De flesta spel har det, ja. I samma utsträckning som D&D, nej. Jag kan inte på rak arm komma på ett enda spel av det femtiotal spel jag spelat som har mer.
Jag har nog spelat ännu fler, och kan faktiskt inte komma på ett enda som har ett så komplext, men ändå väl sammanhängande system, som just D&D3e.
Till råga på allt så har man till viss del ändrat så att definitionen inte alltid är vad man väntar sig, tex Backstab.
Öh...? Det finns inte
Backstab i D&D3e. Om du menar
Sneak Attack, så har den mycket litet med
Backstab att göra, förutom att den i princip har ersatt denna.
Sneak skall i det här fallet inte uttydas "osedd, smygande" utan "lurig, förrädisk". Engelska ord har ju ofta många nyanser och det gäller att inte fastna i en felaktig tolkning.
Om du förväntade dig att det skulle vara en
Backstab, så förstår jag din förvirring.
Detta ger ett system som är plottrigt och ointuitivt. Man måste hela tiden slå upp petdetaljer i stil med "Ingår AC från Dex här?", "Hur funkar spell X mot typ Y skada?", "Påverkas det här av feats?" och så vidare.
Det är komplext, men knappast plottrigt. Och definitivt intuitivt. Det finns klara definitioner på allt det du nämner. Man kanske slår upp det några gånger i början, men snart förstår man hur konstruktörerna har tänkt och kommer ihåg alltihop.
Kanske bottnar din ovilja i konflikten mellan din spelstil (som jag har förstått den) och konstruktörernas avsikt att "take the DM out of the loop". Jag misstänker att du vill, som SL, kunna improvisera detaljerna under spelets gång, medan D&D3e har regler för nästan alla dessa detaljer, vilket man kan känna sig pressad att behöva följa.
Mitt råd är: kör bara som vanligt och kolla upp vad reglerna sa om saken efteråt. Ofta märker man då att reglernas lösning var tillräckligt klar och otvetydig för att kunna använda den nästa gång.
Fast det där visste du ju egentligen redan.
/Mikael