Kommer sent till festen som vanligt. Det mesta har redan sagts, och jag hör till dem som det kryper i skinnet på eftersom serien inte verkar ha mycket gemensamt med Tolkien än vissa namn och teman. Det är synd. Jag vill tycka om den. Jag gillar hobbitarna, och dvärgarna är nästan bra (fast det är som sagt synd att de blir brölande klumpedunsar igen istället för de värdiga varelser de framställs som i böckerna). Det där med etniciteten stör mig inte så mycket. Vem vet, vissa naturlagar kanske fungerar lite annorlunda i Midgård och generna kanske är lite randomiserade här. Mer irriterande är det att alverna inte beter sig som något annat än människor, och även numenoreanerna föreställer jag mig som mycket mer aristokratiska, särskilt någon som Elendil och hans familj, som väl kom från en kunglig släkt. Dock kan jag faktiskt acceptera tanken på att Galadriel skulle kunna simma över havet, noldor ska ju i princip ha superkrafter och det här är ett av de få tillfällen där detta antyds såhär långt. Kom igen, hon har faktiskt bott i paradiset, och var nyss på väg i en båt genom rymden tillbaka dit, så att simma över ett världshav verkar inte orimligt. Men hennes kung fu-moves när hon avlivar troll är lite väl mundana, hon borde väl kunna utstråla en ljuspelare á là Glorfindel och förstena stackarn.
Hobbitarna ska väl vara det folk som Sméagol kom från, fast enligt kanon verkar de ha varit sågon sorts stoorer snarare än harfötter. Meteormannen måste väl vara Gandalf, det har de i alla fall signalerat rätt tydligt. Relationen till eld, viska till insekter, och hans akustiska förmågor när han blir upprörd ("Bilbo Baggins! Do not take me for a conjuror of cheap tricks"). Tycker det är over the top att orcherna fräts sönder av solljus, de ska ju tycka det är jobbigt och ha svårt att se i det, men de dör inte av det.
Men om de alltså inte fick använda sig av materialet i Silmarillion, Sagor från Midgård osv, vad var det då för poäng med att göra en serie om Andra Åldern? Finns ju jättemycket ballt material från Tredje Åldern som beskrivs eller antyds i appendixet till ROTK. T ex Aragorns ungdomsår, kriget mellan dvärgar och orcher, Morias fall, Arnors fall, den stora pesten... jag skulle inte ha klagat om de komprimerade historien för att få till någonting episkt här. Jo, jag begriper väl att de vill göra en prequel till LOTR-filmerna och därmed måste berätta om skapandet av Den Enda Ringen osv.
Jag hade nog kunnat uppskatta det mer om de helt hade släppt alla kanon-gestalter och gjort en spinoff, som Rogue One. Det hade faktiskt varit kul. Nu måste jag istället aktivt undertrycka allt jag vet om Tolkien i princip hela tiden. Och det värsta är att de nu har lagt beslag på hela materialet, och det kommer aldrig att kunna göras rätt(visa).