Genesis said:Fast i så fall betyder ju "play to lose" verkligen att sabba för sin rollperson. Och det är ju inte den spelstil jag är ute efter. Jag är ute efter en spelstil där man tar beslut baserat på andra kriterier än rollpersonens framgång. Det vill säga varken "play to lose" eller "play to win". Som tekniker används än den ena än den andra, men det är inte viktigt vad som används. Det viktiga är ståryn och trovärdigheten.
Ja... Kanske kan man tänka sig att en bra betydelse kan vara att man är "beredd att sabba för sin karaktär för att uppleva förlustens konsekvenser"? I exempelvis This is Pulp har det skett många gånger att jag offrat min karaktär på ett pulpdramatiskt vis i slutet men det är inte något jag planerat från början. Min kreativa agenda är Story Now och jag fattar ett metabeslut som medför att min karaktär dör för att skapa drama. Jag upplever nog att det är en teknik, men å andra sidan finns det mycket folk som på lajv verkligen går in för att förlora och få uppleva när hela skiten går åt helvete (det här tycker jag sker ofta i Story Now-spel, däremot kanske det inte alltid är bra). Jag kan dock tänka mig att de då använder tekniken så pass konsekvent att det kan se ut som en spelstil, men i mina ögon är det fortfarande en teknik.