OBS att han inte är "Ar-" ännu. Men vi får se grundläggandet av den utvecklingen här, får man nog säga.(Jag väntar bara på att Ar-Pharazon ska brista ut i ett ”Make Númenor Great Again”.)
Jag håller med. Jag har inget emot samtidspolitik i Midgård, vad Tolkien själv än tyckte om saken gör det för mig böckerna bättre, just konflikter mellan folkslag tycker jag kan fungera som bra allegorier. Men just den biten var inte så snyggt genomförd.Jo, det blev fånigt och samtidspolitiskt med ”alverna kommer och tar våra jobb”…
Det blir i grunden samma problem som när man tvunget måste mixtra med helt olika utseenden i samma population.Jo, det blev fånigt och samtidspolitiskt med ”alverna kommer och tar våra jobb”…
I synnerhet efter alla närbilder i episod 4 är jag rätt säker på att det där är läderharneskar skeppsfolket har på sig. Nån slags cuir bouilli.eller att att Elendil har ett metallharnesk på sig på skeppet,
Själv hoppas jag ju på att nästa avsnitt är bara harfoots, för att kompenserainga jävla Harfoots.
…och formar ett rött öga, och har kall eld precis som vi just fått berättat att ondskan orsakar, och The Stranger dödar eldflugor och orsakar benbrott…Sure. Då är ju typ varenda deckar- och mystriefilm och serie billigt trams.
Kometen kan förespråka Saurons återkomst för att istaris ankomst förespårkar Saurons återkomst, och kometen är istari.
Uhu, och hur ofta burkar det vara behårt logiskt _halvägs igenom_? Vi har precis sett avsnitt 4 av 8 i första säsongen.Det som kännetecknar ett bra mysterium är att man i efterhand inser hur benhårt logiskt det var.
Saker som hintar Gandalf (eller annan trollkarl): Förvirrad och naken vid inkarnationen. Kommunicerar med insekter. Pratar om eld (Gandalfs element), och på alviska. Magisk röst (något både Gandalf och Saruman har). Ristar en bakåtvänd Gandalf-runa. Mycket om stjärnorna, som är goda hos Tolkien. Synbarligen hjälpsam. Jag missade där han säger ”vän”, men vem är mest känd för att säga ”Mellon”? Och så det tematiska i att Gandalf är vän med hobbitar, men det är inte överdrivet starkt, bara en hint.Jag är dock nyfiken. Du radar upp flera saker du tycker pekar på att meteormannen är Sauron. Hur många saker är det som pekar på att han skulle vara nån som inte är ond?
Duger inte det, eller vad menar du?Har det förresten pratats mer om kall eld annat än Galadriels påstående i avsnitt 1? Alltså om att det skulle vara ett fenomen som är kopplat till Sauron, eller i vart fall till "ondska".
Fast vi vet ju inte om vi i efterhand kommer att tycka att det var logiskt, vi är ju bara som bäst halvvägs.Det som kännetecknar ett bra mysterium är att man i efterhand inser hur benhårt logiskt det var.
Problemet är väl, för för mig åtminstone, att meteormannen, än så länge, är obegriplig inom ramen för vad serien visar, liksom håfot-trådens roll i den större berättelsen. Det är inte spänning för mig. Vem han kan vara är bara en metadiskussion (dvs vi bygger den på annan kunskap), inte på vad serien visat oss.Fast vi vet ju inte om vi i efterhand kommer att tycka att det var logiskt, vi är ju bara som bäst halvvägs.
Absolut, jag fattar om man inte gillar hårfotarna och meteormannan. Jag håller ju inte alls med, jag upplever honom inte som obegriplig, utan jag ser vad det leder till och förkunnar min dom då. Det kluriga med mysterier för mig är att risken finns att jag som åskådare har tänkt ut en lösning jag själv gillar väldigt mycket, och då måste den riktiga lösningen vara så bra att jag blir glad att jag hade fel.Problemet är väl, för för mig åtminstone, att meteormannen, än så länge, är obegriplig inom ramen för vad serien visar, liksom håfot-trådens roll i den större berättelsen. Det är inte spänning för mig. Vem han kan vara är bara en metadiskussion (dvs vi bygger den på annan kunskap), inte på vad serien visat oss.