Nekromanti Tabletop gaming has a white male terrorism problem

Magnamund

Warrior
w176;n173103 said:
Jo. Men att någon säger ifrån räcker inte alltid för att någon ska avbryta beteendet.
Sant. Ingen gick in och hindrade honom handgripligen heller uppenbarligen. Märkligt.

Jag har stoppat folk som betett sig svinigt på t-banan tex. Inga problem alls bortsett från att han "bjöd upp till dans" vilket jag avböjde eftersom jag undviker att slåss i mesta möjliga mån. Jag har dock inga problem med att ingripa fysiskt ifall det är enda lösningen. Fanskapet klev iallafall av efter visst tjafsande och tjejen han trackasserade kunde åka vidare utan att bli mer illa behandlad.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Även om övergrepp, trakasserier och sexism kan vara utstuderat och medvetet så är det också många som ägnar sig åt svinaktigt beteende utan att ses som avskyvärda människor av vare sig själva eller sin omgivning. Tvärtom kan de betraktas som riktigt schyssta helyllekillar som blir orättvist anklagade av bittra och hämndlystna manshatare.

Jag brukar regelbundet visa Uppdrag gransknings program om Bjästafallet ("Den andra våldtäkten" heter det) för mina elever som ett närmast övertydligt exempel på hur våldtäktssamhället fungerar och de senaste åren har vi fått se flera exempel från USA på hur populära och respekterade ungdomar som sysslar med idrott även begått allvarliga övergrepp utan att någon ingripit eller entydigt markerat att det varit fel.

Vi vill inte tro att vi själva eller andra är kapabla till att kränka, våldta eller utnyttja människor och misstro är därför en vanlig reaktion när anklagelser och vittnesmål dyker upp. Saker som framstår som väldigt självklara i efterhand är betydligt mer svårbedömda i stundens hetta och det är överhuvudtaget svårt att förbereda sig för sexistiska kommentarer, våldtäkter eller övertramp.

Sexism är dessutom så mycket mer än rena fysiska attacker. Det handlar om normer, kommentarer, skämt, hierarkier, grupper och annat svårgreppbart i den stilen. Vad gör du om din bästa kompis kallar sin tidigare flickvän för "en jävla hora!", en kollega säger "Det är väl inte konstigt att killar tafsar på dem om de klär sig sådär utmanande?", en bekant berättar om den schyssta avsugning som hans 14-åriga flickvän ger honom? Ganska ofta väljer vi att inte umgås med människor som vi inte delar värderingar med, men att däremot säga åt dem att vi tycker att deras kommentarer och beteende är felaktigt är betydligt tuffare.

Underskattar vi hur utbredda fördomar och slentriansexism är och hur svårt det är att agera mot det finns risken att vår misstro mot andras vittnesmål också ökar. Det är inte bara att ingripa och säga till på skarpen och det är verkligen inte riskfritt.

Inkognito

Swordsman
Lightshy;n173132 said:
Min tanke med att vara med på tråden är att här kan jag faktiskt direktpåverka min egen omgivnig eftersom jag själv rör mig i rollspelskretsar. Till skillnad mot säg Gothia Cup,som jag nämnt tidigare, där säkert samma saker pågår men jag inte påverkar direkt eftersom jag inte deltar.
Gothia Cup har haft jättestora problem med sextrakasserier och värre (dock ej på spelplanen).. Även om det finns ett problem på våra konvent så tror, och hoppas jag, att det inte är i den kalibern.

Doomhamster

Swordsman
w176;n173105 said:
Alla känner något offer för våld och trakasserier men ingen vill känna en förövare. När sanningen är att med största sannolikhet har du också förrövare i din kompiskrets.
Lite statistik: enligt en stor amerikansk undersökning är det ungefär 6% av alla män som våldtar någon gång i livet. Så om du känner 20 killar så känner du statistiskt sett minst en våldtäktsman. Har tyvärr ingen aning om hur siffrorna ser ut för kvinnor - å ena sidan uppmuntras vi inte direkt att ha en aktiv, aggressiv sexualitet, å andra sidan är mörkertalen kring våldtäkt på män och HBT-folk ännu större än när det gäller kvinnor, sist jag hörde nåt.

Kalil

Swordsman
Doomhamster;n173194 said:
Lite statistik: enligt en stor amerikansk undersökning är det ungefär 6% av alla män som våldtar någon gång i livet. Så om du känner 20 killar så känner du statistiskt sett minst en våldtäktsman. Har tyvärr ingen aning om hur siffrorna ser ut för kvinnor - å ena sidan uppmuntras vi inte direkt att ha en aktiv, aggressiv sexualitet, å andra sidan är mörkertalen kring våldtäkt på män och HBT-folk ännu större än när det gäller kvinnor, sist jag hörde nåt.

Källa? Försökte hitta den själv, men fastnade i ett träsk av hatsidor (när man försöker hitta data om män som våldtar så hamnar man oundvikligen på en massa rasistiska siter som sprider lögner om muslimer :/ ).

Inkognito

Swordsman
Doomhamster;n173194 said:
Det vore intressant att se statistik för Sverige på detta. Utan att vara insatt kan jag tänka mig att definition, attityder och rättsväsende skiljer dig tillräckligt för att statistiken inte ska vara rakt överförbar (sedan vilket håll den skulle justeras har jag ingen aning om). Baseras statistiken på dömda eller misstänkta gärningsmän? Jag antar att det är Nord Amerika och inte hela Amerika?

Det är konstigt att inte mer forskning och statistik existerar kring det här. Nästan som att man inte vill finna orsaker och lösningar.

Edit: Hann posta innan jag såg att länken kommit upp. Läste nu och fick svar på flera av mina frågor från källan. Fortfarande vore det intressant med en motsvarande undersökning i Sverige. Extremt oroväckande att siffran är så hög som 4-8% (bloggaren ansåg denna siffra låg, för mig är den extremt mkt högre än väntat!). Här handlar det alltså om män som identifierat sig själva som våldtäktsmän!! Alla gråzoner, "kulturella missuppfattningar" (typ att våldtäkt inte existerar inom äktenskapet, om offret är full, osv..) är alltså borträknade! Jag mår fan illa och tror jag kommer spy..

Kalil

Swordsman
Doomhamster;n173213 said:
Här. Sen är det ju (inlägget, inte siffrorna som presenteras) från en feministisk blogg, så det finns säkert de som skulle hävda att det inte är pålitlig information...
Jag bryr mig inte speciellt mycket om var materialet kommer ifrån. Skulle vilja läsa det dock. Hittar dessvärre inget på bloggen. Sökning på 6% ger bara en hit på rollfördelning i BDSM.. Vet du ungefär när?

Inkognito

Swordsman
Här. Sen är det ju (inlägget, inte siffrorna som presenteras) från en feministisk blogg, så det finns säkert de som skulle hävda att det inte är pålitlig information...

Editering: Vad i häcklefjäll? När jag editerar inlägget stämmer länken, när jag postade blev det bara länk till själva bloggen... I alla fall, om man söker på "meet the predators" så kommer man till inlägget jag menade.
Bloggen hänvisar till sina källor som i sin tur är en peer-reviewed akademiskt pålitlig tidsskrift (publicerad av Springer publishing). Då spelar det ingen roll hur pålitlig bloggen i sig är!

Kalil

Swordsman
Tackar för källa. Finns en del diskussion om hur dom räknade fram dom 6%:en, men den finns det ingen anledning att tröska igenom här. Skrämmande hög siffra hur som helst.

zonk

muterad
Inkognito;n173228 said:
Bloggen hänvisar till sina källor som i sin tur är en peer-reviewed akademiskt pålitlig tidsskrift (publicerad av Springer publishing). Då spelar det ingen roll hur pålitlig bloggen i sig är!
Få saker är helt ristade i sten men då låter det ändå bra tillförlitligt!

Groteska, skrämmande siffror hursomhelst. Svårt att riktigt ta in att det är såpass jävligt. Stod där nåt om hur mycket som var överfallsvåldtäkter jämfört med inom relation? E.d.?

Kalil

Swordsman

Inkognito

Swordsman
Kalil;n173232 said:
Tackar för källa. Finns en del diskussion om hur dom räknade fram dom 6%:en, men den finns det ingen anledning att tröska igenom här. Skrämmande hög siffra hur som helst.
Instämmer. Jag hade räknat med en siffra 0,0X% så jag är djupt besvärad nu.
Svårt att se att det skulle skilja mer än någon procent för oss mot USA men tanke på studiens tillvägagångssätt och uppskattade kulturskillnader. Skrämmande.

Doomhamster

Swordsman
Inkognito;n173228 said:
Jag vet! Syftade mer på att om man tar upp såna här siffror i diskussion med GG:are t ex, så skulle man förmodligen få höra en lång drapa om ondskefull feminazistpropaganda...

Lightshy

Hero
Gång på gång bevisar den här tråden den skrämande sanningen.
Skulle gärna se fler konstruktiv förslag på vad vi kan göra för att förhindra detta (dvs. nått annat än att slå på käften).
Nämns det några förslag i de länkar som nämns tidigare i denna tråd?

Inkognito

Swordsman
Doomhamster;n173295 said:
Jag vet! Syftade mer på att om man tar upp såna här siffror i diskussion med GG:are t ex, så skulle man förmodligen få höra en lång drapa om ondskefull feminazistpropaganda...
Jag läste om Gamers Gate första gången här på forumet så jag är inte helt insatt i vad det innebär. Tolkar det som någon form av extremister (kvinnohatare, eller åtminstonde feministhatare?) iaf. Typen som föredrar att bygga sin värld kring anekdoter och ideologi, där all fakta som talar emot deras förutbestämda åsikter är propaganda och alla som presenterar något som talar emot deras invanda spår är motståndare. Lättkränkta. Vi har dessa till vänster och höger, inom feminismen och icke-feminister (eller vad det kallas), främlingsfientliga och mångkulturförespråkare (eftersom man arbetar lika hårt för rasifiering i vardera extremände är dessa modernare ord bättre än rasist/anti-rasist).
Det är ofta dessa som syns och hörs mest, som får sätta agendan och försöker tvinga folk att välja endera extremsidan. Istället för att fakta, statistik och rationalitet ska få plats så att man faktiskt kan ta itu med de riktiga problemen.

Jag läste artikeln som användes som källa och gjorde en snabb källgranskning. Det var obehaglig läsning som var långt ifrån min världsbild (och jag tror på intet sätt att vi lever bland fluffiga moln), men så långt som jag kunde uppfatta var denna studie korrekt utförd. Givetvis går den inte att applicera rakt av på Sverige, men inget säger heller att det skulle vara bättre ställt här (möjligtvis att vi är mkt mer jämlika här, men hur detta påverkar vet jag inte).

Vad som gör den här studien allra mest obehaglig är att det tillsynes handlar om "vanliga" män, man har ansträngt sig för att finna ett urval av "medel amerikanare". Inte Haga-mannen (som förvisso länge lyckades lura sin närhet att han var "vanlig") eller grupper med främmande värderingar som krockar med den nya miljön.
Sånt här är ingenstans norm bland män, det tror jag alla män (eller 94% iaf) kan skriva under på. Men på något sätt finns det en "liten" felfaktor i vår kultur som gör att en såpass stor andel får tolkningsutrymme att tro att detta är ett mer eller mindre ok beteende. En andel ur till stor del samma omgivning och intryck som format övriga 94% (inklusive opassande skämt, sexifierade kvinnor på tidnings- och rollspelsomslag, osv.). Och det är ingen liten feltolkning de gör, jag vågar sätta rätt mkt på att den större delen av övriga "94%" lägger dessa brott i samma fack som dråp, grov barnmisshandel, tortyr, osv. Det är inte snatteri eller pojkstreck direkt.

Staffan

Myrmidon
Editering: Vad i häcklefjäll? När jag editerar inlägget stämmer länken, när jag postade blev det bara länk till själva bloggen... I alla fall, om man söker på "meet the predators" så kommer man till inlägget jag menade.
Se här hur man länkar.

Rhodryn

Hero
GamerGate är en sån där grej som är lite svår att faktiskt definiera på många olika vis. För i grunden så är det ju igentligen bara en hashtag.

Där är ingen igentlig synlig organisation, där är ingen huvud person/ledare/ansikte för den... och samtidigt som där verkar vara en agenda bakom den... så är där lika mycket ingen agenda igentligen heller bakom den, utan känns mer som en angry mob som är arg bara för att de vill vara arga eller något, och en hel del som bara liksom blir meddragna i det hela... plus att en rätt stor del av den nog också används av många i rent syfte att trolla med folk, vilket inte hjälper det hela på något sätt alls.

Sen vad GG står för eller inte varierar KRAFTIGT mellan varje person som har använt den. Den hashtagen må ha lite lätt börjat med en bra tanke (även om den började lite pga falska anklagelser och sådant i grunden som en snubbe spred om sitt ex)... speltillverkares och journalisters relation till varandra, om att vara opartisk i vad som skrivs om spelen som journalisterna kollar på mm. Men det tog inte lång tid (typ dagar eller veckor) innan den hashtagen totalt kapades och blev något helt annat... och blev det vidundret som vi ser i dag.

Har alltid fått en väldigt kraftig känsla av att många av de som faktiskt tror på hela GamerGate grejen... så inte de som trollar, de som råkar bli indragna i det pga X anledning, etc... utan den där lilla kärnan av personer som faktiskt tror på det, som faktiskt har en agenda att sprida skit och allt vad det är... att de personerna är folk som är väldigt benägna till att tro på konspirations teorier och allt vad det kan vara, kombinerat med en extremt dålig syn på kvinnor på det.

Tsianphiel

Swordsman
Det här är lite OT, så moderatorer får gärna sätta ner foten om jag avviker från ämnet för mycket. Det handlar dock om trakasserier.

Rhodryn;n173318 said:
Sen vad GG står för eller inte varierar KRAFTIGT mellan varje person som har använt den. Den hashtagen må ha lite lätt börjat med en bra tanke (även om den började lite pga falska anklagelser och sådant i grunden som en snubbe spred om sitt ex)... speltillverkares och journalisters relation till varandra, om att vara opartisk i vad som skrivs om spelen som journalisterna kollar på mm. Men det tog inte lång tid (typ dagar eller veckor) innan den hashtagen totalt kapades och blev något helt annat... och blev det vidundret som vi ser i dag.
Det finns inga som helst "bra tankar" bakom GamerGate enligt mig. Det började med att Eron Gjoni skrev en bloggpost om Zoe Quinn i Augusti 2014. Jag såg tweetsen som började det hela, jag läste bloggposten, jag läste alla dementier. Sedan kom 5 Guys Burgers and Fries-öknamnet för Quinn som också visades upp i en konspiratorisk video på YouTube. Om jag inte minns fel var det Adam Baldwin (även känd som Jayne i Firefly) som retweetade denna video och lade till hashtaggen GamerGate.

Anklagelserna om att Quinn skulle ha legat med journalister i utbyte mot goda recensioner tillbakavisades av samtliga nyhetskällor som faktiskt blev anklagade tämligen omedelbart, men då hade ryktena redan tagit fart. En av Sarkeesians Tropes vs. Women-videos kom ut ungefär samtidigt som hashtaggen bildades, och det eldade på lågorna ytterligare. Att vissa personer inom GamerGate dessutom anordnade kampanjer i första hand mot kvinnor, transpersoner och journalister som inte var vita män pekar inte direkt heller på att GamerGate handlade om journalism. Det handlar istället om att försöka få kvinnor inom branschen att hålla truten. För det använder många som rör sig i samma cirklar som GamerGate-supportrar av att hitta något de kan använda som vapen i de här kvinnornas bakgrunder. Alison Rapp blev till exempel anklagad för att vara pedofil. Hennes brott var att hon arbetade som marknadsförare på Nintendo. Hon blev också mycket riktigt avskedad. Andra kvinnor som jag följt har helt slutat skriva eller twittra. Det råder bland de som uttalar sig om jämställdhet på nätet en enorm rädsla för att bli utsatta.

När jag häromdagen twittrade om att jag skulle stötta Baldurs's Gate-expansionen som innehåller en transperson fick jag genast mändgder med tweets där personer jag inte följer eller haft samröre med twittrade både till mig och till min arbetsgivare och insinuerade att jag hade begått någon form av brott genom att göra det. Det är verktygen de använder. Hot. För mig handlar det inte om kreativ frihet, och det handlar inte om etik inom speljournalistik. De konversationer jag haft med GGare har dels varit fulla av personangrepp och dels gått enligt resonemanget "vi vill ha kreativ frihet, men bara på våra villkor" och "vi vill bara inkluderande, men bara på våra villkor".

https://www.washingtonpost.com/news...uide-to-gamergate-you-will-ever-need-to-read/

Rhodryn

Hero
Just starten på den hashtagen var nog något som jag mest var osäker på... hade fått för mig att den fanns redan sen lite innan just den händelsen. Och när den händelsen gick igång så var jag kanske en vecka eller två efter (pga att jag inte tenderar hålla mig allt så där up to date med nyheter, inte ens inom spelvärlden där mycket av mina intressen revolverar runt)... men jag spenderade nog en hel dag, efter jag fick reda på om den händelsen, att läsa en mängd grejer om hela Quinn grejen, där jag började med snubbens inlägg, och sedan vadade igenom bloggar, speljournalist sidors articlar, mm... var rätt så irriterad på allt efter bara halva snubbens inlägg, och trött på alla idioterna när jag var klar den dagen... hade ingen igentlig koll på GamerGate vid den tidpunkten alls dock, så deras start kände jag bara till från lite grejs jag stött på sedan händelsen med Quinn. Plus att jag inte ens har ett twitter account, så jag har ingen som helst koll på dess användande där. Så jag ber om ursäkt för att jag antagit fel där hur hashtagen började och så, och vad deras tankar bakom det må ha varit eller ej i början.

Har inge som helst tvivel om att GamerGate inte har något värt att erbjuda, och har aldrig igentligen trott add de skulle ha det (även när jag trodde att deras början möjligen haft något smått bra att erbjuda, tack för rättelsen Tsia), och de är inga som jag någonsin lyssnat på och trott på med vad de säger om de personer som de hoppar på.