Jag tycker definitivt att den här tråden behöver mer rent konstruktiv kritik och kommentarer på faktiska grejjer att ändra i texterna. Alltså skriver jag ett sådant bidrag!
Överlag tycker jag att texterna är ok; med tanke på att du sagt att de är okorrade går jag inte närmare in på det rent skrivtekniska (och jag vet att det är samma fel som jag själv gärna gör när jag skriver). Med förbehåll för att jag inte läser så ingående eftersom det är sent och jag är förkyld
Introduktionen är en av de som jag gillar minst - första halvan är ok men i den andra blir det för mycket av "dum, girig människa lallar runt på alvterräng", men det kan nog fixas ganska enkelt. Personligen skulle jag föredra "vanlig jeppe som hugger ved för att få mat till barnen och kanske kan köpa nya skor till lisa nu" för att försöka få bort så mycket bias som möjligt, men det är en smakfråga.
Byter du ut Skarpskytten mot en vanlig alvisk jägare tror jag att du tjänar många grisodlar- och därmed Eon-poäng också.
Rollpersonen: jag tycker också att beskrivningen låter mer léaram än kiriya, förstår inte vad det har med alviska rollpersoner (åtminstone "genomsnittliga" sådana) att göra men förstår om det är svårt att få till, och tycker att kraggen är väl overkill, men annars är handlingen helt underbar, och du får definitivt inte låta bli att ha med den! Förlöjligande av M&D ger såklart också stora mängder Eon-poäng
Stammarna: helt ok, skulle dock gärna se en mening som antyder att hatet kanske inte är så mycket personligt som kulturellt inpräntat. Att två av thismkrigarna snarare än magikerna borde utgöra eftertruppen går in som en smaksak. Plus för att du kör 50/50 jord/träd för henéas boplatser i texterna.
Mentalitet: ser gärna någon mening som kommenterar hur långt gången Förbannelsen är i honom, ifall det inte är väldigt vanligt med alviska grönsaker... (ja, jag är pedantisk, bear with me
), annars behövs bara korr. Får dock hålla med om att en rynkig alv borde vara äldre än de flesta träd
Samhälle: bra text! Vore roligt om du lade in någon slutkommentar som hintar på att han kan komma tillbaka och försöka igen så länge som det behövs om det finns potential till stor förtjänst - alver har ju i regel lång tid på sig...
Krigarkultur: hoppas att den nya namnmodellen inte bara är en grej utan att krigskapitlet blir mer än lite vapenstats och alvisk taktik!
Jag har inte lika svårt för den här texten som många andra, men ska den blir _intressant_ med den nuvarande modellen får du antingen göra den väldigt snygg språkligt - skippa imperfekten helt eller ändra beskrivningsmetoden, t.ex. - eller på något snyggt sätt förklara att det kanske inte är så mycket fungerande stridskonst som en korsning av alviskt yoga och gymnastikuppvisning (och lite dans). Helst båda alternativen. Har du några bra alternativ på lager kan du överväga att byta ut den.
Magi: Varför bara sanari?
Ok, jag förstår anledningen; glöm bara inte att kommentera vad som gäller för de andra stammarna också; att Sanari var häftiga magiker visste man ju så fort man läste rasmodifikationerna i grundboken
De fem andras inställning till magi har jag ärligt talat inte en susning om...
Trädsångare är ok för mig; det är inte jättekliché (i ordets dåliga bemärkelse), och Sanari är skickliga galdermagiker (vilket är coolt och inte ska ändras) som bott i en jätteskog i 10 000 år (går inte att ändra på), så originalitet får vika för logik i det här fallet. Men ta bort det gröna ljuset, det är alldeles för tveksamt både ur kliché-, Eon- och coolhetssynvinkel (punkt 2 och 3 subjektiva). Lite mer tyngd på att det är en långsam process som sker bit för bit (så länge det följer effekten) så är allt jag ser som problem löst.
Men det hade varit häftigare om det visat på sanarisk magiteori meddelst en sanarisk magilektion eller en debatt mellan någon ur LC:s alvhus och någon annan ur LC (Rafali?
)
Historia: jag hade personligen föredragit lite mer gritty icke-hjälte-historia; texten ger mer av "Hemligheter & kampanj"-vibbar än historia-vibbar för mig, så jag hade gärna sett den flyttad dit, men det är en smaksak. Byt annars gärna texten till till att skriva ur Carwelans perspektiv istället för ur ett betraktarperspektiv; jag tror det blir häftigare då. Gör det för drakbeskrivningen om inte annat; det tror jag kan göra en markant skillnad.
Hemligheter: Usch, typiskt att jag måste avsluta med ett dåligt omdöme... lägg in Carwelan-texten här istället, och skippa den andra eller skriv om den från grunden. Att orden "vita döden" används är det enda jag går igång på (jag _hoppas_ att du syftar på sjukdomen
). Texten och det mesta i den är helt enkelt för intetsägande och generiskt och den absurt långa klagomålstexten i ett tidigare inlägg har faktiskt ett par riktiga poänger vad gäller detaljerna. Den känns helt enkelt... oinspirerad. Jag tror att du kan skriva till en mycket intressantare Historia-text att ersätta Carwelan med; tankarna hos ett par alver som pga osäkerhet, stress och en för spänd båge just råkat döda sitt släktes första dvärg, t.ex., och kanske lite av de tankegångar som förvandlade ett enkelt misstag till en serie fördödande krig?
Jag hoppas att det sista omdömet inte ger ett för negativt intryck; jag tycker att texterna håller sig kring den nivå man kan förvänta sig om man tittar på tidigare material (är dock ingen stor stämningstextläsare). Den sista tycka jag faktiskt också håller också den nivå; jag har bara sätt att du fixar bättre!
Se till att få modulen publicerad nu, så kan vi kanske sluta hålla på att dränera kreativ energi på att bråka om något av det _minst_ viktiga i boken... (kom bara ihåg att lägga in alla de där ändringarna som jag har förslagit först, så att jag kan peka på dem för mina spelare och skryta
)