Troberg
Sinister eater
Och det är här jag tycker att roten till problemet ligger. Det är komplext, där allting hänger samman via mer eller mindre kryptiska beroenden.ett så komplext, men ändå väl sammanhängande system
Vlket bara visar hur lätt det är att göra tabbar.Öh...? Det finns inte Backstab i D&D3e. Om du menar Sneak Attack, så har den mycket litet med Backstab att göra, förutom att den i princip har ersatt denna.
Jag håller inte riktigt med. Var för sig är alla definitioner klara, men det börjar bli svårt när man ska komma ihåg allt och alla underförstådda innebörder som hänger på. Tyvärr har jag inte något bra exempel i huvudet, när jag spelar så brukar jag bara ignorera problemet och låta speledaren ta hand om det, när jag spelleder använder jag ett annat system.Det är komplext, men knappast plottrigt. Och definitivt intuitivt. Det finns klara definitioner på allt det du nämner. Man kanske slår upp det några gånger i början, men snart förstår man hur konstruktörerna har tänkt och kommer ihåg alltihop.
Nej. Jag har inget mot att spela med väl specifierade detaljer. Problemet för mig bottnar i att det är bara så mycket som man vill/kan/orkar hålla i huvudet och därför bör sådant som man behöver hålla i huvudet hållas på ett minimum.Kanske bottnar din ovilja i konflikten mellan din spelstil (som jag har förstått den) och konstruktörernas avsikt att "take the DM out of the loop". Jag misstänker att du vill, som SL, kunna improvisera detaljerna under spelets gång, medan D&D3e har regler för nästan alla dessa detaljer, vilket man kan känna sig pressad att behöva följa.
Känner du inte alls igen problemet? Det är en betydande del av trådarna här som är av typen "Jo, men eftersom det är en attack av typ A så gäller inte rustning av typ X och Y men Z räknas." eller "Nej, man kan inte stacka bonus X med bonus Y, och bara bonus Z påverkas av magi. Bonus X påverkas inte heller av perfekt träff." och så vidare.
Tänk också på att du troligen är så långt som det går att komma från den typiska spelkonsumenten i det här fallet. Försök sätta sig in i hur det uppfattas av en som inte har plöjt böckerna gång på gång och dessutom översatt dem.