Mogger
Hipsteranka
Jag har funderat oerhört mycket kring det här på sistone, viket är intressant för jag har inte gjort det tidigare. Först tänker jag förklara vad jag menar med taktik.
För att en konflikt ska bli intressant i sig själv, som en spelmässig upplevelse, krävs att den är meningsfull. Jag talar inte här om hur fiktionen påverkas (även om den biten ska in i med) utan hur de olika regelmomenten samverkar. Taktik blir alltså en fråga om att hantera risk i förhållande till vad som står på spel. Liten risk - liten payoff, stor risk - potentiellt stor payoff. Men det räcker inte. Det måste finnas ett mål och en insats. De här tre delarna är vad jag menar utgör kärnan till taktiska val - insats, risk och mål.
Men det räcker ändå inte. Valen måste vara tillräckligt många eller svåra att genomskåda för att en optimal strategi inte ska vara gångbar i alla lägen. Så hur löser man det?
Men först, är mina antaganden korrekta? Finns det några spel som gör det här?
För att en konflikt ska bli intressant i sig själv, som en spelmässig upplevelse, krävs att den är meningsfull. Jag talar inte här om hur fiktionen påverkas (även om den biten ska in i med) utan hur de olika regelmomenten samverkar. Taktik blir alltså en fråga om att hantera risk i förhållande till vad som står på spel. Liten risk - liten payoff, stor risk - potentiellt stor payoff. Men det räcker inte. Det måste finnas ett mål och en insats. De här tre delarna är vad jag menar utgör kärnan till taktiska val - insats, risk och mål.
Men det räcker ändå inte. Valen måste vara tillräckligt många eller svåra att genomskåda för att en optimal strategi inte ska vara gångbar i alla lägen. Så hur löser man det?
Men först, är mina antaganden korrekta? Finns det några spel som gör det här?