Nekromanti The Forge of Fury [spoiler]

Ackerfors

Alas, your rapids!
När jag och min spelgrupp spelade The forge of fury i helgen så upptäckte jag något synnerligen löjligt som skaparna lagt till. I område 33 står det att det finns en roper. Det är, för de som inte vet, ett övermäktigt monster för level 3 och 4 grupper. Så läste jag rutan där förklaringen till varför ropern fanns där stod.

Ropers and Low-Level Player Characters
A roper is far more than a party of 3rd- and 4th-level characters can handle without hard losses. This encounter is placed here so that you can give the players an important lesson: Sometimes you need to avoid encounters you can't talk your way through. If, despite the warning signs, the characters attack the creature, they should be prepared to lose a party member to the monster.
If you know that your group of players will assault the roper, it might be best to omit this encounter altogether.
Jag plockade bort hela den biten utan tvekan. Ansåg att det hela var så löjligt.
Vad/hur gjorde ni när ni spelade The Forge of Fury?

Carl Ö

Warrior
Ooops!

Jag har visserligen inte kört Forge of the Fury, men jag har läst igenom det. Jag måste ha läst slarvigt för jag fattade inte att "roper" var ett monster. Jag trodde det var en repslagare (Profession(roper)) som satt i den där grottan. Jag tyckte det var jättekonstigt, men tänkte inte så mycket mer på det. "Åh, dessa ologiska dungeon crawls". Men det är ett monster alltså?

Jag har aldrig sett "roper" i min monsterbok. Finns den med där?

Bombu

Hero
roper är ett gamalt D&D monster som plågat dungeoncrawlare i många generationer.

Tror det finns i MMII men är inte helt säker.

En finurlig och listig lösning att göra en repslagare av honom (även om det var oavsiktligt)

Att ha med ropern, (som säkert kommer slå ihäl spelarna) är ju lite dumt.

Tanken bakom att spelarna skall lära sig att inte ge sig på för farliga monster bygger ju på att man vet hur farliga olika monster är.

Detta i sin tur bygger ju på att man har läst MM eller att man har spelat väldigt mycket, ingen av dessa alternativ borde vara förutsättningar för att klara ett äventyr.

Klokt att plocka bort honom, men repslagaren var en annan variant, eller en illusion.

Bombu

Oldtimer

Slava Ukraini!
Jag har aldrig sett "roper" i min monsterbok. Finns den med där?

Det finns den. Och den är CR 10!

Jag körde den som den var. Min son och dotter insåg att den verkade ordentligt farlig (den är, enligt beskrivningen, mätt och anfaller inte omedelbart) och sparade den till sist. Vid det laget var deras rollfigurer 5:e graden och min dotters magiker hade just fått tillgång till eldklot (hennes favoritformel). Eftersom snärjaren (Roper) är extra sårbar för eld, gav eldkloten bra utdelning och sonens dvärgkrigare kunde till sist besegra den i närstrid.

Men det var på håret och bara för att de tog det lugnt och gjorde en välplanerad attack.

Annars bör man lämna snärjaren åt sitt öde. Han utgör ju inget hinder, egentligen.

/Mikael - He who fights and runs away, lives to fight another day

Oldtimer

Slava Ukraini!
Tanken bakom att spelarna skall lära sig att inte ge sig på för farliga monster bygger ju på att man vet hur farliga olika monster är.

...eller, som i mitt fall, att spelledaren kan måla upp farligheten av monstret i sin beskrivning av det. Fungerar också.

/Mikael

Carl Ö

Warrior
Re:pslagaren

Klokt att plocka bort honom, men repslagaren var en annan variant, eller en illusion.
Eller ett aprilskämt! Ha, ha, ha!!! APRIL APRIL!

Det sorglustigaste är att man (nästan) accepterar att det mitt i en dungeon plötsligt sitter en repslagare. Alla ologiska underjordiska komplex har fördärvat oss!

Ja, jag vet vad en "roper" är och att den finns i MM. Jag trodde aldrig att det var en "repslagare" som satt i grottan, men det "roliga" är att det inte är helt osannolikt att äventyret kunde ha varit så ologiskt...

Återigen, APRIL APRIL!
:gremsmile:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Ropern [ant]

Tror det finns i MMII men är inte helt säker

Nope, MM1 sidan 156.

Hellzon

Långsamma Vargen
Allmänt tjöt från Hellzon. (nya bättre spoilers)

Ropern ja. Det eländet är ju klassiskt på utrikiska forum. Ska jag lista alla problem med en sådan idiotencounter? *Duckar för flygande ruttna tomater. Ha, jag gör det ändå!:
<ul style="list-style-type: disc">[*]Man ska veta att den är farlig (metagamea?) för att man ska ha en chans att fly.
[*]Den SER inte farlig ut! Vår SL beskrev tjommen som något stalagmit-liknande.
[*]Jaha, man har gått för nära, eländet anföll, och nu försöker man fly. Går inte heller, eftersom den skjuter ut metrevar och börjar veva in karaktärerna.
[*]Varför har inte draken gjort något åt den farlige tjommen? Han BORDE kunna fixa det, och det skulle vara i hans intresse att ta väck ropern innan den får samma idé.
[/list]

Skulle jag spelleda FoF skulle jag nog sätta dit en fiende utan metrevar. En djävul kanske, skulle kunna bli intressant om spelarna ger den upplysningar om en viss demon på ett annat ställe i grottkomplexet.

Nä, nu har jag tjötat färdigt.

Det kan vara en kille som sitter och tjatar en massa...du vet, uppREPAR sig hela tiden :gremgrin:

/Lars, som ser fram emot en tolv timmars arbetsdag idag, och därför känner sig extra rolig.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Allmänt tjöt från Hellzon. (nya bättre spoilers)

Bara några kommentarer:

Den SER inte farlig ut! Vår SL beskrev tjommen som något stalagmit-liknande.
Den kan visst se farlig ut. Om man iakttar den noga och ser att den är en levande stalagmit... med vassa tänder. I det här läget VET ju spelledaren att rummet är alldeles för farligt för rollfigurerna, och bör måla upp en känsla av hotande fara, så att spelarna tar det MYCKET försiktigt. Kör man det som vilket slaktarmöte som helst, lär ju rollfigurerna få mega-stryk.

Jaha, man har gått för nära, eländet anföll...
Snärjaren är alltså, enligt beskrivningen, nyäten och mätt. Så länge man inte travar iväg som om man ägde stället, borde man kunna inse faran långt innan man kommer så nära att man blir anfallen.

Varför har inte draken gjort något åt den farlige tjommen? Han BORDE kunna fixa det, och det skulle vara i hans intresse att ta väck ropern innan den får samma idé.
Hon kanske inte bryr sig. Snärjaren är ju inte precis någon sprinterlöpare och befinner sig inte i närheten av hennes normala jaktmarker. Varför skulle hon riskera en strid i onödan?

Det viktiga med det här monstret är att inte spelleda mötet som alla de andra. Därav den bestämda varningen i texten. Snärjaren finns där som en stämningshöjare. Som något som får spelarna att inse att det finns saker de inte rår på. Det är den typen av osäkerhet som förvandlar grottan från ett slakthus till vad den skall vara... okänd mark fylld av hotande faror.

/Mikael

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Allmänt tjöt från Hellzon. (nya bättre spoilers)

Det viktiga med det här monstret är att inte spelleda mötet som alla de andra. Därav den bestämda varningen i texten. Snärjaren finns där som en stämningshöjare. Som något som får spelarna att inse att det finns saker de inte rår på. Det är den typen av osäkerhet som förvandlar grottan från ett slakthus till vad den skall vara... okänd mark fylld av hotande faror.

Det är sant, och det tycker jag skaparen gjorde bra med äventyret. Att inte sätta ropern mitt i hela uppdraget. Det fanns ju praktiskt taget inget av värde bakom honom vad jag minns. Han hade lite häftiga skatter men de kunde man ju drömma om. :gremsmile:

De tre fighters som jag spelledde hade aldrig överlevt encountern och de hade aldrig stuckit ifrån den heller. Därför var det nog bra att jag tog bort den. :gremsmile:

Carl Ö

Warrior
Betygsätt Forge of Fury!

Tjena!

Jag har länge haft Forge of Fury på min rollspelshylla, men jag har valt att inte spelleda det. Det ser ut att vara lite för mycket "kräla i grottor och döda allt man möter och ta alla skatter" för att mina spelare skulle bli nöjda.

Har jag fel i min "dom"? Det är uppenbart några av er här som har spelat äventyret. Snälla, skriv ett kort inlägg och betygsätt Forge of Fury! Blev det hack'n'slash dungeon crawl av alltihop? Gillade spelarna äventyret?

Om det hjälper, använd gärna jämförelser med andra D&D 3e-äventyr i din lilla recension.

Om ni är väldigt positiva så får jag väl damma av FoF och ge äventyret en ny chans...

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Betygsätt Forge of Fury!

Jag tycker att det fungerade alldeles utmärkt att spelleda The Forge of Fury. Det är rätt mycket hacknslash, men mina spelare gick mest runt och vara paranoida och utan min übergrymma NPC som jag skickade med dem så hade de aldrig kommit ner till dvärgarna. :gremsmile:

Spelarna gillade äventyret även om det äventyret jag gjort som vi spelade innan gjorde succé! *stolt* :gremwink:

Hellzon

Långsamma Vargen
Betyg (ännu mera spoilers)

OK, ska klämma ur mig lite. (Jag var spelare, bara som förtydligande.)

Jag tyckte det var bra. Vi var lite väl mäktiga, så i början stormade vi huvudporten, och mosade alla orcher. Tror inte riktigt det var meningen. Efter att ha knäckt alla orcher vi mötte i ingången dog min karaktär. Inte av orcher, nejnej. Han (en Rackare) fick för sig att knalla tillbaka över repbron för att kolla efter gömda dörrar. Och förstår drullar han ner i hålet. 5 minuter senare hämtar gruppen upp ersättningskaraktären i cellen innanför bron. :gremwink:

Sedan blev det mer jämnt. Mycket H&S, S&M, GP&XP, absolut inte så mycket dialog med dräggen som i Sunless Citadel. Måste säga att jag gillar Sunless Citadel och Speaker In Dreams (stadsmodul) bättre (längre har vi inte spelat för tillfället).

Hellzon

Långsamma Vargen
Mera tjöt från Hellzon. (ännu mera spoilers)

Den kan visst se farlig ut. ... Kör man det som vilket slaktarmöte som helst, lär ju rollfigurerna få mega-stryk.
OK, jag tror dig, fast när vi kom dit vaknade den upp, skickade ut sina metrevar, och började veva. Underligt nog klarade vi oss, mest tack vare ett par exploderande ekollon.
Påminn mig att slå min SL. :gremwink:

Hon kanske inte bryr sig. Snärjaren är ju inte precis någon sprinterlöpare och befinner sig inte i närheten av hennes normala jaktmarker. Varför skulle hon riskera en strid i onödan?
Hon? Jaja, vi gjorde ingen könsbestämning. :gremwink: Tänkte mest på att hon inte vill riskera att en varelse som är mäktigare än henne plötsligt får för sig att kliva ner i drakhålan (hmm, det finns i och för sig ett fysiskt hinder för det) och halar upp henne ur vattnet som lunch. Eller är ropers fastvuxna i marken, jag vet faktiskt inte?

Som jag sa förut, sätt dit en djävul istället. Ett förslag som jag sett på andra forum är att sätta dit en "underlig" varelse (nått Chutulhu-liknande, Gibbering Mouther kanske?) som troglodyterna tillber. Den ska iallafall inte hålla kvar flyende karaktärer som en del i attackrutinen. (För en roper är ju det huvudattacken.)

Bara mina 50 öre.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Hahahaha!

Skön länk! Jag ska ha med the Pie Fiend i mitt nästa äventyr. :gremsmile:

Här är statsen till Pie Fienden ifall ni inte vågar trycka på länken:

Devil, Pie Fiend
Large Outsider (Baatezu, Evil, Lawful)
Hit Dice: 13d8+65 (123 hp)
Initiative: +5
Speed: 30 ft., fly 50 ft. (average)
AC: 28 (-1 size, +1 Dex, +18 natural), touch 10, flat-footed 29
Base Attack/Grapple: +13/+24
Attack: Club +19 melee
Full Attack: Club +19/+14/+11 melee and 2 wings +14 melee
Damage: Club 1d8+7, wing 1d4+3
Face/Reach: 5 ft. by 5 ft./10 ft.
Special Attacks: Animate pie, heatwall, make into pie, easy as pie, spell-like abilities, waves of contentment
Special Qualities: DR 5/--, immune to fire and poison, see in darkness, SR 26, telepathy
Saves: Fort +13, Ref +9, Will +13
Abilities: Str 25, Dex 13, Con 21, Int 20, Wis 20, Cha 18
Skills: Bluff +20, Concentration +21, Craft (baking) +21, Diplomacy +24, Disguise +20, Gather Information +13, Hide -3, Intimidate +22, Listen +21, Move Silently +17, Sense Motive +21, Spot +21
Feats: Expertise, Flyby Attack, Improved Initiative, Power Attack
Climate/Terrain: Any land and underground
Organization: Solitary
Challenge Rating: 14
Treasure: Standard coins; double goods; standard items
Alignment: Always lawful evil
Advancement: 14-20 HD (Large); 21-39 HD (Huge)

Many sages remain skeptical that the dreaded pie fiend exists anywhere except in the fevered imaginations of people who fear the unknown. Accounts of these creatures' appearance and habits vary widely, probably because of their unmatched ability to disguise themselves as innocuous commoners (but perhaps because the skeptical sages are right to be skeptical).

Most sources agree that a pie fiend in its natural form resembles a hulking ape with a barrel chest, long arms, and vast bat-like wings. Its dark, shaggy fur is peppered with flecks of light-colored dust (bits of flour, some say). It wears no clothing except a tattered apron with many overloaded pockets, well spattered with variously colored stains. Waves of shimmering heat, along with the curiously pleasant scent of sweet spices and fresh pastry, often surround the creature.

These strange creatures have an affinity for baked goods of all sorts. They spend much of their time creating them and temping mortals with them. (A pie fiend's pies are invariably well made, but usually perilous to consume.) They also have a sweet tooth and can seldom resist swiping another baker's wares. A pie left cooling on a windowsill often tempts a pie fiend to pilfer it, and the pie fiend often leaves one of its own creations in place of the stolen confection.

Pie fiends would seem to be a fairly rare variety of baatezu dedicated to spreading fear, doubt, and vice among mortals. Other baatezu regard pie fiends with a mixture of loathing and reluctant admiration.

Pie fiends speak Infernal, Celestial, and Draconic, though they can speak with any creature via telepathy.

A pie fiend is 12 feet tall and weighs 800 pounds.

CombatPie fiends can hold their own in physical combat. They carry great, round bludgeons with handles at each end (some would call these implements rolling pins) that they wield as clubs. They also can batter foes with their wings. Despite their physical prowess, pie fiends prefer subtle tactics where possible. They use their alter self and improved invisibility powers to keep foes at a disadvantage while they use their pies and mind-affecting abilities to confuse and immobilize the opposition. They often pose as humble bakers, country folk, or fresh-faced youths who merely wish to sell their wares.

Pie fiends can quickly recognize foes who aren't fooled by their deceptions and single them out for their more deadly attacks.

Animate Pie (Sp): A pie fiend can animate Tiny or smaller objects (such as pies). The fiend can have up to thirteen objects animated at one time. Except as noted here, this ability works just like the animate objects spell (caster level 17th).

Heatwall (Sp): At will, a pie fiend can create a curtain of intense heat. This power works just like a wall of fire spell (caster level 17th), except that it is colorless and transparent; also cold attacks do not put it out. The saving throw DC to resist the heatwall's effects is 18.

Make Into Pie (Su): Three times per day, a pie fiend can create a sheet of flaky, thin crust that it can hurl like a net up to 100 feet with no range penalty. Each sheet of dough can entangle a creature of up to Huge size. The dough anchors the target in place, allowing no movement. An entangled creature can escape with a successful Escape Artist check (DC 28) or burst the dough with a successful Strength check (DC 34). Both are standard actions. The dough has a hardness of 2 and 14 hit points. It is immune to energy attacks, but traps heat inside. When a creature entangled in the dough is subjected to a fire effect, that effect deals maximum damage. (If the effect is somehow maximized already, there is no further effect.) One of the pie fiend's favorite tactics is to entangle a foe in the dough and then "bake" him with its heatwall power.

Easy as Pie (Su): As a free action, a pie fiend can create one pie or tart in the palm of its massive hand each round. Most of these creations are simply normal baked goods filled with custard, fruit, meat, nuts, or vegetables as the pie fiend desires. These pies are nonmagical once created and are delicious, nutritious, and safe to eat unless the pie fiend decides to make a special type of pie (see below). These pies are subject to decay just as any other pie is, but are created fresh and ready to eat. The pies can be any size from about 6 inches to 2 feet in diameter and up to a foot thick. The fiend creates its pies without a plate or pan. When a pie fiend snatches a pie someone else has made, it often creates a pie of the exact same kind and size and slips it back into the stolen pie's pan.

A pie fiend can use a pie it has created as a melee or ranged weapon; a thrown pie has a range of 120 feet, with no range penalty. The fiend makes a normal melee or ranged attack, and the pie deals 1d3+7 points of subdual damage.

Cold Pie: Up to seven times per day, a pie fiend can produce a pie with a supercooled filling that can be used as a melee or ranged weapon, just like the fiend's normal pie, except that the cold pie deals an extra 1d4+5 points of cold damage when it hits. The pie's remains cling to the target, dealing 1d4+5 of cold damage each round for 1d4 rounds, or until the victim uses a full-round action to remove the pie. If not hurled immediately, a cold pie retains its dangerous cold for 2d4 rounds before warming to the temperature of its surroundings and becoming a normal pie.

Hot Pie: As a cold pie, but it deals fire damage.

Sinfully Delicious Pie: Once per day, a pie fiend can create a true masterpiece that sends living creatures into fits of ecstasy. Even one taste of the pie affects the creature according to its alignment. To a good creature, the pie is so delicious, it just has to be a sin. Feelings of guilt overcome the creature, who falls under a confusion effect that works as the spell (caster level 17th). An evil creature is overcome with sheer joy, and the creature hops and dances about as through afflicted by an Otto's irresistible dance spell (caster level 17th). A neutral creature has a 50% chance to be affected exactly as a good creature is and a 50% chance to be affected exactly as an evil creature is.

The pie's effects are mind-affecting compulsions, and a creature who tastes the pie can resist these effects with a Will save (DC 20) regardless of the pie's effect. The pie's effect on any creature can be dispelled as though it were a 5th-level spell cast by a 17th-level character. Regardless of the result of the saving throw, an honest creature sampling the pie would have to admit it was the best darn pie it ever tasted. Pie fiends have been known to tempt mortals into the most outrageous acts just to gain another taste of this pie.

If not eaten immediately, a sinfully delicious pie remains potent for 1d4 hours before becoming just a normal pie. While potent, the pie has a strong aura of enchantment magic.

Sticky Pie: Up to seven times per day, a pie fiend can create a meringue-like confection that proves unbelievably sticky. This pie functions just like a tanglefoot bag. Once created, a sticky pie is nonmagical, but it dissolves in 2d6+13 rounds. At least a quart of alcohol or weak acid (such as vinegar) dissolves a sticky pie or frees a creature entangled in it.

Spell-Like Abilities: At will -- alter self, charm person (DC 15), desecrate, detect good, detect magic, greater dispelling, hold person (DC 17), hypnotic pattern (DC 16), improved invisibility, magic circle against good, mage hand, major image (DC 16), pyrotechnics (DC 16), suggestion (DC 17), teleport without error (self plus 50 pounds of objects only), unholy aura (DC 21), unhallow. Caster level 17th. The DCs are Charisma-based.

Waves of Contentment (Su): Once per day, a pie fiend can generate a mind-affecting compulsion effect that can make up to thirteen living creatures in a 60-foot radius feel utterly content for 10 minutes. An affected creature can take no actions, as though dazed. A successful Will save (DC 20) breaks the effect, but the creature still takes a -2 penalty to Strength and Dexterity and can't run or charge for the duration of the effect. Any attack or damage on an affected creature breaks the effect as though the creature had made a sucessful saving throw. The effect on any creature can be dispelled as though it were a 5th-level spell cast by a 17th-level character.

Bombu

Hero

Eller ett aprilskämt! Ha, ha, ha!!! APRIL APRIL!
Attans Darian. Där åkte man dit.

Det där med att monster kan beskrivas som farliga är helt sant, men de flesta monster kan beskrivas som mycket farliga.

orcher storväxta elakartade humanoider, med stora muskler och hiskliga dubbelyxor, stirrar på er som om de vill äta upp er.

Problemet är att man inte kan veta villka monster som är verkligt farliga om man inte får extra ledtrådar från DM, om man får det är det givetvis inga problem.

men det är en viktig uppgift för DM att se till att beskriva monstren på ett bra sätt som också speglar farlighetsgraden, om den är hyffsat uppenbar.

Bombu

G

Guest

Guest
Spell Resistance & Fire Vulnerability

Jag körde den som den var. Min son och dotter insåg att den verkade ordentligt farlig (den är, enligt beskrivningen, mätt och anfaller inte omedelbart) och sparade den till sist. Vid det laget var deras rollfigurer 5:e graden och min dotters magiker hade just fått tillgång till eldklot (hennes favoritformel). Eftersom snärjaren (Roper) är extra sårbar för eld, gav eldkloten bra utdelning och sonens dvärgkrigare kunde till sist besegra den i närstrid.
Ungefär vad som hände i min grupp, dock var det inte lika planerat. 2 av de tre spelarna (de mindre smarta) började traska fram till Ropern för att undersöka den, trots varningar från den tredje spelaren. Fort var det gjort och de började släpas mot ropern för en måltid. Som tur var den tredje spelaren en Transmuter med en hel del eldbesvärjelser som kompletterade transmutation-besvärjelserna. Så han gjorde processen kort med Ropern (efter en hel del tursamma slag).
Dock uppstod en fråga som jag fortfarande inte fått besvarad och det handlar om roperns magic-resistance kombinerat med dess svaghet för eld. Tänkte jag skulle kolla här vad ni kommit fram till.
Är Ropern berättigad till en MR-slag trots dess svaghet för eld?
Hade inte funderat mycket på det före det mötet var en sådan situation man satt som ett frågetecken. Dock på grund av situationen så lät jag besvärjelserna gå igenom, ville ju inte ta livet av spelarna.

Troberg

Sinister eater
Re: Spell Resistance & Fire Vulnerability

Är Ropern berättigad till en MR-slag trots dess svaghet för eld?
Utan att veta ett dugg om vad reglerna säger så tycker jag att om den inte tål eld så tål den inte eld, det vill säga att den inte får något MR-slag. Om det balanserar ut vartannat blir det bara tråkigt.

Speciellt om den är lite för tuff för gruppen kan den behövas klenas till lite.