rjonas said:
Grundäggande strid:
Långsvärd
Skada 1T8
Penetration 3
Ringbrynja
Absorbation 3
Man slår 1T20 plus penetration minus absorbation och man ska slå så högt som möjligt men under eller lika med FV.
Om resultatet är träff och 1-10 så gör man vapnets tärningsskada. Om resultatet är 11-20 gör man dubbel tärningsskada. 0 ger ingen skada.
Om dolk har pen 1 och skada 1T4 och plåtrustning har abs 5 så ser du resten systemet. Det vill säga det är lättare att träffa med små vapen. Det är lättare att bli träffad med tung rustning. Men stora vapen skadar mer och stora rustningar skyddar bättre.
Jag gillar att du har haft några idéer och fört in detta i systemet. Särskilt smart är det med hur rustningen fungerar, för då finns inte risken för att ett lyckat slag kan bli misslyckat. I EDD finns buggen att någon med bredsvärd (1T8+1) som slår mot någon med exempelvis läderrustning (abs 2) kan göra 2 i skada, vilket gör att handlingen misslyckas (2-2 = 0 i skada. Det undviker du jättesmidigt.
Det finns dock några saker som jag vill påpeka. Jag håller helt med
Rising i det han skrev i de tre första styckana i sitt svar till dig. Det övriga i inlägget är dock hans egna preferenser.
Jag tänkte dra en anekdot ur en tidig version ur
Matiné. Där hade jag en smart regel om skadebonus och naturligt skydd. I spelet finns Fysik som grundegenskap som är DoD:s Styrka, Storlek och Fysik i ett. Min tanke var att få in skadebonus genom att lägga på BC för Fysik (runt 2 för människor) till skadan och så får motståndaren dra ifrån sin BC för Fysik från skadan.
Det gör att en människor gör lika mycket i skada på varandra med samma vapen medan en halvlängdsman (Fysik-BC 2) gör mycket mindre skada på ett troll (Fysik-BC 6) medan trollet kan skada halvlingen mycket lättare. Jag tyckte att det var en finurlig regel då, men när jag speltestade det upptäckte jag att det bara var omständligt att addera och subtrahera såpass låga tal.
Nu går jag in på egna preferenser, men jag ogillar när något väldigt enkelt i grund segas ner av flera räkneoperationer. Jag har märkt att en addition inte spelar så stor roll men när man kommer in på 2-3 additioner eller någon subtraktion så märks det i snabbhet. Jag strök den där "smarta" skadebonus vs naturligt skydd-regeln.
Det där kan du dock undvika väldigt lätt genom att i förväg dra av penetrationen från värdet och så slår du mot den summan istället. Har du 14 med en penetration på 3 slår du mot (14-3=) 11. Har du en speciell vapenruta på ett formulär kan du ha en ruta där man kan skriva det slutgiltiga värdet. För abs kommer jag inte på någon lösning, men nu har du åtminstone endast en räkneoperation. Du kanske vill invända att spelaren kan räkna ut värdet en gång i början av striden? Ja, det stämmer men vi måste också tänka på spelledaren.
---
En annan sak är att det inte är särskilt realitiskt med att rustningar är sega och att större vapen är svårare att träffa med. Har du gjort mekaniken ur en ren balansfråga är det helt ok med mig, men jag ville bara påpeka detta. Min kunskap om vapenstrid sträcker sig till vapenmanualer samt att ha läst på
Faehrengausts
wiki om medeltida strid. Jag har med andra ord ingen praktisk erfarenhet av strid (fäktning räknas inte, då det sker under andra former än riktig strid).
/
Han som ogillar när folk citerar långa stycken i sina inlägg men han tyckte att han inte kunde undvika det utan att förlora för mycket information