RasmusL said:
I exempelvis This is Pulp har det skett många gånger att jag offrat min karaktär på ett pulpdramatiskt vis i slutet men det är inte något jag planerat från början.
I
This Is Pulp kan man inte heller dö, vilket gör det ovan rätt konstigt. Jag antar att det beteendet kommer från a) hur gruppen anser vad "drama" är b) att spelaren kan tillåta sig själv att förlora eftersom spelet gör att rollpersonen aldrig misslyckas (det finns ingen sådan mekanik) c) att man bara spelar one-shot, så det spelar ingen roll om rollpersonen dör eller överlever i slutet.
---
För att rikta mig till trådstarten så tänkte jag direkt "prestigelöst spel", men det kommer också från mycket av andra stämningar som jag vill ha ut av spelomgången. Det främsta är att deltagarna ska aldrig känna att de måste prestera bra utan bara vara med och bidra på deras egna villkor. Detta för att kunna skapa spontanitet och kreativitet - två saker som frodas när det inte finns krav från andra.
"Playing for drama" är annars den bästa term jag har sett i tråden då den faktiskt beskriver vad man vill ha ut av spelet.
/
Han som gillade vad
Eksem skrev när Han ögnade igenom
följande tråd, för att klassificera utifrån vad man vill ha ut från spelet, snarare än hur man spelar, är något rollspelare borde bli bättre på