zonk
muterad
- Joined
- 10 Jan 2016
- Messages
- 3,331
Efter att ha SLat DoD23 ett tag nu, känner jag mig både nöjd och ganska klar med systemet.
Dimmornas Dal är en trevlig kampanj och dungarna kul att SLa.
Nånstans är jag dock lite trött på systemet, kanske speciellt i strid. Systemet med initiativ, parader, och avvakta (dvs byte av initiativ) är lysande och ger kul strider - men en del saker har korvat sig och inte riktigt suttit så smutt som det borde.
* Reglerna för motståndsslag har aldrig riktigt satt sig. De känns inte intuitiva och vi har kollat upp dem varje gång de använts, i stort sett.
* Reglerna för gifter är bra, men krånglas till av motståndsslagen. Det finns ju inga regler för motgifter (som är rätt trevliga att ha om man slåss mot monster som använder gift), men det löste vi snabbt genom att låta Läkekonst användas för att brygga motgift från jättespindlars mfl monsters gift-körtlar.
* Monsterattackerna blir för enformiga och det blir sådärkul när monstret använder sin ytverkande skräckförmåga typ varannan attack. Det går såklart att välja attack, men det hade varit trevligare om det funkade bättre "out of the box". Skräck-attacker kunde lämpligen vara något som monster gör en gång, i början av striden, för att mjuka upp fi.
* Olika monsters monsterattacker är för likartade. Jag saknar rejält udda och märkliga grejer som Warhammer Fantasy Battle-jätten, som verkligen är sin egen grej.
* Skräcktabellen är för kort, och för många resultat är "du får det här tillståndet". Skräcktabellerna i gamm-DoD var fulla av knas - en spelbarhets-testad version av dessa hade varit roligare ev?
Vidare känns det inte riktigt som karaktärerna utvecklas på ett kul vis. Det funkar absolut, och har inte varit obalanserat, och en del hjälteförmågor (extra magiskolor, garvare - som ger fantastiska rustningar från monsterskinn, intuition, etc) ger rätt annorlunda spel, men det känns lite som det saknas nåt.
På det hela taget är dock DoD23 ett utmärkt spel, utan tvekan den bästa DoD-version jag spelat (sen har jag förvisso bara spelat 91:an och Expert). Det gör allt man vill från ett DoD och även om jag skulle vilja ha en en magi-bok, med lite fler och mer udda besvärjelser, och en rejäl lista lite kraftfullare magiska föremål med udda effekter, så får man ju ändå säga att startboxen är väldigt fullmatad, speciellt med tanke på kampanjen.
Dimmornas Dal är en trevlig kampanj och dungarna kul att SLa.
Nånstans är jag dock lite trött på systemet, kanske speciellt i strid. Systemet med initiativ, parader, och avvakta (dvs byte av initiativ) är lysande och ger kul strider - men en del saker har korvat sig och inte riktigt suttit så smutt som det borde.
* Reglerna för motståndsslag har aldrig riktigt satt sig. De känns inte intuitiva och vi har kollat upp dem varje gång de använts, i stort sett.
* Reglerna för gifter är bra, men krånglas till av motståndsslagen. Det finns ju inga regler för motgifter (som är rätt trevliga att ha om man slåss mot monster som använder gift), men det löste vi snabbt genom att låta Läkekonst användas för att brygga motgift från jättespindlars mfl monsters gift-körtlar.
* Monsterattackerna blir för enformiga och det blir sådärkul när monstret använder sin ytverkande skräckförmåga typ varannan attack. Det går såklart att välja attack, men det hade varit trevligare om det funkade bättre "out of the box". Skräck-attacker kunde lämpligen vara något som monster gör en gång, i början av striden, för att mjuka upp fi.
* Olika monsters monsterattacker är för likartade. Jag saknar rejält udda och märkliga grejer som Warhammer Fantasy Battle-jätten, som verkligen är sin egen grej.
* Skräcktabellen är för kort, och för många resultat är "du får det här tillståndet". Skräcktabellerna i gamm-DoD var fulla av knas - en spelbarhets-testad version av dessa hade varit roligare ev?
Vidare känns det inte riktigt som karaktärerna utvecklas på ett kul vis. Det funkar absolut, och har inte varit obalanserat, och en del hjälteförmågor (extra magiskolor, garvare - som ger fantastiska rustningar från monsterskinn, intuition, etc) ger rätt annorlunda spel, men det känns lite som det saknas nåt.
På det hela taget är dock DoD23 ett utmärkt spel, utan tvekan den bästa DoD-version jag spelat (sen har jag förvisso bara spelat 91:an och Expert). Det gör allt man vill från ett DoD och även om jag skulle vilja ha en en magi-bok, med lite fler och mer udda besvärjelser, och en rejäl lista lite kraftfullare magiska föremål med udda effekter, så får man ju ändå säga att startboxen är väldigt fullmatad, speciellt med tanke på kampanjen.