Nekromanti Ta bort OT-forumet [upprop]

Lindenius

Swashbuckler
Ignorera trådar

En inte helt kass idé förutom att det finns de som vill ha dem där. Kan man inte göra det till en inställningsfråga?
Ännu bättre skulle vara om man som användare hade en liten knapp/kryssruta/rullista där man kunde välja att ignorera tråden, alltså en sorts spegelvänd bokmärkning. De ignorerade trådarna skulle man som användare inte se under »senaste inläggen«.

//erik. kodning kodning

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Om politik

Jag har väldigt lite kärlek till övers för OT-forumet, men ibland kan jag se en poäng med det. (Till exempel när jag vill ställa en inte helt rollspelsrelaterad fråga om bokställ.) Däremot är jag skeptisk till att förbjuda vissa ämnen. Politik och religion är något som genomsyrar all mänsklig verksamhet och det kommer bli svårt att dra gränser för vad som är en politisk eller en icke-politisk diskussion. Detta kommer leda till att en del diskussioner blir låsta, eventuellt på vaga grunder, och att användare kommer att klaga på moderatorernas ondska och maktfullkomlighet. (Visserligen kommer dessa klagomål antagligen komma från de användare som klagar på moderatorernas ondska och maktfullkomlighet oavsett om det finns någon eller inte, men det är dumt att ge dem något påtagligt exempel att klaga på.)

Däremot är det extremt vettigt att inte visa inläggen från OT-forumet bland de senaste inläggen. Nu använder jag visserligen inte den funktionen alls utan kollar igenom varje forum för sig, men det verkar som om många andra skulle uppskatta det.

/tobias

Hunk

Hero
Jag håller i grunden med Krank...

...vilket inte är så ofta :gremsmile:!

Mitt förslag är att man temporärt (t.ex. en 3-månadersperiod) förbjuder alla diskussioner om religion och politik och sedan utvärderar vad det får för effekter på det allmäna forumklimatet.

Edit:
Ett annat forum jag brukade frekventera förbjöd diskussioner om religion och politik i samband med valet 04, då ett par trådar hade blivit något infekterade. Därefter har det, efter vad jag har sett, inte uppstått några större problem med avgränsningar i politiska diskussioner förutom i en tråd där folk klagar över att bensinpriserna är för höga. Därmed tror jag att det kan vara värt att testa här - funkar det så är det bra och om det inte funkar finns alltid möjligheten att ändra på reglerna eller plocka bort OT-forumet helt.

Bjorn

Hero
Jag är klart imot en stängning av OT forumet, utan det hade jag missat många kreativa och intressanta trådar. Inte så att det står för en majoritet av det jag finner intressant på forumet men det skulle bli en klart mätbar reduktion av intressant material.

Sedan undrar jag var uppfattningen om "dålig stämning" kommer ifrån? Har varit på forum.rollspel.nu sedan 2000 och alltid upplevt det som ett väldigt civiliserat och närmast artigt forum.

Ja ibland blir folk upprörda men det är inget att vara rädd för och det går aldrig eller i varje fall extremt sällan över gränsen. Att folk ibland "säger" något dumt när man har olika åsikter som man brinner för är en naturlig följd av ett sunt samtalsklimat.

Däremot har jag inget imot (och egentligen ingen åsikt) om förslaget att ta bort OT-forum inlägg från funktionen "senaste inläggen" då jag inte nytjar denna.

/Bjorn

krank

Går ondskans ärenden
Rollspelsforumet. Jag har sett det. Sedan innan du ens började skriva här. Jag vet vilka som bråkar och kängar varandra, jag vet ofta vart det började. Och måste jag bevisa det så tänker jag göra det, men det riskerar verkligen att skapa osämja, för då kommer jag med ett inlägg spotta ett gäng forumiter i ansiktet och naket konstatera att just de personerna är till skada för forumet, att de är dåliga på att diskutera politik och att de inte kan skilja på sak och person. Och det tänker jag inte göra om jag inte verkligen måste.
Även om jag nu skulle tro på det där utan belägg, vilket jag inte gärna gör, så tänker jag betrakta det som något som inte är ett problem eftersom det tydligen inte uppträtt på vad åtminstone jag är ganska jädra lång tid nu.

Med andra ord, det är bara fånigt att använda som slagträ i argumentationen om varför OT-forumet ska bort. Om det inte är ens i närheten av vanligt förekommande och dessutom inte konkretiseras, så är jag rädd att jag tänker betrakta det som ett ytterst kasst argument.

krank

Går ondskans ärenden
Sedan undrar jag var uppfattningen om "dålig stämning" kommer ifrån?
Nu när du säger det, så håller jag nog med. Den där "dåliga stämningen" måste vara något som varit före min tid - jag har inte varit aktiv lika länge som du, dock - eller på forum jag inte frekventerat. Ibland har det hettat till i debatter, men det tycker jag inte har varit några egentliga problem - ett mycket litet fåtal debatter har nått gränsen där det faktiskt spårat ur till personliga påhopp etc, och i detta fåtal fall har också moderatorerna klivit in och ajja-bajjat alla inblandade.

Så vart finns den här "dåliga stämningen"? Är den månne ett hjärnspöka hos vissa forumiter, som helt enkelt inte gillar att få sina åsikter ifrågasatta? Jag vet inte. Jag är som jag skrivit tidigare villig att göra min del genom att hålla mig borta från politiska diskussioner (eftersom jag vet att jag kan bli raljerande och ibland otrevlig i sådana) med start igår, då jag slutade delta i de tre (eller är det fyra nu) om kapitalism/kommunism/religion/kina/etc. Jag tycker egentligen inte att det varit några problem, men jag respekterar om folk tycker att det varit det.

Men någon "dålig stämning" tycker jag verkligen inte vi haft.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Om skolastik

Jag tycker att man nog skulle komma rätt långt bara genom att förbjuda diskussioner om kommunism. Mycket av bråken handlar ju om just detta ämne och dessutom är det mycket mer specifikt än att förbjuda politik i största allmänhet. Jag tycker även att man inte ska basera några förbud på de trådar som varit aktuella den här veckan, utan istället ta hänsyn till vad som varit ett problem över tid. Och jag tycker nog inte att vi har haft speciellt många heta religionsdiskussioner på OT-forumet.

Eksem

Champion
Jag tänker inte svara med något konkret i den här tråden. Jag kan förstås säga så mycket som att de som inte uppfattar problemet ofta är just de som drar skiten med sig.

Eksem

Champion
Och i övrigt, är det alltså så svårt för er att tänka er att jag stör mig på något som ni inte stör er på? Det ÄR okej att uppfatta saker olika, och olika mycket. Men att HELT NEKA till gräl flyttas runt på sajten, då är man fan både blind och dum.

krank

Går ondskans ärenden
Men att HELT NEKA till gräl flyttas runt på sajten, då är man fan både blind och dum.
Tacka för den, kamrat.

Jag nekar inte till att det hänt, jag säger bara att jag inte sett det hända under den tid jag varit aktiv på forumet eller i de forum jag engagerar mig i.

Eksem

Champion
Du kanske inte stör dig på det, men jag har sett kängor mot dig flera gånger. Och mig stör det.

Arfert

Facit
Re: Om skolastik

Själv tycker jag att man i så fall ska förbjuda diskussioner om liberalism. :gremgrin: ..i konsekvensens namn.

Eller skämt åsido. Ska man förbjuda politiska diskussioner ska man förbjuda ALLA sådana i så fall.. även om de handlar om amerikanska valet, globalisering, iranska kärnvapen, svenska skolan, reclaimare, aids i Afrika, torskdöd eller whatever. Annars kommer det bli konstigt tror jag.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Lite snällare, tack ...

Eksem said:
Det ÄR okej att uppfatta saker olika, och olika mycket. Men att HELT NEKA till gräl flyttas runt på sajten, då är man fan både blind och dum.
Det där hade du kunnat uttrycka på ett betydligt smidigare sätt. Som det står i reglerna:

Regler för användare said:
Vi vill ha god stämning här på Rollspel.nu. Därför tolereras inte förolämpningar, personangrepp, bråk och andra otrevligheter.
Så ta det lugnt med hänvisningar till andra användares syn- och tankeförmåga är du vänlig.

Tack på förhand,

Arfert

Facit
Re: Ta bort två OT-forum [upprop]

Jag tror jag kommit fram att det är precis så jag tycker. Vi kör på det tycker jag. :gremlaugh:

Svarte Faraonen

ром и смерть
Re: Jag håller i grunden med Krank...

"Ett annat forum jag brukade frekventera förbjöd diskussioner om religion och politik i samband med valet 04, då ett par trådar hade blivit något infekterade."

RPGnet använder sig för detta syfte av ett specialforum, som enbart öppnas när vissa diskussioner annars riskerar att översvämma forumet. Exempel var vid Katrina, vid den senaste konflikten i Levanten, med flera sådana händelser. Jag minns inte om de hade börjat med det vid valet '04, men det kommer sannerligen komma fram igen när oktober drar sig närmre.

PAX

Jordisk Äventyrare
Re: OT skjuter "senaste inläggen"-funktionen i san

Är det inte bättre då att ha modellen "bumpade" inlägg i sorteringsordning på de olika Forumen. Då kan även äldre trådar vara aktuella på nytt. Speciellt för nya deltagare.

PAX

Jordisk Äventyrare
Re: Synpunkter från Überspankmeister 3000 ...

Tredje punkten låter vettig.

De andra två punkterna handlar om att vara klok nog att inte ge sig in i en debatt kring ämnen där folk snabbt kan visa sina dåliga sidor som debattörer... Jag undviker helst politiktrådarna och för övrigt så har Gud och Jag en egen överrenskommelse...

Jag är för en ny sorteringsordning av trådarna som bygger på senaste inlägget. Gamla disskutioner dör snabbt ut. De trådar hag inte ser på "första" sidan blir aldrig kollade. Sortera upp trådarna efter senaste inlägg. Fördelar med detta är att gamla trådar kan bli nyaktuella igen. Frågor i gamla trådar kan föras fram och uppmärksammas bättre.

Selly

Level 5 Laser Lotus
God no.

”Jag är för en ny sorteringsordning av trådarna som bygger på senaste inlägget. Gamla disskutioner dör snabbt ut. De trådar hag inte ser på ’första’ sidan blir aldrig kollade. Sortera upp trådarna efter senaste inlägg. Fördelar med detta är att gamla trådar kan bli nyaktuella igen. Frågor i gamla trådar kan föras fram och uppmärksammas bättre.”

For the love of God, no! Gamla trådar kan bli nyaktuella igen redan nu. Allt man behöver göra är att välja följande inställningar:

… och i övrigt använda standardinställningarna. Det verkar vara vanligt att folk – utan någon som helst egentlig anledning – väljer att ändra det förvalda värdet på hur gamla inlägg som skall visas till någon mindre praktisk variant, typ ”visa alla”. Om man låter bli det så har man dock ett jättepraktiskt system där en gammal tråd blir väl synlig om någon får för sig att skriva i den, och detta utan att hela forumet försjunker i det kaos som trådbumpning oundvikligen leder till.