The Penguin - Spoiler tråd

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,554
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Vad jag gillade med The Batman var dels att man verkligen försökte göra huvudkaraktären intressant. I tidigare adaptioner känns han snarare häftig än intressant.

Jag gillade även att alla Batmans gadgets kändes så hemmasnickrade och att de krånglade och inte funkade så bra som han ville. Det hade kunnat bli ofrivilligt komiskt men som det är nu fyllde det en tematisk funktion men gjorde även filmen mer spännande. Även om Batman hade en gadget för hindret han ställdes mot kunde man inte vara säker på att den funkade.

Det fanns tre rätt avgörande saker med filmen jag inte gillade. Har skrivit om dem innan, så jag kopierar min gamla text:

Det etableras tidigt i filmen att Bruce Wayne inte gör någonting med sin förmögenhet eller sitt inflytande för att göra Gotham till en bättre plats. Alfred påpekar det, och den snälla borgmästarkandidaten påpekar det. I stället försöker Batman få bukt på samhället genom att använda sig av våld och fruktan, något som Gåtan berättar för Batman att även han gör. Jag var helt säker på att detta skulle leda till en insikt hos Bruce Wayne att Batman inte är hela lösningen, att han måste engagera sig i sociala frågor och använda sina egna pengar till att jämna ut orättvisorna i staden. Men i stället bestämmer han sig för att som Batman bli frivilligarbetare för räddningstjänsten??!! WTF??!! Jag undrar om inte filmen från början slutade med att Batman tog av sig masken, visade att han var Bruce Wayne och började engagera sig socialt istället, men att manuset fick skrivas om då producenterna ville ha möjlighet till uppföljare. Gott och väl så, men varför har man i sådana fall kvar de konstiga planteringarna angående att Batman/Bruce Wayne gör fel om slutsatsen är att han inte gör det???

Vidare:

Medan Batman knallar omkring i gränder och slår ner gatugäng nystar Gåtan upp en enorm konspiration om att alla politiker, åklagare och polischefer är köpta och arbetar för en ondsint maffiaboss som sprider terror över stan. Och Batman försöker hindra Gåtan från att nysta upp konspirationen! Varför ska jag hålla på Batman i detta scenario?! Jag fattar att Gåtan går för långt och dödar människor, men jag tycker det är konstigt att filmen inte själv reflekterar kring att om inte Gåtan hade gjort vad han gjort så hade staden fortsatt styras av en ond maffiaboss och Batman hade inte ens känt till detta utan fortsatt spöa random småbrottslingar utan något som helst resultat.

Slutligen:

Gåtans agerande i slutet av filmen är verkligen jättekonstigt! Han säger att hans plan är att avslöja de lögnaktiga och korrupta makthavarna i Gotham, men sen hux flux ändrar han sig och vill helt plötsligt döda alla! Varför?! Det känns som en helt annan slags plan, kläckt av en helt annan slags skurk.

Men allt som allt var filmen bra! Framförallt var det roligt att se en helt ny tolkning av Läderlappen som gör något nytt med konceptet.
Håller helt med i nästan allt du säger här! Men skulle man inte kunna tolka slutet på filmen just som om Bruce Wayne nu har vaknat? Han var " I am Vengeance" till att bli "I am Justice". Detta tolkar jag som att dels Batman förändras, men kanske viktigast att också Bruce Wayne förändras. Bruce Wayne kommer vara en betydligt bättre filantrop i nästa film än vad han var i första. Precis som Batman kommer han ha vuxit som person och blivit något mer än bara en argsint hämnd mot allt och alla han ogillar. Detta är dels min gissning men också min förhoppning inför nästa film.
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
7,062
Håller helt med i nästan allt du säger här! Men skulle man inte kunna tolka slutet på filmen just som om Bruce Wayne nu har vaknat? Han var " I am Vengeance" till att bli "I am Justice". Detta tolkar jag som att dels Batman förändras, men kanske viktigast att också Bruce Wayne förändras. Bruce Wayne kommer vara en betydligt bättre filantrop i nästa film än vad han var i första. Precis som Batman kommer han ha vuxit som person och blivit något mer än bara en argsint hämnd mot allt och alla han ogillar. Detta är dels min gissning men också min förhoppning inför nästa film.
Absolut, det är en fullt rimlig tolkning tycker jag! 🙂 Jag hade bara velat se att så sker även i denna film. Jag vet att detta är ett problem som ligger hos mig, men jag tycker det är lite synd när filmer gör sin egen dramaturgi sämre till förmån för en uppföljare. Godzilla minus one gör exempelvis samma misstag enligt mig. Men det handlar om en personlig preferens så jag belastar inte filmen så hårt för det 🙂
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,554
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Absolut, det är en fullt rimlig tolkning tycker jag! 🙂 Jag hade bara velat se att så sker även i denna film. Jag vet att detta är ett problem som ligger hos mig, men jag tycker det är lite synd när filmer gör sin egen dramaturgi sämre till förmån för en uppföljare. Godzilla minus one gör exempelvis samma misstag enligt mig. Men det handlar om en personlig preferens så jag belastar inte filmen så hårt för det 🙂
Håller helt klart med även om detta även om jag tyvärr börjar bli immun mot "uppföljareffekten". Alla filmer idag skapas med intention att skapa sitt eget universum och det är inte alltid speciellt positivt.
 

SaaJeflaLess

Veteran
Joined
1 Jun 2022
Messages
136
Location
Karlskrona, typ.
Har också sett allt nu, livet har kommit emellan så har undvikit tråden. Men stämmer in i hyllningskören! Jag log lite när Oswald tittade på borgmästarskylten och upp mot kontoret måste jag säga.

Och signalen i slutet var väntad men välkommen. Fan ta WB om dom släpper det här nu. Jag önskar mig en serie, max 2 om året. Inga Disneyfasoner där det vräks ut grejer utan låt mig längta och njuta.
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
7,062
Lite tankar om serien som helhet.

Jag ska inte vara långrandig angående seriens kvalitet. Det är en väl bra serie, punkt!

Jag och @Minimoni pratade ju lite här om att alltför få verk numera kan stå på egna ben, utan att dramaturgin offras för att vara en del i ett franschise. Så är det inte här. Den här serien kan stå helt på egna ben och jag rekommenderar den varmt även till personer som inte sett The Batman.

En annan sak som är beundransvärd med serien är hur den balanserar mellan superhjältegenren och maffiagenren. Det är i första hand en maffiaserie men med många blinkningar till superhjältefilmerna. Detta hade ju kunnat bli en mellanmjölk som inte gjort någon nöjd, men balansen är verkligen perfekt!

En viktig sak att ha åtanke är att jag generellt inte är särskilt förtjust i maffiahistorier. Jag gillar exempelvis inte Gudfadern. Mitt största problem med maffiahistorier är att brottslingarna romantiseras och brukar omges med någon form av tjuvheder när maffian i verkligheten bara är riktiga monster (Book of Boba Fett är nog det bästa exemplet på detta jag sett). Det finns dock filmer/serier som är riktigt bra och som skildrar maffian som de psykopater de är, exempelvis Goodfellas, Once upon a time in America och The Sopranos.

När jag började titta på The Penguin var jag orolig att det skulle vara en glamouriserande historia där Oz framställs som visserligen brottslig men med någon slags heder. Lyckligtvis blev det snarare tvärtom, historien är istället en odyssé där vi steg för steg får se vilken genomvidrig person han är. Det är inte helt olikt The Sopranos vilken jag anser är en allegori för hur det är att vara i en relation med en psykopat.

Om jag ska ge någon liten kritik till serien så är det kanske att temat ovanför är seriens enda. Och det har som sagts redan gjorts i The Sopranos, men den serien berättade samtidigt så mycket mer. Bland annat var serien en lysande kommentar på Irakkriget. Men den serien är å andra sidan en av de bästa serier som någonsin gjorts, så jag tycker inte att man kan kritisera The Penguin alltför mycket för att den inte når upp till de höjderna.

Det som jag tycker mest om med serien är, som jag sa ovan, att det är en blandning mellan superskurk- och maffiahistoria. Jag älskar när sådana saker görs med serieuniversum! Det är samma med Logan och The Joker som utforskar andra genres genom serietidningsmediet, det är så himla intressant! Jag tycker det är synd att inte fler filmer gör detta. Och det är konstigt att det inte görs oftare, för de verk som vågar göra detta brukar ju bli framgångar!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,664
Jag tänker vara på samma dumma kommer aldrig hända tåg som jag var på med Nolan filmerna. Nästa skurk borde ha krafter! Kör med Clayface, Poison Ivy, Man-Bat eller någon. Batman dödade vampyrer i Batman nummer 3!
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
7,062
Jag tänker vara på samma dumma kommer aldrig hända tåg som jag var på med Nolan filmerna. Nästa skurk borde ha krafter! Kör med Clayface, Poison Ivy, Man-Bat eller någon. Batman dödade vampyrer i Batman nummer 3!
Min dröm är att Scarecrow är skurk men att man gör mycket mer med hans gas än tidigare. Jag tänker mig att Batman blir gasad i början av filmen men att han inte vet vad gasen gör och sakta men säkert dras han in i en mardrömsvärld där han inte vet vad som är mardröm och verklighet. Typ en blandning mellan Batman och filmen Jacobs Ladder.

Men Clayface vore också coolt. Tänker mig body horror a la Cronenberg!
 

Jim Profit

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
240
Location
Stockholm
Nu har jag bara ett par avsnitt kvar, och inte är jag imponerad inte. Det är ju samma historia som man har sett hur många gånger som helst? Jag saknar "larger than life"-faktorn från genren, som tycks helt borta. Jag vet att jag ofta efterlyser "naturalistisk fantastik", men här är ju fantastik-faktorn noll?
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
7,062
Nu har jag bara ett par avsnitt kvar, och inte är jag imponerad inte. Det är ju samma historia som man har sett hur många gånger som helst? Jag saknar "larger than life"-faktorn från genren, som tycks helt borta. Jag vet att jag ofta efterlyser "naturalistisk fantastik", men här är ju fantastik-faktorn noll?
Kul med lite avvikande åsikter 🙂

Tycker det finns väldigt mycket fantastik med. Själva estetiken, alla smeknamn, en ond psykolog med en hypnosmaskin, skurken har en lya under jorden. Det är en rätt klassisk maffiahistoria, men allt runtomkring är uppskruvat till 11.
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
7,062
Hmm... kanske om '11' är i binary...
Om vi exemplifierar med en existerande film/serie, hur mycket uppskruvad hade du velat ha estetiken? Tim Burtons Batman där gangstrarna hade mer 30-talsestetik? Tv-serien Gotham som går mer mot camp? Suicide Squad och Birds of året som är mer färgglad galenskap med snabba klipp?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,185
Location
Ereb Altor
Nu har jag bara ett par avsnitt kvar, och inte är jag imponerad inte. Det är ju samma historia som man har sett hur många gånger som helst? Jag saknar "larger than life"-faktorn från genren, som tycks helt borta. Jag vet att jag ofta efterlyser "naturalistisk fantastik", men här är ju fantastik-faktorn noll?
Det är ju USP:en. Köper man inte den så faller ju hela konceptet. Vill man ha en uppskruvad Pingvin så kan man alltid återvända till Danny de Vito! :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,664
Jag tycker de kan ge honom ett paraplyvapen i nästa film. Men, liksom, det räcker om det är ett vanligt hagelgevär gömt i ett paraply för min skull. Det behöver inte vara en laserstråle. På fantastik nivån tycker jag Pingvinen är ett bra förata steg i hela ”Gotham faller ur händerna på organiserad brottslighet när missfostren och monstren tar över”. Han är uppenbart inte bara en till av den gamla skolan, men han är inte heller Poison Ivy. Jag hoppas de går till Poison Ivy, men de måste inte börja där.

Vi har ju sett två olika superuniversum börja low powered och sedan bli mer fantastiska i Arrowverse och MCU. Minns ni när riktig magi var för vilt för MCU? Eller när ingen hade krafter i Arrow? För så var det i början.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,185
Location
Ereb Altor
Jag tycker de kan ge honom ett paraplyvapen i nästa film. Men, liksom, det räcker om det är ett vanligt hagelgevär gömt i ett paraply för min skull. Det behöver inte vara en laserstråle. På fantastik nivån tycker jag Pingvinen är ett bra förata steg i hela ”Gotham faller ur händerna på organiserad brottslighet när missfostren och monstren tar över”. Han är uppenbart inte bara en till av den gamla skolan, men han är inte heller Poison Ivy. Jag hoppas de går till Poison Ivy, men de måste inte börja där.
Om inte DC är helt dumma i huvudet är detta bara början. Hollywood har letat i 100 år efter receptet för givna succéer men hittade det inte förrän MCU-filmerna.

Det sagt var jag rätt säker på att Pingvinen skulle börja härma sin älskade Gene Kelly (eller vem det nu var. Fred Astaire?) redan i sista avsnittet. Men det kommer nog i Säsong 2.

Och Batman, Jokern, Pingvinen, Gåtan, Cat Woman etc är ju alla hjältar och skurkar utan superkrafter. Men jag antar att vi på sikt får se även sådana. Superman är ju en given kassako!
 

Jim Profit

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
240
Location
Stockholm
Om vi exemplifierar med en existerande film/serie, hur mycket uppskruvad hade du velat ha estetiken? Tim Burtons Batman där gangstrarna hade mer 30-talsestetik? Tv-serien Gotham som går mer mot camp? Suicide Squad och Birds of året som är mer färgglad galenskap med snabba klipp?
Typ halvvägs till Gotham, kanske?

//KJB
 
Top