Spelledare. I
This Is Pulp så har jag varken med "spelledare" eller "spelare" som termer. Jag benämner läsaren och regelförklararen som "du" medan spelarna är "dem". Det här vållade lite problem med engelskans "you", vill medges. Jag har valt att göra på det här sättet då jag inte vill sätta spelledaren högre än någon annan. Alla är deltagare. Alla bidrar till historien i princip lika mycket. Spelledaren råkar bara ha en smått annorlunda uppgift. Om folk tycker det här är knäppt så kan jag säga att jag lyckades få med Jason Morningstar i det här tänket eller så kan ni
läsa reglerna för att se om det är förvillande eller inte.
Regler. Att benämna saker som "regler" skapar bara ett intryck av att det är mestadels ett spel vi talar om. Rollspel är ett spel
också, men jag ser rollspel som en dialog mellan deltagarna. Dialogen kan handla om att hitta på en miljö tillsammans eller att ha en diskussion om vad som komma skall. Regler är inget annat än "strukturer", precis som spelledartekniker. De har dessutom samma upplägg i procedurer och pooler. Procedurer följer man från första punkten till den sista medan i pooler finns det förslag på vad som ska tillämpas. (Det finns även pooler av procedurer samt procedurer i pooler.)
Ras.
Ymir har helt rätt. Är det bara jag som får olustiga känslor när folk nämner "ras"? Jag vill inte ens höra någon försvara ordet. Det ska bort. Själv använder jag hellre "folkslag" och det känns skönt att jag fick igenom det på Erebaltor.se.
Fruitful void,
indiespel,
GNS,
fortune-in-the-middle,
konfliktresolution är också rätt förlegna termer som egentligen inte betyder någonting. Jag slutar lyssna av olika skäl så fort de används.
Immersion är jag också hjärtligt trött på, dels då jag själv tröttnat på den spelstilen, dels för att det är en totalt självisk upplevelse vid spelbordet (den inbegriper enbart dig) och dels för att folk tror att man bara kan ha immersion i rollpersonen. Det går lika bra att vara nedsjunken i settingen, i gruppen, i reglerna, i det existentiella (filosofiska, spirituella etc.) eller i historien. Även här slutar jag lyssna när folk börjar slänga sig med termen.
PM:a mig om ni vill svara på något och be mig vidareutveckla, för jag är inte här så ofta och kommer då att missa svaret.
/
Han som skulle kunna skriva mer om strukturer samt rollspel som dialog
och det har
han också