Magi och fysik (OT)
"Grundläggande" kan iofs definieras på lite olika sätt: se mitt tidigare svar till Sirian. Att påstå att "de grundläggande fysiska lagarna" på
processnivå är samma är bara orimligt när vi har magi. Oavsett vad som gäller så fungerar de dock på i stort sett samma sätt på
synlig nivå; det är nog det här som Ymir menar också. Grundläggande som "det första som kan upptäckas och kvantifieras", och inte som "strängteori och termodynamik".
Varning: långt, naturvetenskapligt inlägg följer. Läses på egen risk.
För er som inte vet är förresten termodynamik typ läran om hur energi fungerar, och ett av vetenskapens mest grundläggande områden. Här ingår bl.a. konceptet att energi varken kan skapas eller förstöras, bara omvandlas (först huvudsatsen), och entropibegreppet (ung. "oordning"), som bestämmer vilka händelser som kan ske, eftersom entropin i universum aldrig kan minska, bara öka (andra huvudsatsen).
Det var bildningsinsatsen. Åter till Mundana.
Vad som däremot börjar bli knasigt är att alstra energi ur abstrakta koncept, såsom siffror, tecken, ordning, kaos etc. Ordning och kaos kan möjligtvis betraktas som någon slags utomdimensionell energi eller liknande tillkrystat serietidningspåhitt, men det är ändå inte grejorna som tar tårtan.
Knäppast by far är nekro-, skoto- och kryotropi, dvs alstrandet av kraft från avsaknaden av kraft. Nu kanske detta är nåt i stil med antimateria (som jag inte vet ett dyft om), men för mina lekmannaöron låter det helt galet.
Om vi tar kryotropi som exempel, så innebär dess blotta existens att en absolut nollpunkt inte existerar som i vår värld. En total avsaknad av värmeenergi i vår värld ger temperatur noll kelvin. I Mundana verkar en total avsaknad av värmeenergi/termotropi ge en temperatur nånstans mellan noll celcius och mänsklig kroppstemperatur. Vill man ha det kallare än så vräker man på med mer energi - köldenergi i det här fallet. Köld i Mundana är alltså inte en avsaknad av värme som våra fysiska lagar hävdar.
Motsvarande gäller för mörker och död (även om man kan tycka att begreppet "livsenergi" är aningen svårfångat).
För mig som naturvetare är det här något som jag funderat en hel del på; speciellt på hur värme/kyla fungerar ifall kyla inte är frånvaro av värme (och samma för ljus); det blir ganska så mycket annorlunda mot vår värld då...
Jag tar några aspekter i taget, och studerar det hela ur en naturvetenskaplig ståndpunkt.
Bio/nekro: jag förklarar det här genom att inte flumma runt med "dödkrafter" etc, utan helt enkelt säga att biotropi är uppbyggande och nekrotropi nedbrytande; energin du snor är antingen den som bildas då kroppen upprätthåller sig själv (vilket i vår värld innebär monstruöst mycket celldelning och återställande av material som hela tiden dör och förbrukas, aka "uppbyggning") respektive den som frigörs av förruttnelseprocesser (där en massa uppbunden energi frigörs).
Skillnad 1: Att energin i Mundana sedan måste ha aspekter får vi godta som ett grundläggande faktum (jag kommer att referera till det här senare.
Påpeka gärna problem med teorin bio/nekro = uppbyggning/nedbrytning så att jag kan åtgärda dem eller ersätta förslaget med ett bättre
Termo/kryo: Det här är faktiskt ett icke-problem om han tittar på det efter att ha läst någon kurs i termodynamik och SLG:s kapitel om aspekterna; det är nämligen så att man inte alstrar energi ur temperaturer, utan ur
temperaturskillnader
, vilka
försvinner i och med alstringen. En temperaturskillnad innebär potentiell energi, vilket utnyttjas i t.ex. värmeväxlare och värmepumpar, och i och med att vi avlägsnar den har vi tagit energi.
Att den alstrade energin sedan får olika möjliga användningsområden beroende på från vilken sida av temperaturgradienten som energin kom ifrån går in under Skillnad 1. Jag orkar inte resonera så långt, men det är mycket möjligt att man annars skulle orsaka någon slags obalans som också vår världs termodynamik skulle ha något emot.
Slutsats: termo/kryo fungerar helt ok termodynamiskt (som är ungefär så grundläggande man kan komma utan att bli riktigt avancerad), om man förutsätter Skillnad 1.
Skoto/primalkrafter/symbolkrafter: Det här blir mer komplicerat, men med lite krystande går det att få till en termodynamiskt.
Om vi utgår från andra huvudsatsen vet vi att allt är energimässigt ok så länge som entropin ökar. Entropi existerar överallt i form av oordning; ju mer blandat något är, desto högre entropi.
Förutsätter vi att det här också gäller på Mundana, skulle det innebära att vi borde kunna plocka upp den energi i universums kringliggande struktur som hanterar det här: nomo/ataxa, genom att ändra
entropin runtikring, på samma sätt om vi tar bort temperaturskillnader.
Symbolkrafterna och eventuellt skototropin kan krystas till med samma bas; ingen kommer märka något eftersom det vi gör att att ändra lite på saker som gasfördelningen i den intilliggande luften och atomernas positioner i närliggande material, men vi skulle ändå ha snott fri energi från omgivningen och kunna använda den för effekter.
Det funkar i alla fall termodynamisk, dvs. det är enligt vår fysik inte teoretiskt omöjligt
Antiaspekterna får däremot gärna förpassas till parallelldimensioner; hela det konceptet som det ser ut i Drakar är mycket, mycket skumt (var i en mortuach ligger antijorden den alstrar antigeotropi ifrån?). Jag har lite vaga koncept, så vi får se om jag orkar göra något av det.
Svart till EDIT2: de magiska strömmarna är starka nog för att kunna lyfta en jäkla _drake_ så en liten människa ska nog kunna norpa energi nog från den (det behöver inte vara mycket i taget om kroppen gör det 24/7) för att överleva, även om processen vore ganska intressant... det ger också typ den enda bra förklaringen till hur vandöda fungerar [termodynamiskt], och kan kanske till och med användas till att krysta till något om deras förbannade "magiska sinnen".
Provisorisk magi-problemet kan förklaras genom lite konstringar kring fältgeometri; om energin t.ex. alstras omedvetet från magikern och dennes omgivningar spelar det ingen roll var föremålet befinner sig. Ska tänka på det när jag skapar effekten för självupprätthållande provisering.
Hoppas någon gillade utläggningen, var länge sedan sist man kom upp till en sådan här nivå av nördighet