Jag är intresserad av att lära mig spelleda BRP-strider på ett sätt så att det blir kul. jag vill kunna spelleda Mutant UA, Oktoberlandet CoC, Dark Heresy, mm. Det jag är ute efter är inte att skriva om system eller kasta in nya subsystem. Jag vill veta hur jag får striderna att bli roliga med de regler som finns.
Min erfarenhet hittills är att när jag försöker så blir det klassisk tennis. Ena sidan slår, andra sidan slår etc och så nöter man ner varandra. Jag upplever också att man missar många slag eftersom man har så liten chans att lyckas ( i de flesta system)
Men det finns många på forumet som faktiskt har kul med dessa strider och jag vill veta hur man gör och vad jag ska tänka på.
Vissa saker ha jag själv funderat på:
Rita upp alla strider med terräng och annat. När jag var liten och spelade hade vi alltid en glasram som vi ritade ut striden på. (men ska man ge minus för att utnyttja terräng, kasta sig från taket ner och slå etc?
Färre strider. Det måste verkligen vara viktigt när man drar till med en strid i BRP, annars blir det snabbt trist.
Låta spelarna beskriva sina egna träffar och sina egna skador.
Vara konsekvent och hård som SL, dvs hålla hårt på turordning, ställa upp rejäla svårigheter och låta striderna bli svåra på alla sätt man kan tänka sig. Noga räkna ammunition och omladdning mm.
Vad kan man mer göra?
Jag har också en fundering på att låta vanliga slag (ej strid) tolkas mer som i AW- dvs ett misslyckat slag innebär negativa konsekvenser, inte nödvändigtvis misslyckad handling.
/ Nils
Min erfarenhet hittills är att när jag försöker så blir det klassisk tennis. Ena sidan slår, andra sidan slår etc och så nöter man ner varandra. Jag upplever också att man missar många slag eftersom man har så liten chans att lyckas ( i de flesta system)
Men det finns många på forumet som faktiskt har kul med dessa strider och jag vill veta hur man gör och vad jag ska tänka på.
Vissa saker ha jag själv funderat på:
Rita upp alla strider med terräng och annat. När jag var liten och spelade hade vi alltid en glasram som vi ritade ut striden på. (men ska man ge minus för att utnyttja terräng, kasta sig från taket ner och slå etc?
Färre strider. Det måste verkligen vara viktigt när man drar till med en strid i BRP, annars blir det snabbt trist.
Låta spelarna beskriva sina egna träffar och sina egna skador.
Vara konsekvent och hård som SL, dvs hålla hårt på turordning, ställa upp rejäla svårigheter och låta striderna bli svåra på alla sätt man kan tänka sig. Noga räkna ammunition och omladdning mm.
Vad kan man mer göra?
Jag har också en fundering på att låta vanliga slag (ej strid) tolkas mer som i AW- dvs ett misslyckat slag innebär negativa konsekvenser, inte nödvändigtvis misslyckad handling.
/ Nils