Nekromanti Ta bort OT-forumet [upprop]

PAX

Jordisk Äventyrare
Re: God no.

Jag tror inte det blir så mycket Kaos som du beskriver. Skrivs det inget i trådarna åker de snabbt ner igen i sorteringsordningen pga alla nya trådar. Vill man dock blåsa liv igen i en äldre tråd så bör den hamna i topp.

Selly

Level 5 Laser Lotus

”Jag tror inte det blir så mycket Kaos som du beskriver.”

Det har det blivit på alla andra webfora som någonsin använt sig av en dylik sortering, så jag ser ingen anledning alls att tro att det skulle bli mindre kaotiskt här.

”Vill man dock blåsa liv igen i en äldre tråd så bör den hamna i topp.”

Varför det? Det väsentliga i sammanhanget måste ju rimligen vara att den är synlig, vilket den i högsta grad är om den står med på förstasidan och är rödmarkerad.

Rickard

Urverk speldesign

och detta utan att hela forumet försjunker i det kaos som trådbumpning oundvikligen leder till.
1) Beskriv på vilket sätt "kaoset" tar sig? Jag har inte märkt det på andra forum. Snarare är det praktiskt, särskilt som wrnu glömmer ibland att rödmarkera trådar med nya inlägg. Jag slipper skugga igenom hela sidan efter nya inlägg, utan istället kan kolla längst upp på sidan direkt och finna alla nya trådar. Just den inställningen som finns nu har tvingat mig till att välja "visa senaste 2 dagarna", när jag i själva verket vill ha "visa senaste 2 veckorna".

2) Jag ogillar folk som säger "nej" utan att tänka efter hur man kan lösa det på smidigast sätt. Det skulle vara relativt lätt att kunna ha en inställning i inställningarna som du själv print screenade, där man kan få välja att sortera efter senaste inlägg. Om du tittar längst till höger i forumslistorna så ser du att forumet faktiskt sparar (eller plockar fram) senaste inlägget som en variabel. Vad är det som får dig att brista ut i "God no" att man kan ha det i en inställning?

I övrigt, bort med OT-forumet!

/Han som visserligen tycker det är bra att OT-forumet bidrar till mindre OT i andra forum (vilket han märkte av när OT-forumet startade) men han tror också att det kväver en del av kreativiteten på rollspelsforumen, då folk lägger mer tid och engagemang i OT-forumet

Selly

Level 5 Laser Lotus

”Beskriv på vilket sätt ’kaoset’ tar sig?”

Det borde väl vara uppenbart, men sure thing: Det blir ingen ordning bland trådarna, eftersom de flyttas runt huller om buller beroende på hur poppis de är. Detta leder dessutom till att det skrivs innehållslösa inlägg vars enda syfte är att bumpa tråden. Det menar jag är värdelöst, eftersom vi redan har system för att påpeka när det skrivits nya inlägg i trådarna (rödmarkeringen). Att det systemet sen inte verkar fungera så klockrent för dig rent tekniskt, det är ett helt separat problem.

”Jag ogillar folk som säger ’nej’ utan att tänka efter hur man kan lösa det på smidigast sätt.”

Det är lugnt, du behöver inte gilla mig. Däremot har du naturligtvis inga som helst belägg för att jag inte skulle ha tänkt efter innan jag skrev mitt inlägg, så det antagandet kan du ju hiva ut genom fönstret på en gång. Jag övervägde mycket riktigt att man skulle kunna ha det som en inställning, men anser ändå att det fungerar bättre med det nuvarande systemet (med det tillägget att jag tycker att inställningarna jag föreslog borde vara standard (vilket är självklart, för om jag inte tyckte att de vore bäst, varför skulle jag då själv använda mig av dem?)). Då blir det nämligen färre inlägg skrivna i rent bumpningssyfte, samtidigt som det ändå är mycket enkelt och smidigt att hålla koll på vilka trådar det nyligen skrivits något i och inte.

”Vad är det som får dig att brista ut i ’God no’ att man kan ha det i en inställning?”

Det var inte det som föreslogs. Your question is therefore void. Men se gärna ovanstående stycke.

Rickard

Urverk speldesign
Egocentrist, javisst [OT]

Det borde väl vara uppenbart, men sure thing: Det blir ingen ordning bland trådarna, eftersom de flyttas runt huller om buller beroende på hur poppis de är.
Vilket innebär att ordningen blir efter när de senast skrevs. Bara för att är ordningen som du inte är van vid så behöver den inte vara kaotisk (jämför med spelstil i rollspel - "bara för att du gillar en viss spelsstil så...").

Du kan ju annars använda den "jättebästigt"* inställningen som sorterar alla trådar i bokstavsordning. Det torde väl vara den bästa ordningen? Nä, att föredra ha trådar sorterade efter när inlägget skrevs är verkligen slumpaktigt beteende, måste jag säga. Särskilt som man inte kan se någonstans i forumslistan när trådstarten skrevs. Bra ordning? Näe, inte direkt men folk i regel är väl vana vid det nu. Fast det hindrar ju inte att vissa ska få ha bumpade trådar.

Detta leder dessutom till att det skrivs innehållslösa inlägg vars enda syfte är att bumpa tråden.
Poäng. Ogillar sådana inlägg själv. Fast kommer de att inträffa när bumpade trådar inte är någon sorts standardinställning?

Det menar jag är värdelöst, eftersom vi redan har system för att påpeka när det skrivits nya inlägg i trådarna (rödmarkeringen).
Återigen, varför endast ha en sak när man kan ha två (typ ditt resonemang att man bör skippa bumpade trådar bara för att du föredrar något annat)? Att man skulle ha bumpande trådar innebär inte att man tar bort rödmarkeringen. Var har du fått det ifrån? Inget av de forum (sverok, riotminds, gamingoutpost, invisionfree) som jag har varit på har inte haft markering för nya inlägg.

Att det systemet sen inte verkar fungera så klockrent för dig rent tekniskt, det är ett helt separat problem.
Jag är inte den enda som har det problemet, vilket för oss till...

...men anser ändå att det fungerar bättre med det nuvarande systemet (med det tillägget att jag tycker att inställningarna jag föreslog borde vara standard (vilket är självklart, för om jag inte tyckte att de vore bäst, varför skulle jag då själv använda mig av dem?)).
...att du endast föreslår saker (och framförallt, säger "nej" till) som du själv gillar. Det är som att ha en restaurang där vissa kunder tycker att det vore slöseri att ha vegetariskt, då de inte käkar vegetariskt. Rätt självcentrerat tänkt.

Typ som "Jag övervägde mycket riktigt att man skulle kunna ha det som en inställning, men anser ändå att det fungerar bättre med det nuvarande systemet (med det tillägget att jag tycker att inställningarna jag föreslog borde vara standard...".

”Vad är det som får dig att brista ut i ’God no’ att man kan ha det i en inställning?”

Det var inte det som föreslogs. Your question is therefore void. Men se gärna ovanstående stycke.
Men du tänkte ändå på det... Eeeh..?

/Han som nu lägger ner då det antagligen inte finns mer att säga

* ...och med "superbästiga" menar jag givetvis den "otroligt oanvändbara".

Selly

Level 5 Laser Lotus
Barnsligt, javisst.

”Vilket innebär att ordningen blir efter när de senast skrevs. Bara för att är ordningen som du inte är van vid så behöver den inte vara kaotisk […]”

Du har helt rätt i att det inte behöver vara så bara för att jag tycker det. Däremot så kan man ju titta på vad begreppen faktiskt betyder, varvid det blir uppenbart vad jag menar; med det nuvarande systemet så är trådarnas ordning konstant, i den andra så skiftas den med varje inlägg. Ordning som hela tiden förändras är egentligen inte ordning. Blev det tydligare nu?

”Fast kommer de att inträffa när bumpade trådar inte är någon sorts standardinställning?”

Ja, garanterat. Det finns ju redan nu folk som skriver inlägg på helt fel ställen i trådar bara för att de själva ställt in platt visning.

”Var har du fått det ifrån?”

Ingenstans. Det där hittade du på själv.

”Rätt självcentrerat tänkt.”

Allvarligt talat, måste du vara såhär barnslig? Jag har inte påstått att du är den ende som har det där problemet. Jag påstod inte heller att det inte var ett problem. Vad jag uttryckligen skrev var att det var ett separat problem. Jag tycker nämligen inte att man nödvändigtvis måste byta ut hela systemet bara för att det har några buggar – fixa buggarna istället. Men du är ju en intelligent kille, så det där måste du ha förstått; det blir verkligen smärtsamt uppenbart att du bara vill mucka gräl.

”Men du tänkte ändå på det... Eeeh..?”

Ja? Jag tänkte på det, men kom fram till att det inte vore en optimal idé, med anledningar som jag redan redogjort för. Det där måste du också ha förstått. Skärp dig.

<font size="1">Edit: Förtydligade första stycket en smula. Fan vet varför jag ens bemödar mig.</font size>

Johan K

Gammal & dryg
För min del skulle jag vilja behålla OT-forumet. Just därför att det är ett forum där man kan få lite mer kläm på vilka som finsn här på wrnu.
Dock så kanske man skule ta & styra upp det lite extra, alltså att det är hårdare moderarat. Så att man slipper infekterade skyttegravs-disskutioner & sådant.

/ Johan K, som hopas att OT-forumet blir kvar.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Hallå barnrumpor!

Håll er till sakfrågan istället för att ägna er åt personangrepp och onödiga påhopp.

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Re: nekande (NT)

Jag anser att det är fel väg att gå... förbjuda vissa ämnen och tankar är en diktators första steg. Varför diskutera farliga ämnen, de leder ju bara till bråk och att folk får fel åsikter!

Det känns lite likadant här, och även om det är en diktatur här så det som jag ser som skrämmande är att många bara sväljer att få vissa åsikter censurerade eller förbjudna att diskutera.

Ett öppet forum är alltid mycket bättre även om det alltid finns folk som tar illa vid sig av vissa ämnen. Som Dungeons and Dragons, Varför ska vi inte förbjuda diskution om det rollspelet? Det ämnet är väl nästan i samma klass som politiska diskutioner när det kommer till antal trådar som flippat ut.
Rollspel.nu må vara ett forum för rollspelare, men det finns ingen anledning till att bara diskutera rollspel här, vilket vi heller inte gör. Vi har Övriga spel forumet, kultur forum och oftopic. Det som är samlande för rollspel.nu tror inte jag är att vi diskuterar rollspel, utan att de som diskuterar är rollspelare. Ämnet är irrelevant.

Nej jag är vuxen! Jag kan hantera att folk blir förbannade ibland, jag kan hantera att folk har i mina ögon idiotiska åsikter, jag kan hantera att folk diskuterar saker som är helt ointressanta för mig. Jag bara ignorerar dem... eller så gör jag inte det och blir lite irreterad.

Men so what, jag dör inte av det.
Så låt oftopic forumet vara kvar. Och börja inte med censur. För att vissa personer inte kan hantera obekväma åsikter.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

lokomotiv said:
Som Dungeons and Dragons, Varför ska vi inte förbjuda diskution om det rollspelet? Det ämnet är väl nästan i samma klass som politiska diskutioner när det kommer till antal trådar som flippat ut.
För att D&D, till skillnad från politikdiskussioner, är rollspelsrelaterat och därför hör hemma här.

Jag håller med!
Även om jag tycker att det inte behövs regler för vilka ämnen som får diskuteras så är det bättre än att ta bort det helt.
Sen kan man ju inte hjälpa att undra om rollspel.nu forumet blir nästa som skall bort. Det har väl haft sina antal infekterade trådar också. Fast iofs vi kan ju förbjuda kritik som ett ämne så har vi löst det problemet. Tills det kommer upp ett annat ämne som vi får förbjuda dvs.

RPG Lab

Vet inte om det är bra eller ej, men rpglab kör väl med någon form av sandlåda dit infekterade trådar flyttas? Är det något som skulle kunna funka?
Seter hade väl problem med att skitrådar i oftopic kvaddade någon funktion här på rollspel.nu, skulle man inte bara kunna undanta sandlådan från den funktionen?

Organ

Out of time, out of mind

Jag håller jag i sak med dig. Jag tycker det vore fel att förbjuda vissa ämnen från att tas upp. Fast det självklara svaret på varför de som vill förbjuda vissa politiska ämnen från att tas upp, samtidigt som de inte vill förbjuda D&D-snack, oasvätt huruvida de genererar gräl eller ej, är att D&D är ett rollspel och det är för diskuterande av sådana som rollspel.nu existerar.

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
Re: RPG Lab

Om det är svårt att göra för off topic-forumet så antar jag att det är lika svårt för ett sandlådeforum.

/Anders