Lite tankar om serien som helhet.
Jag ska inte vara långrandig angående seriens kvalitet. Det är en väl bra serie, punkt!
Jag och
@Minimoni pratade ju lite här om att alltför få verk numera kan stå på egna ben, utan att dramaturgin offras för att vara en del i ett franschise. Så är det inte här. Den här serien kan stå helt på egna ben och jag rekommenderar den varmt även till personer som inte sett
The Batman.
En annan sak som är beundransvärd med serien är hur den balanserar mellan superhjältegenren och maffiagenren. Det är i första hand en maffiaserie men med många blinkningar till superhjältefilmerna. Detta hade ju kunnat bli en mellanmjölk som inte gjort någon nöjd, men balansen är verkligen perfekt!
En viktig sak att ha åtanke är att jag generellt inte är särskilt förtjust i maffiahistorier. Jag gillar exempelvis inte
Gudfadern. Mitt största problem med maffiahistorier är att brottslingarna romantiseras och brukar omges med någon form av tjuvheder när maffian i verkligheten bara är riktiga monster (
Book of Boba Fett är nog det bästa exemplet på detta jag sett). Det finns dock filmer/serier som är riktigt bra och som skildrar maffian som de psykopater de är, exempelvis
Goodfellas,
Once upon a time in America och
The Sopranos.
När jag började titta på
The Penguin var jag orolig att det skulle vara en glamouriserande historia där Oz framställs som visserligen brottslig men med någon slags heder. Lyckligtvis blev det snarare tvärtom, historien är istället en odyssé där vi steg för steg får se vilken genomvidrig person han är. Det är inte helt olikt
The Sopranos vilken jag anser är en allegori för hur det är att vara i en relation med en psykopat.
Om jag ska ge någon liten kritik till serien så är det kanske att temat ovanför är seriens enda. Och det har som sagts redan gjorts i
The Sopranos, men den serien berättade samtidigt så mycket mer. Bland annat var serien en lysande kommentar på Irakkriget. Men den serien är å andra sidan en av de bästa serier som någonsin gjorts, så jag tycker inte att man kan kritisera
The Penguin alltför mycket för att den inte når upp till de höjderna.
Det som jag tycker mest om med serien är, som jag sa ovan, att det är en blandning mellan superskurk- och maffiahistoria. Jag älskar när sådana saker görs med serieuniversum! Det är samma med
Logan och
The Joker som utforskar andra genres genom serietidningsmediet, det är så himla intressant! Jag tycker det är synd att inte fler filmer gör detta. Och det är konstigt att det inte görs oftare, för de verk som vågar göra detta brukar ju bli framgångar!