Nu har jag spånat på det här ett tag, eftersom jag har måttlig erfarenhet av modern eldstrid och även numera medeltida långsvärdsfäktning har tankar på eget stridssystem börjat mejslas ut mer än tidigare. För ett tag sen spånade jag på ett figurspelsdiorama som skulle utspela sig under första slaget i Fallujah.
De två typerna av strid som blir intressantast att få till på ett bra sätt i en Neotechmiljö är enligt mig strid med improviserade vapen (eller kniv vs. obeväpnad, järnrör vs knogjärn etc) och eldstrider.
Själv hade jag tänkt mig ett "ordersystem" där man får prioritera mellan eld, skydd och rörelse (de tre grundpelarna i modern eldstrid). Det blir ett slags taktikval som ersätter turordning/initiativsystem och man kan göra val baserat på vad man är bra på (en dålig skytt vill lägga lite på eld för att inte göra slut på sin ammunition utan istället använda rörelse och skydd för att få ett bra skottläge, medans en bra skytt kan mörsa av 4-5 dubbelskott mot sin fiende och hoppas på att kulorna penetrerar skyddet eller träffar det rörliga målet.) och vad man har för andra förutsättningar i form av miljö, utrustning etc.
Två personer som är "mot varandra" i en strid och båda väljer högt på eld kommer alltså att hals över huvud kasta sig ur sitt skydd och skjuta massor av attamateld på varandra, typ som när två samurajer rusar mot varandra och hugger offensivt utan tanke på försvar i SH:I2:s taktikvalssystem.
Tyvärr är jag inte som Rising och kan spotta ur mig ett systemförslag i varenda inlägg där jag klurar regler, men om man introducerar enklare moralregler (VÅGAR jag ens resa mig och kubba till nästa skydd?) och Massa Bly I Luften-regler™ (figurspelet jag spånar på ger varje figur ett visst antal "fire points" eller eldkraft beroende på vapen, sen summerar man gruppens eldkraft och räknar ut hur hårt beskjutet ett mål blir, och modifierar offrets handlingar efter det(man har även chans att försöka omfördela poäng man allokerat baserat på vad som händer, på så vis balanseras systemet genom att den som agerar först har fördelen av att kunna skjuta ut fi i första rundan, och den som inte får agera först får lite fördel av att eventuellt kunna orientera sig lite grand innan man slår tillbaka) och moddar dessa med exempelvis stridsvana kan man få ett schysst simulatoriskt system med spelmässiga inslag, som dessutom passar spelets flavour.