- Då kan blandad etnicitet, i de fall det inte är ett fantastiskt element enligt ovan, i sammanhang där vi från vår historia upplever att den inte vore rimlig, vara en faktor som bidrar till minskad trovärdighet
Först vill jag lyfta fram att jag noterar betoningen på "kan" i den citerade meningen och använder den meningen som en språngbräda för en fundering, snarare än komentar riktad direkt mot Bifur.
Rätta mig om jag har fel: i serien skedde det för ett tag sedan ett gigantiskt krig? Ett riktigt värdsomvälvande, brutalt, stort krig? Den typ av krig som samlar folk från vitt och brett för att marshera mot en fiende som kanske ligger rätt långt borta? Den typ av krig som driver folk från hus och hem och tvingar dem fly långt bort för att hitta nån form av säkerhet? Där krigsfångar tas och släpas med bort? Där dessartörer flyr så långt bort från armén de inte vill vara en del av som möjligt?
Helt enkelt en sån händelse som får en stor mängd människor att flytta till helt andra platser än var de kom ifrån, under omständigheter som gör att de kanske inte kan återvända hur som helst även om kriget tar slut?
Är inte världen vi ser i mångt och mycket en "postapokalyptisk" värld? Med fler apokalypser att vänta?
Världen jag ser i TV-serien känns för mig väldigt rimlig. Och jag tycker de gjort ett väldigt bra jobb att få olika kulter att kännas olika och unika genom kläder och språkmelodier.
Men framförallt vill jag bara understryka hur mycket jag ställer mig bakom Leons påpekande:
Du tror att förmoderna samhällen är helt oblandade och inte har variation i hudfärg?
Kanske inte så mycket som ett inlägg i diskussionen med Beastslayer, utan bara som ett allmänt påpekande. Vi vet att vikingarna åkte hela vägen ner till medelhavet. Vi vet att vikingarna stundom plockade med sig trälar hem från sina resor. Vi vet att dessa trälar ibland van sin frihet (och oavsett kunde ha barn med varandra och andra). Jag ser det såledels som fullkomligt rimligt att ha med mörkhydade vikingar i en TV-serie. Och jag har inga som helst behov av att det finns faktiska arkeologiska bevis för att det skulle ha hänt heller.