Doomhamster;n173295 said:
Jag vet! Syftade mer på att om man tar upp såna här siffror i diskussion med GG:are t ex, så skulle man förmodligen få höra en lång drapa om ondskefull feminazistpropaganda...
Jag läste om Gamers Gate första gången här på forumet så jag är inte helt insatt i vad det innebär. Tolkar det som någon form av extremister (kvinnohatare, eller åtminstonde feministhatare?) iaf. Typen som föredrar att bygga sin värld kring anekdoter och ideologi, där all fakta som talar emot deras förutbestämda åsikter är propaganda och alla som presenterar något som talar emot deras invanda spår är motståndare. Lättkränkta. Vi har dessa till vänster och höger, inom feminismen och icke-feminister (eller vad det kallas), främlingsfientliga och mångkulturförespråkare (eftersom man arbetar lika hårt för rasifiering i vardera extremände är dessa modernare ord bättre än rasist/anti-rasist).
Det är ofta dessa som syns och hörs mest, som får sätta agendan och försöker tvinga folk att välja endera extremsidan. Istället för att fakta, statistik och rationalitet ska få plats så att man faktiskt kan ta itu med de riktiga problemen.
Jag läste artikeln som användes som källa och gjorde en snabb källgranskning. Det var obehaglig läsning som var långt ifrån min världsbild (och jag tror på intet sätt att vi lever bland fluffiga moln), men så långt som jag kunde uppfatta var denna studie korrekt utförd. Givetvis går den inte att applicera rakt av på Sverige, men inget säger heller att det skulle vara bättre ställt här (möjligtvis att vi är mkt mer jämlika här, men hur detta påverkar vet jag inte).
Vad som gör den här studien allra mest obehaglig är att det tillsynes handlar om "vanliga" män, man har ansträngt sig för att finna ett urval av "medel amerikanare". Inte Haga-mannen (som förvisso länge lyckades lura sin närhet att han var "vanlig") eller grupper med främmande värderingar som krockar med den nya miljön.
Sånt här är ingenstans norm bland män, det tror jag alla män (eller 94% iaf) kan skriva under på. Men på något sätt finns det en "liten" felfaktor i vår kultur som gör att en såpass stor andel får tolkningsutrymme att tro att detta är ett mer eller mindre ok beteende. En andel ur till stor del samma omgivning och intryck som format övriga 94% (inklusive opassande skämt, sexifierade kvinnor på tidnings- och rollspelsomslag, osv.). Och det är ingen liten feltolkning de gör, jag vågar sätta rätt mkt på att den större delen av övriga "94%" lägger dessa brott i samma fack som dråp, grov barnmisshandel, tortyr, osv. Det är inte snatteri eller pojkstreck direkt.