kefka said:
Återigen påstår du att jag definerat begreppet demokrati, kan du inse att jag inte gjort det? Hur kan du säga att min definition är fel när den inte existerar?
Jag menar att du implicit gjort det, eftersom du sagt att vissa saker ingår i demokratin. Alltså ingår dessa saker i det du definierar som demokrati. Och om jag då inte går med på att de sakerna ingår i demokratin, så går jag heller inte med på din implicita definition.
kefka said:
Förklara gärna detta på ett logiskt och stringent sätt.
Att säga att a ingår i b är det samma som att säga att existensen av b förutsätter existensen av a. Skillnaden blir alltså praktiskt tagit obefintlig. Läs: Folkstyre förutsätter yttrandefrihet, i folkstyre ingår yttrandefrihet.
Eh, nej? "ingår" betyder "är en del av" senast jag kollade, och jag tycker inte att yttrandefrihet ingår i begreppet demokrati. De är skiljda åt. De är, helt enkelt, olika saker. Tycker jag.
(Exempel: Byggandet av en robot (eller ett flygplan, för ett tråkigare exempel) förutsätter att det finns människor. Människor är dock inte en del av vare sig flygplan eller robotar.)
kefka said:
Detta har jag explicit ovan. Läs: "påståendet a,b,c ingår i d är skilt från påståendet a,b,c utgör d.
Men "a,b,c ingår i d" motsvarar väl i stort sett "tillsammans med en del annat utgör a, b och c d"?
Jag tror att du klyver ord, och använder en knepig definition av ordet "ingår". För mig är "ingår" en konkret "är en del av", "är några av beståndsdelarna av". Och jag tycker inte att yttrandefrihet är en beståndsdel i demokratin, utan en förutsättning - vilket jag som sagt inte tycker är samma sak, alls.
kefka said:
Detta krav är inte oförenligt med det jag skrivit.
Huruvida det är oförenligt eller ej är irrelevant; låter man förutsättningar för någots existens ingår i detta något, så blandar man ut definitionen och gör den svåranvändbar. Till exempel kan man inte argumentera för att vi i sverige inte har demokrati, eftersom den absoluta majoriteten av det du ser som beståndsdelar är uppfyllda. Det är ett konkret bekymmer jag ofta stött på i diskussionen: "Hur kan du säga att vi inte har demokrati? Vi får ju säga vad vi vill!" Det finns stor risk för sammanblandning om man blandar ihop begreppen, det tycker jag säger sig självt.
Jag ser också ett värde i att låta det finnas ett ord för själva folkstyret, skiljt från dess förutsättningar.
Om du tänker stjäla demokrati från mig, kom gärna med förslag på andra ord att använda.