ta bort Kultur, Övriga Spel, och dessutom Disciples of Shagul också?
Jag skulle definitivt vilja att Kulturforumet nischades hårdare mot "rollspelskultur" än vad det gör idag.

Övriga spel-forumet tycker jag är helt okej, då det rent tematiskt passar resten av forumet, men jag skulle inte grina om det försvann.

Disciples of Shagul är en WoW-guild på en rollspelsserver. Jag ser inte problemet. WoW är ett rollspel.

Vitulv

Jag korrigerar mig själv.

Jag uppdaterade mig på reglerna för Kulturforumet;

Kultur med direkt rollspelsanknytning, till exempel rollspelstidningar (White Dwarf, Dragon, Sinkadus) eller rollspelsbloggar, ska dock diskuteras på rollspelsforumet i stället.
Då är min uppfattning att det utan problem kan tas bort från siten.

krank

Går ondskans ärenden

WoW är ett rollspel.
Absolut inte. WoW är inte mer rollspel än tetris eller super mario. Datorspelsgenren rollspel har ungefär lika mycket gemensamt med vanligt rollspel som zelda har.

Och om vi ska tillåta allt som kan tänkas kallas "rollspel" ser jag fram emot när psykoterapiforumet öppnas, för att inte tala om forumet för sexuella rollspel.

Så nej, jag håller absolut inte med om att WoW-forumet skulle höra mer hit än kultur- eller OT-forumen.

Egentligen handlar det här om möjligheter. Det finns ingen som tvingar dig, Vitulv, att vara inne på OT-forumet. På samma sätt som det inte finns någon som tvingar mig att prata om D&D, som ju jag anser har mer gemensamt med brädspel än med rollspel. Det är ett val.

Det du vill göra är att nischa forumet efter just dina preferenser. Jag anser snarare att det är bra med bredd på forumet, eftersom det gör att varje användare själv kan bestämma vad som är intressant eller inte för just den användaren.

Vitulv

Jag spelar WoW och det är i allra högsta grad ett rollspel. Så de vise kan sluta tvista.

Eksem

Champion

Fast förut var vi ett rollspelscommunity utan DoS, OT, Kultur och Övriga spel; och det var utmärkt det också. En period var Kultur och Övriga spel också begränsade till rollspelsrelaterade frågor.

Flurtis

Hero

Amen alltså jag kopplar inte problemet. Om vi nu lägger den fina retoriken åt sidan och ställer oss med bägge fötterna på jorden: Vad är problemet?

Tar Off Topic forumet för stor plats på servern?
Skrämmer Off Topic Forumet bort nybörjaranvändare?
etc.

På vilket jädra sätt är det ett problem att vi har Off-Topic forumet??

Hur tänkte du nu? Hans argument är ju att trådarna inte hör hemma här vare sig han läser dem eller ej, eftersom siten handlar om rollspel. Att han har möjlighet att ignorera dem påverkar inte det argumentet alls. Han har aldrig påstått att han tvingas läsa trådarna.
Nej precis och jag fattar fortfarande inte poängen!? I och med att det inte finns något problem så är hela frågeställningen skev. Du gillar inte OT-Forumet, Fine. Ingen har tvingat dig att hänga där. Ignorera den bara.

Varför kan inte vi som vill ha kvar OT, få ha det? Ni som ogillar det har ju valmöjligheten att ignorera den.

Det finns många forumiter här som är min personliga vänner. Jag träffar dom på konvent och andra tillställningar. Det skulle kännas väldigt tråkigt ifall WRNU satte upp en begränsning på sajten om vilka ämnen jag skulle få diskuttera med dessa vänner. Det är inte som att jag bara diskutterar rollspel med vänner, det finns mycket annat att prata om....

//Flurtis, fattar fortfarande inte

Flurtis

Hero

Nix det var en rättelse inte ett argument.

Mitt argument för att ha kvar det är att det förhöjer community känslan grymt mycket eftersom att det ger en möjlighet att komma folk in på skinnet och inte bara pladdra rollspel.

Däremot kan jag se problemet med senaste inlägg mekanismen, men det måste ju kunna gå och lösa på något annat sätt.

//Flurtis

krank

Går ondskans ärenden

Jag spelar WoW och det är i allra högsta grad ett rollspel. Så de vise kan sluta tvista.
Och jag spelade tidigare WoW, och slutade. Bland annat för att det inte hade ett enda av de attribut jag ändå vill ha från rollspel. Det var som D&D - repetativa skitquests, folk som heter saker som "lolfragger", och ett ändlöst njagande efter quests.

Jag tvekar inte att folk spelar rollspel också, men det är lite som att folk spelar rollspel via MSN eller IRC. Jag kallar inte IRC eller MSN för rollspel bara för att de kan tyjäna som medel för rollspelande.

krank

Går ondskans ärenden

Däremot kan jag se problemet med senaste inlägg mekanismen, men det måste ju kunna gå och lösa på något annat sätt.
Tja, någon skulle ju ändå behöva mecka med den funktionen; i dagsläget är den ju nästan oanvändbar, iaf jämfört med andra forumsystems "visa inlägg sedan senaste besök", en funktion jag verkligen saknar...

Dimfrost

Special Circumstances
Kulturforumets inriktning

En stor anledning till att kulturforumet är definierat som det är är att det var rätt hopplöst att avgöra vad som var "rollspelarkultur" eller "kultur med rollspelsanknytning" tidigare. Vad som helst i världen kan utgöra bakgrund till rollspel, liksom. Därmed: antingen all kultur eller ingen kultur alls. Och anledningen till att jag inte dödade kulturforumet (och inordnade det under OT) när jag dräpte övriga onödiga forum är lika enkel som den är subjektiv: jag (och Snigel) gillar (eller gillade, i alla fall) kulturforumet, men vi läste sällan eller aldrig OT-forumet. :gremsmile:

/Dimfrost

Vitulv

Och jag spelade tidigare WoW, och slutade. Bland annat för att det inte hade ett enda av de attribut jag ändå vill ha från rollspel. Det var som D&D - repetativa skitquests, folk som heter saker som "lolfragger", och ett ändlöst njagande efter quests.
Fine, men att du tycker att det är ett dåligt rollspel betyder inte att det inte är ett rollspel. Du tycker ju liksom att D&D inte är ett rollspel, men du kan ju försöka övertyga folk om att diskussionerom D&D inte hör hemma i rollspelsforumet.

krank

Går ondskans ärenden

Fine, men att du tycker att det är ett dåligt rollspel betyder inte att det inte är ett rollspel.
Mja, alltså, bara för att något har exp och stats kan det liksom inte räknas som rollspel.

Som sagt, om WoW är rollspel så är MSN och IRC det också. Man kan rollspela i WoW, men WoW i sig är inte ett rollspel.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Hör nu här!

Det här forumet och den här tråden är inte lämpliga platser för att diskutera huruvida WoW är ett rollspel eller inte. Återgå gärna till att diskutera det ursprunliga ämnet och undvika långsökta liknelser och avvikelser ifrån huvuddebatten.

magoo

Hero
Jag skulle sörja OT-forumet om det försvann. Andra forum läser jag men skriver sällan på. Och ja - visst finns det andra forum för mig därute, men inte många med trevliga rollspelare.

Jag har varit med sen 2002 och har skrivit lite jämfört med mer engagerade forumiter. När jag började skrev jag på skräckforumet (numera i dvala) och på rollspelsforumet men OT-forumet var för mig välkommet eftersom jag fick diskutera annat än rollspel med rollspelare. OT-forumet och Forumrollspel är de enda forum på rollspel.nu som fått mitt blod att svalla, dock har jag självklart haft behållning av fler forum än så.

Den här diskussionen är inte unik för rollspel.nu, i alla föreningar jag varit med i finns det en grupp som vill fokusera på kärnverksamheten och en annan som vill ta det lugnt och snacka skit. Föreningarna brukar kuppa och omorganiseras med jämna mellanrum för att slippa slashasarna och sen är det likadant efter ett par år.

Jag rekommenderar att behålla OT-forumet men lägg gärna Kultur till OT så slipper jag gå in på två forum... Jag bryr mig inte om OT är med på senaste inlägg-listan, den använder jag aldrig ändå.

Angående religion och politik - tja, det är synd att moderatorerna måste lägga ner en massa tid och kraft på OT-diskussioner. Men att sålla ut inlägg som berör dessa två ämnen verkar helt omöjligt. Ska OT-forumet vara kvar så är det svårt att censurera bort politik och religion.

Sen är inget forum otrevligare och gnälligare än detta, diskussionerna här slår alla gånger OT-forumet.

krank

Går ondskans ärenden
diskussionerna här slår alla gånger OT-forumet.
Mycket god poäng!

Liksom, diskussionerna här tror jag i betydligt högre grad riskerar att "spilla över" till andra forum, och diskussioner här tycks göra folk till mer osams än någon politisk diskussion...

Dimfrost

Special Circumstances
Men det här forumet fyller en faktisk funktion, nämligen diskussioner som handlar om till exempel tekniska funktioner på forumet. Att det här forumet blir gnälligt beror på ett antal rötägg och inte på forumet i sig.

/Dimfrost