Nekromanti The Forge of Fury [spoiler]

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Spell Resistance & Fire Vulnerability

Tja, Spell Resistance är ju alltid Spell Resistance - när det inte är Formelmotstånd. :)

D.v.s. magikern måste ju fortfarande tränga igenom snärjarens formelmotstånd, annars blir det ju inte någon eld där den står. Först om formeln tränger igenom och skapar någon eld, kan ju snärjarens speciella sårbarhet spela någon roll.

/Mikael

Bombu

Hero
Re: Spell Resistance & Fire Vulnerability

Utan att veta ett dugg om vad reglerna säger så tycker jag att om den inte tål eld så tål den inte eld, det vill säga att den inte får något MR-slag
Jag håller inte med här.

Jag ser det så att Ropern aldrig kommer få nån eld på sig om den lyckas med sitt SR slag.

Magin funkade inte på den SR individen. Det kom ingen eld på Ropern.

dessutom säger reglerna (Oldtimer) det, men för mig är det också väldigt logiskt.

Men man kan ju tolka saker olika och man kan ju göra egna houserules som minskar SR för eldmagi om man är extra känslig för eld, vore ju inte omöjligt.

Bombu

Eta Cassiopea

Veteran
Re: Betygsätt Forge of Fury!

Jag har varit spelledare för hela äventyret, och mycket riktigt hamnade vi i ganska många diskussioner ang. att äventyret var mycket hack n' slash!

Jag håller inte riktigt med om det! Genom hela spelet så står det nerskrivet alternativa tillvägagångsätt att klara sig förbi ett hinder... t.ex. dessa flygande blodsugande myggorna gillar inte eld, och det får man ju reda på om man lyckas med ett slag för Wilderness Lore... därav kan man undvika strid med dem genom att vifta en eller några facklor framför dem...

Ganska ironiskt... min spelgrupp gnällde att de bara ska hacka sönder allt... dock spelar de 3 stycken krigare och en fighter/ranger... vad begär man då?

/Tobbe

Eta Cassiopea

Veteran
...angående Ropern...

Där står att Ropern inte BEHÖVER döda rollpersonen/erna... de kan förhandla sig ur situationen också...

Men detta gör han EFTER han har fångat en av rollpersonerna...

En av rollpersonerna omkom på ett ganska fånigt sätt... har inte reglerna för Ropern framme, men jag har för mig att den drainar CON när den får tag i en RPC, den lilla Roguen hade väl 5 i CON, som Ropen sög åt sig... och vad händer när man får 0 på en attribut... jo döden... =/

Netfeed

Swashbuckler
fått tillgång till eldklot (hennes favoritformel).

å jag älskar fireball, dom är riktigt rolliga, särskilt delayed fireball är kul
mmm eld

men frågan är om den egentligen är så effektiv som jag egentligen vill att den skall vara...

Carl Ö

Warrior
Spell Resistance mot "omagiska" Area Effects?

Det finns en motsägelse i påståendet att Spell Resistance hjälper mot Fireballs.

Okej det står i reglerna att Spell Resistance hjälper mot Fireball... men det har sagts på annat håll (FAQ:n?) att det inte finns "magisk eld" i D&D. Den eld som produceras av en Fireball är alltså "riktig eld".

Frågan blir då: Hur tusan kan Spell Resistance hjälpa mot en Area effect som inte är magisk?

Det verkar ju helt ologiskt. Spell Resistance kan ju inte "veta" att den "riktiga elden" från en Fireball från början var en magisk effekt. Eller kan den det? :gremconfused:

Den här motsägelsen slog mig alldeles nyligen, jag har inte funderat så mycket på den. Men min omedelbara reaktion är att Area effects som är omagiska inte ska kunna negeras av Spell Resistance.

Det är en helt annan sak med "rent magiska" effekter eller Targeted effects.

Ja, det var några tankar från mig.

Bombu

Hero
Angående Fireball eller eldklot!

frågan är om den egentligen är så effektiv som jag egentligen vill att den skall vara...

jag tror turligt nog inte den är riktigt så effektivt som du vill att den skall vara, (här gissar jag hejvillt hur effektiv du vill att den skall vara)

Fireball är en hyfsat balanserad formel.

Ett problem är att den är väldigt stor, det kan också vara en tillgång men om man är i en grotta så blir det stor, man måste lägga besvärjelsen, minst 20' (=6m) från den allierade som är närmast. Annars blir det elände.

Och om nån figur är i närstrid och det är mörkt och djävligt i grottan så kanske man ser galet och råkar bomba sin gode vän dvärgen Rochagill.

Det kommer surt efter kan jag lova.

Hur brukar ni hantera fireball när allierade är nära att komma med, om man betänker att det finns viss osäkerhet hur långt 6 meter är och att folk rör sig, ibland snabbt i strid.

Brukar ni ha nån metod att bedömma om vänner bränns med fiender?

Bombu

Troberg

Sinister eater
Hur brukar ni hantera fireball när allierade är nära att komma med, om man betänker att det finns viss osäkerhet hur långt 6 meter är och att folk rör sig, ibland snabbt i strid.
Först och främst tillåter jag inte att man siktar "någonstans mitt mellan skurkarna". Man siktar alltid på någon, andra kan råka befinna sig inom radien. Den enkla regeln brukar lösa det mesta.

Sedan är ju inte radien på en eldboll en exakt företeelse. Om tveksamhet uppstår låter jag tärningarna avgöra.

Brukar ni ha nån metod att bedömma om vänner bränns med fiender?
Är de ivägen så blir de brända.

Vad tror ni om bandy med en brinnande boll och pannlampor i mörker?

Bombu

Hero
Angående fireball.

Är de ivägen så blir de brända.

Vad tror ni om bandy med en brinnande boll och pannlampor i mörker?

Fin liknelse, med den i bagaget kan man nog vara ganska säker på att det ofta blir brända pcs, men de kanske lär sig.

Bränd blir man alltså lite då och då.

Jag håller med om att det är "realistiskt".

Nån tummregel när ni drar till med tärningar för att se om dvärgvänne råkade komma med?

Typ, 20% risk att åka med om man står "lite" utanför radien, (enligt trollkarlens snabba kalkylering)?

Bombu

Troberg

Sinister eater
"Vad tror ni om bandy med en brinnande boll och pannlampor i mörker?"

Fin liknelse, med den i bagaget kan man nog vara ganska säker på att det ofta blir brända pcs, men de kanske lär sig.
Det var iofs inte tänkt som en liknelse utan som ett seriöst förslag till en ny sport.

Nån tummregel när ni drar till med tärningar för att se om dvärgvänne råkade komma med?
Om det inte är uppenbart och jag känner mig snäll.

Bombu

Hero
Re: Spell Resistance mot "omagiska" Area Effects?

Långt citat från mr Damas

Okej det står i reglerna att Spell Resistance hjälper mot Fireball... men det har sagts på annat håll (FAQ:n?) att det inte finns "magisk eld" i D&D. Den eld som produceras av en Fireball är alltså "riktig eld".

Frågan blir då: Hur tusan kan Spell Resistance hjälpa mot en Area effect som inte är magisk?

Det verkar ju helt ologiskt. Spell Resistance kan ju inte "veta" att den "riktiga elden" från en Fireball från början var en magisk effekt. Eller kan den det?

Den här motsägelsen slog mig alldeles nyligen, jag har inte funderat så mycket på den. Men min omedelbara reaktion är att Area effects som är omagiska inte ska kunna negeras av Spell Resistance.

Det är en helt annan sak med "rent magiska" effekter eller Targeted effects.
Jag tror efterssom de gjort sig omaket att faktiskt på varenda besvärjelse ange om SR funkar eller ej, att de tänker sig att en fireballs eld inte är att betrakta som ickemagisk.

Skillnaden mot en earthquake som påverkar jorden, (den omagiska), som sen pressar sönder hus och lösspringande dvärgar. Här funkar ingen SR, efterssom det är en inte direkt påverkan från magin, magin påverkar jorden som påverkar dvärgen.

Elden i Fireball är det direkta resultatet av en besvärjelseeffekt.

Och SR funkar just mot direkta resultat av besvärjelseeffekter.

Så jag står fast vid att roppern inte får nån eld på sig, men jag håller med om att det du säger om magisk eld försvårar det hela något. Var hittade du det, jag kan inte komma på att jag läst nånstans att det inte finns nån magisk eld.

Areaeffekten är magisk.

Bombu

Carl Ö

Warrior
Re: Spell Resistance mot "omagiska" Area Effects?

Jag borde förstås leta upp källan till påståendet att det inte finns magisk eld... hmmm... var tusan har jag läst det nånstans...?

Bombu

Hero
sprängs fireballen i en sfär?
eller hur sprängs den?
Som jag förstått fireballen så "sprängs" den inte i vanlig mening, det är nog svårt att förstå exakt hur de tänkt sig att det rent fysikaliskt skall gå till men, det är inget öronbedövande tryck i fireballen.

Den utvidgar sig snabbt som attan men inte snabbt nog för att vara en explosion, (jättebra definition eller?).

Formen på en fireball är normalt sfärisk, men om den stöter på hinder i form av väggar så fortsätter den inte att sprida ut sig nån annan stans, detta är en skillnad från 1st och 2nd edition Ad&d, där det var en fix volym eld som skulle delas ut så gått som utrymmet tillät.

Så om man kastar en fireball rakt in i en hög mur en bit upp så bildas en halvsphär.

Och om man kaster en fireball i en korridor ex 3*3 meter, så blir den aldrig längre än diametern på sfären.

Tänk dig sfären 20' radie, eller ungefär 12 meter i diameter. Och om fireballen hindras så kommer det utrymmet helt enkelt att skäras bort.

Ta en titt i PHB igen, man behöver repetera lite då och då.

Bombu

Carl Ö

Warrior
Kolla också D&D FAQ som ständigt uppdateras på www.wizards.com/dnd. Där beskrivs eldbollarna ingående.

Angående effekten så tänker jag att det är luften som plötsligt börjar brinna. Ingen explosion, ingen utvidgning. Inget tryck, bara en jäkla massa värme.

Och lika plötsligt upphör elden.

Eldbollen är inte jämnt fördelad. Den består av lågor eller bubblor av eld. Den som är kvick kan undvika elden helt eller delvis (genom att ta något enstaka steg, ducka eller hoppa).

Om eldbollen var homogen skulle inget Save tillåtas.

I min spelgrupp låter vi magikern säga exakt i vilken koordinat eldbollen ha sitt centrum. Vi har haft en diskussion om att det är orimligt med en sådan precision, men än så länge är det osviklig precision som gäller. Giltiga koordinater är kryssen där fyra stridsrutor möts (alltså inte mitt i en ruta).

Intressant med eldbollen är att "gnistan" måste kunna färdas från magikern till den plats där eldbollen bildas. Om magikern försöker skicka gnistan genom en liten glugg måste han slå [något slag]för att se om han lyckas.

Carl Ö

Warrior
Magisk eld??? (hittar inte)

Nej, jag hittar det faktiskt inte.
Inte i D&D FAQ. Inte i D&D PHB Errata (inkl. Clarifications)

Är det någon annan som vet var det står att det inte finns "magisk eld" utan bara "vanlig eld"?

Quan'talis

Swashbuckler
Formen på en fireball är normalt sfärisk, men om den stöter på hinder i form av väggar så fortsätter den inte att sprida ut sig nån annan stans, detta är en skillnad från 1st och 2nd edition Ad&d, där det var en fix volym eld som skulle delas ut så gått som utrymmet tillät.
Egentligen skulle det ju vara roligare om det alltid var samma vlolym eld. Speciellt om trollkarlen slänger in den i en smal tunnel som han tror att öppnar sig till ett rum på andra sidan, men som i själva verket bara tar slut [insert ondsefullt spelledargrin]. Fast å andra sidan är jag ju för alla regler som tar bort miniräknaren och geometriboken från spelbordet, så det är nog bra som det är också...

Tänk dig sfären 20' radie, eller ungefär 12 meter i diameter. Och om fireballen hindras så kommer det utrymmet helt enkelt att skäras bort.
Fast är det verkligen en sfär? Jag har åtminstone fått för mig att de flesta behandlar den som en snabbt utvidgande cirkel av eld (som i Baldur's Gate-spelen, ungefär) och helt och hållet struntar i att den borde utvidga sig uppåt och neråt också. Jag har inte böckerna här och orkar inte ladda ner SRD för att kolla, så om någon ville titta efter vad reglerna säger om eldklot i tre dimensioner skulle jag gärna ta del av informationen.

JPS

Oldtimer

Slava Ukraini!
Egentligen skulle det ju vara roligare om det alltid var samma vlolym eld.

Så var det ju i AD&D 1e och 2e... kanske roligare, men en fruktansvärt massa räknande. Egentligen mest roligt för en geometrilärare. :gremsmile:

Fast är det verkligen en sfär?

Japp, fast bara om man placerar centrum minst 6 meter över marken. Vanligtvis blir det ju mera av en halvsfär.

...en snabbt utvidgande cirkel av eld...

Förutom att det inte är en cirkel utan en sfär, så är det inte eld som slungas ut fram centrumpunkten. Det är åkallade magi som slungas ut och denna magi åkallar sedan eld inom området.

/Mikael

Staffan

Myrmidon
  • Ropern ger "ability damage", inte "ability drain". Förlusten är m a o inte permanent.
  • Ropern minskar Strength, inte Constitution.
  • Det är bara Con 0 som leder till döden, att få 0 i en annan egenskap innebär "bara" att man blir hjälplös (och därmed lättdödad med en nådastöt).

Bombu

Hero
Förutom att det inte är en cirkel utan en sfär, så är det inte eld som slungas ut fram centrumpunkten. Det är åkallade magi som slungas ut och denna magi åkallar sedan eld inom området.
Tack för förklaringen oldtimer, magi slungas ut från centrum och denna magi åkallar eld inom området.

Det skulle ju funka, då skulle magin inte åkalla nån eld på en dvärgmunk med SR som lyckas med sitt SR slag.

Det brinner helt enkelt inget på SR figuren.

Bombu