Nekromanti Ta bort OT-forumet [upprop]

Ymir

Liten kantbaron
Det lär väl inte komma som nån förvåning att jag gillar OT-forumet. Det gör väldigt mycket för community-känslan på rollspel.nu, och jag trivs så bra med folket och stämningen här att jag mycket
uppskattar möjligheten att tala om precis vad som helst. Jag vänder mig därför också emot någon som helst ämnescensur. Några av de intressantaste debatterna här någonsin har hållits på OT-forumet.

Säg mig en sak för övrigt, ni som nu stör er så himla mycket på OT-forumet: Varför kan ni inte bara strunta i att läsa där, som ni garanterat redan gör med en hel massa andra forum?

- Ymir, röstar

Ymir

Liten kantbaron
Jag ogillar OT-forumet, och anser att mina uttalanden om det besannats återigen senaste veckan. Bristen på självinsikt är enorm hos vissa.
Så det är inte så att, som jag annorstädes redan hävdat, problemet är enskilda personer snarare än OT-forumet i stort?

Det verkar ju logiskt att så skulle vara fallet, trots allt.

- Ymir, mörbultad

Ymir

Liten kantbaron
Men allt är politik. Det kommer inte fungera att bannlysa ett enskilt ämne. Det här forumet har många användare som är mästare på att dra in politik i precis -allt-.

Ymir, hävdar

Eksem

Champion
Jag skulle påstå att forumet inte består av något annat än enskilda personer; men det blir lite "guns don't kill people, people kill people" över det hela.

/Eksem, förespråkare för gun control, och dålig på liknelser

Eksem

Champion
På samma sätt som jag trots aktiva val inte kan undvika varken Aftonbladet eller P3, så spiller OT-forumets osämja över i andra forum. Fast att minska sitt läsande av OT-forumet räcker en lång väg, så upplever jag det.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Det är dåligt att skicka alla politikdiskussionssugna till #rpgonline för att prata av sig, eftersom ett av kanalens fåtaliga förbud gäller just att prata politik.

Det är sunt att förbjuda politik i diskussionsforum som har andra syften.

Ymir

Liten kantbaron
...fast alla pratar ju politik på #rpgonline ändå, så det förbudet tycks mig en smula tandlöst indeed.

Men visst, jag vill inte heller ha dit en massa bittra dissidenter från OT-forumet.

- Ymir, påpekar

krank

Går ondskans ärenden
så spiller OT-forumets osämja över i andra forum
Alltså, det här dras upp varenda jädra gång saken diskuteras; jag har fortfarande inte sett det hända. Är det i Neogames-spelens forum det händer? Fenix? Rävsvans eller Sagagames? Western? Det är de forum jag inte hänger på, och i övrigt har jag nog inte sett det hända. Möjligen att jag noterat att antalet svar i min tråd om Evolutionens Barn minskade när jag började gagga i Offtopicforumet den här senaste vändan, men jag är storsint nog att tro att folk inte skiter i min kreativa output bara för att jag är en skit så snart jag dras in i en politisk diskussion.

Så, ge gärna exempel på när det hänt. Jag är nyfiken.

Arfert

Facit
Håller med dig faktiskt... du blir vettigare och vettigare , Krank. Och kan man inte skilja på disskusioner på OT och andra forum så borde man käppjagas från stan. :gremgrin:

..dessutom lär man ju känna varandra efter ett tag.. jag och Troberg var ju i luven på varandra (mest via PM) i början, men efter ett tag så lärde vi oss att respektera och till och med gilla varandra. Även om vi knappast är politiskt kompatibla, för att uttrycka det milt.

krank

Går ondskans ärenden
du blir vettigare och vettigare , Krank
En gör så gott en kan...

Jag tycker egentligen inte om att vara den skitjobbige och halvt vansinnige anarkisten i politiska diskussioner. Det liksom bara blir så. Jag kan inte bete mig i politiska diskussioner riktigt, och jag bör bli bannad när jag ger mig in i dem. Håller jag mig bara borta från dem så är jag, despite popular opinion, en ganska hygglig prick.

an man inte skilja på disskusioner på OT och andra forum så borde man käppjagas från stan.
Absolut. Och som sagt, egentligen tror jag att fenomenet överdrivs. Kanske har det hänt innan min tid, men jag har ändå varit rätt aktiv de senaste, öh, månaderna/åren, och jag kan inte påminna mig att det har hänt så jag sett det.

Anders Åstrand

Swordsman
Re: Ta bort två OT-forum [upprop]

Jag tycker man ska slå ihop alla OT-forum (kultur, övriga spel, ot) till ett (för att siten ska fokusera på rollspel) och sen bannlysa politik, religion och blogg-inlägg* från det.

*) "vilka glasögon ska jag välja", "jag har gått ner fem kilo", "idag var jag på klubben bluttanblä och det var såå cool" och liknande. Inte för att jag inte tycker det är trevligt att läsa den typen av inlägg, för det gör jag, men för att jag tror att det skulle bidra till att ot-forumet blev vettigare.

Pom

Swashbuckler
Varför kan ni inte bara strunta i att läsa där, som ni garanterat redan gör med en hel massa andra forum?
Därför att det frestar. Folk (inklusive jag själv) skriver inte i brännbara trådar för att vara elaka; de skriver för att det är så lockande och lustfyllt att skriva vad man själv anser i de ämnena.

Jag är inte intresserad av spelet X, så att läsa inlägg på det forumet lockar inte så mycket. Verkliga världen deltar man ju däremot i och har åsikter om.

Eksem

Champion
Rollspelsforumet. Jag har sett det. Sedan innan du ens började skriva här. Jag vet vilka som bråkar och kängar varandra, jag vet ofta vart det började. Och måste jag bevisa det så tänker jag göra det, men det riskerar verkligen att skapa osämja, för då kommer jag med ett inlägg spotta ett gäng forumiter i ansiktet och naket konstatera att just de personerna är till skada för forumet, att de är dåliga på att diskutera politik och att de inte kan skilja på sak och person. Och det tänker jag inte göra om jag inte verkligen måste.

Ymir

Liten kantbaron
Ska jag någonsin kunna tro på att politikdiskussion på OT-forumet är till skada för forumet i stort måste jag se belägg för det.

- Ymir, konstaterar

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Re: nekande (NT)

lokomotiv said:
Bort med åsikter som i andra sammanhang än om ett litet steg leder mot diktatur.
Som vanligt har jag inte helt lätt att förstå vad du menar.

Men om du syftar till att förbud av vissa diskussionsämnen skulle leda till att Rollspel.nu blir mer diktatoriskt så vill jag bara poängtera att det redan nu är en diktatur. Visserligen inte något envälde, men ändå.

Dante

Staff member
Ymir said:
Säg mig en sak för övrigt, ni som nu stör er så himla mycket på OT-forumet: Varför kan ni inte bara strunta i att läsa där, som ni garanterat redan gör med en hel massa andra forum?
Vi som är redaktörer och/eller moderatorer på OT-forumet kan tyvärr inte unna oss lyxen att låta bli att läsa där. Det är liksom vår plikt och skyldighet.

Och politikdiskussioner kräver tyvärr alltid hårdbevakning, enär de så gott som alltid spårar ur. Bortsett från varianter på temat »moderatorerna suger rätvalsballe« finns det inga andra diskussioner som otrevlar ner forumen och tar så mycket av moderatorernas energi som just politikdiskussioner.

Dante

Staff member
Synpunkter från Überspankmeister 3000 ...

OT-forumet har sina poänger.

1) Det bidrar mycket till communitysammanhållningen att det finns utrymme för att småprata om ditt eller datt (som inte är rollspelsrelaterat) med andra rollspelsintresserade.

2) Det finns vitt skilda yrken och kunskapsområden representerade bland våra användare. Varför inte dra nytta av detta genom att ställa frågor eller presentera ett problem och se om någon hjälpsam användare har ett svar eller en lösning?

3) Det håller OT borta från de »riktiga« forumen.

Jag har alltså ingen tanke på att ta bort OT-forumet helt och hållet. Däremot är jag sugen på att:
<ul type="square">[*]förbjuda politikdiskussioner på OT-forumet
[*]förbjuda religionsdiskussioner på OT-forumet
[*]inte visa inlägg från OT-forumet bland »senaste inläggen«[/list]

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
OT skjuter "senaste inläggen"-funktionen i sank

Varför kan ni inte bara strunta i att läsa där, som ni garanterat redan gör med en hel massa andra forum?
Det gör jag, på samma sätt som jag låter bli att läsa inlägg från vissa forumiter.

Men när det tjattras som mest aggressivt på OT-forumet, så dödar det funktionen för att visa "senaste inlägg", eftersom den översvämmas med jävla skitinlägg där folk inte diskuterar rollspel, vilket jag är här för att läsa. Med andra ord förstör OT-forumet ofta en av de funktioner som jag absolut använder mest för att hålla koll på vad det snackas om på forumet.

Alltså leder dessa meningslösa skyttegravskrig, med tio tusen inlägg av typen "du är dum" och det intelligenta svaret "nä, DU är dum" in absurdum till att mitt användande av rollspel.nu minskar.

/M