Jag tänkte mest upprepa vad folk sagt.
Mekanurg said:
Fummel: Vid utfallet 20, ska tärningen slås igen, det så kallade fummelslaget. Ett andra 20-utfall medför fummel, det vill säga att misslyckandet blev spektakulärt eller skadligt. (Företeelsen kallas också tjugo-tjugo.)
Det är rätt dumt att ha fummelregler som inträffar var 400:e gång. Då kan man lika gärna skippa den regeln. Sedan tycker jag att det är rätt dumt att ha regler som säger att man måste slå om en tärning (se bara på Riotminds DoD-brädspel).
Automatisk framgång: Oavsett värdet på CL (även om CL<1), så räknas ett tärningsutfall på 1 som en automatisk halvdan framgång (QD).
Personligen är jag inte så förtjust i regler som säger att rollpersonen alltid har en chans. Det gör att spelarna vägrar att ge sig. Visserligen är jag inte heller förtjust i regler som säger "Om du slår detta värde...". Mer det det sistnämnda senare.
[*] lätt: +5 (Vilken nybörjare som helst klarar det här)
normal: ±0 (Man måste veta vad man gör för att klara detta)
svår: −5 (Det här är svårt)
jättesvår: −10 (Det krävs en expert för att göra det här)
extremt svår: −15 (Till och med en mästare blir tveksam)
hjältedåd: −20 (Nä tusan, det här är helt omöjligt)[/list]
/.../
Perfekt framgång (QA): 19 på slaget. (Detta gick geschwindt. Uppföljningsbonus som i QB-fallet. Handlingen tar hälften så lång tid.)
/.../
Om CL>20 gäller följande: Addera 1 för varje steg över 20 till tärningen.
Detta ger sken av att man ska ha väldigt höga värden. Jag förstår inte varför du vill att en rollperson ska ha värden runt 15-20 när du borde följa skalan som tärningen anger. Du borde utgå från att normala
rollpersoner har ett värde på 10 istället.
normal: ±0 (Man måste veta vad man gör för att klara detta)
Vad är en "normal svårighetsgrad"? Du försökte tydliggöra det, men man brukar aldrig säga "Det här är normaltsvårt", utan "Det här verkar lätt/svårt". Det jag slår ner på här är namnet och inte definitionen på namnet. Namnet är ointiutivt. Själv döpte jag "normal" till "krävande".
Obs: Om tärningen visar en omodifierad 20 när den slutar rulla är detta fortfarande ett automatiskt misslyckade, med åtföljande risk för fummel.
Det här innebär att det är helt meningslöst att köpa färdighetsvärde 20. Det är som att det blir ett hopp mellan 19 och 20. Jag har alltid ogillar detta i DoD. Låt fummel- och perfektreglerna baseras på hur höga värden man har istället. Slår man 10 över sitt värde är det fummel och slår man 10 under sitt värde är det fummel. Ja, det innebär att någon med värde över 10 inte kan fumla medan folk med värde under 10 inte kan slå perfekt. Men vad gör det? Är man hjälte för att man har tur eller är man hjälte för att man är bra på det man gör (rent regelmekaniskt)?
/
Han som försökte vara konstruktiv