The Penguin - Spoiler tråd

Minimoni

Homelander
Vad jag gillade med The Batman var dels att man verkligen försökte göra huvudkaraktären intressant. I tidigare adaptioner känns han snarare häftig än intressant.

Jag gillade även att alla Batmans gadgets kändes så hemmasnickrade och att de krånglade och inte funkade så bra som han ville. Det hade kunnat bli ofrivilligt komiskt men som det är nu fyllde det en tematisk funktion men gjorde även filmen mer spännande. Även om Batman hade en gadget för hindret han ställdes mot kunde man inte vara säker på att den funkade.

Det fanns tre rätt avgörande saker med filmen jag inte gillade. Har skrivit om dem innan, så jag kopierar min gamla text:

Det etableras tidigt i filmen att Bruce Wayne inte gör någonting med sin förmögenhet eller sitt inflytande för att göra Gotham till en bättre plats. Alfred påpekar det, och den snälla borgmästarkandidaten påpekar det. I stället försöker Batman få bukt på samhället genom att använda sig av våld och fruktan, något som Gåtan berättar för Batman att även han gör. Jag var helt säker på att detta skulle leda till en insikt hos Bruce Wayne att Batman inte är hela lösningen, att han måste engagera sig i sociala frågor och använda sina egna pengar till att jämna ut orättvisorna i staden. Men i stället bestämmer han sig för att som Batman bli frivilligarbetare för räddningstjänsten??!! WTF??!! Jag undrar om inte filmen från början slutade med att Batman tog av sig masken, visade att han var Bruce Wayne och började engagera sig socialt istället, men att manuset fick skrivas om då producenterna ville ha möjlighet till uppföljare. Gott och väl så, men varför har man i sådana fall kvar de konstiga planteringarna angående att Batman/Bruce Wayne gör fel om slutsatsen är att han inte gör det???

Vidare:

Medan Batman knallar omkring i gränder och slår ner gatugäng nystar Gåtan upp en enorm konspiration om att alla politiker, åklagare och polischefer är köpta och arbetar för en ondsint maffiaboss som sprider terror över stan. Och Batman försöker hindra Gåtan från att nysta upp konspirationen! Varför ska jag hålla på Batman i detta scenario?! Jag fattar att Gåtan går för långt och dödar människor, men jag tycker det är konstigt att filmen inte själv reflekterar kring att om inte Gåtan hade gjort vad han gjort så hade staden fortsatt styras av en ond maffiaboss och Batman hade inte ens känt till detta utan fortsatt spöa random småbrottslingar utan något som helst resultat.

Slutligen:

Gåtans agerande i slutet av filmen är verkligen jättekonstigt! Han säger att hans plan är att avslöja de lögnaktiga och korrupta makthavarna i Gotham, men sen hux flux ändrar han sig och vill helt plötsligt döda alla! Varför?! Det känns som en helt annan slags plan, kläckt av en helt annan slags skurk.

Men allt som allt var filmen bra! Framförallt var det roligt att se en helt ny tolkning av Läderlappen som gör något nytt med konceptet.
Håller helt med i nästan allt du säger här! Men skulle man inte kunna tolka slutet på filmen just som om Bruce Wayne nu har vaknat? Han var " I am Vengeance" till att bli "I am Justice". Detta tolkar jag som att dels Batman förändras, men kanske viktigast att också Bruce Wayne förändras. Bruce Wayne kommer vara en betydligt bättre filantrop i nästa film än vad han var i första. Precis som Batman kommer han ha vuxit som person och blivit något mer än bara en argsint hämnd mot allt och alla han ogillar. Detta är dels min gissning men också min förhoppning inför nästa film.

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Håller helt med i nästan allt du säger här! Men skulle man inte kunna tolka slutet på filmen just som om Bruce Wayne nu har vaknat? Han var " I am Vengeance" till att bli "I am Justice". Detta tolkar jag som att dels Batman förändras, men kanske viktigast att också Bruce Wayne förändras. Bruce Wayne kommer vara en betydligt bättre filantrop i nästa film än vad han var i första. Precis som Batman kommer han ha vuxit som person och blivit något mer än bara en argsint hämnd mot allt och alla han ogillar. Detta är dels min gissning men också min förhoppning inför nästa film.
Absolut, det är en fullt rimlig tolkning tycker jag! 🙂 Jag hade bara velat se att så sker även i denna film. Jag vet att detta är ett problem som ligger hos mig, men jag tycker det är lite synd när filmer gör sin egen dramaturgi sämre till förmån för en uppföljare. Godzilla minus one gör exempelvis samma misstag enligt mig. Men det handlar om en personlig preferens så jag belastar inte filmen så hårt för det 🙂

Minimoni

Homelander
Absolut, det är en fullt rimlig tolkning tycker jag! 🙂 Jag hade bara velat se att så sker även i denna film. Jag vet att detta är ett problem som ligger hos mig, men jag tycker det är lite synd när filmer gör sin egen dramaturgi sämre till förmån för en uppföljare. Godzilla minus one gör exempelvis samma misstag enligt mig. Men det handlar om en personlig preferens så jag belastar inte filmen så hårt för det 🙂
Håller helt klart med även om detta även om jag tyvärr börjar bli immun mot "uppföljareffekten". Alla filmer idag skapas med intention att skapa sitt eget universum och det är inte alltid speciellt positivt.

SaaJeflaLess

Veteran
Har också sett allt nu, livet har kommit emellan så har undvikit tråden. Men stämmer in i hyllningskören! Jag log lite när Oswald tittade på borgmästarskylten och upp mot kontoret måste jag säga.

Och signalen i slutet var väntad men välkommen. Fan ta WB om dom släpper det här nu. Jag önskar mig en serie, max 2 om året. Inga Disneyfasoner där det vräks ut grejer utan låt mig längta och njuta.