The Rings of Power (spoilertråd)

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,485
Har sett avsnitt 5. Detta är nog det bästa avsnittet hittills, i båda säsongerna. Inget känns som utfyllnad och alla storys känns spännande. Dvärgarna är som vanligt bäst men även de andra storysarna fängslar, inte minst ringsmidandet. Och Numenor börjar äntligen bli bra också!

Detta avsnitt får mig att fundera på en grej. Jag gillar ju serien mer än de flesta, men jag håller förstås med om att serien har brister. De största två bristerna är enligt mig dels att berättelserna inte passar ihop tidsmässigt och att serien ibland är rätt seg. Båda dessa saker hade kunnat avhjälpas om man trimmat ner alltihop till en trilogi filmer, eller en miniserie som bara varat en säsong. Man hade kunnat ha med dvärgarna, alverna och Numenor men tagit bort allt som drar ut på tiden.

Sedan gillar jag hobbit-storyn också (inte alls lika mycket denna säsong dock) men hittills tycker jag inte att den helt passar in med allt det andra. Man hade kunnat göra den till sin egen grej, en egen film eller en egen miniserie.

Nåväl, det var mina tankar. Bra avsnitt hur som helst, riktigt bra!
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,190
Oftast när man har en parallelhistoria först knyter man ihop den med resten senare, och det kommer väl att hända till slut (kanske!), men knappast på hela förra och den här säsongen. Det är ett skumt grepp som bara verkar syfta till att få in Gandalf och hobbitar, för att det "ska vara" så.

Samtidigt är inte hobbit-biten dålig - med några enstaka undantag (Bombadil!) engagerar man inte ens med Tolkien, och då finns det gränser för hur tokigt det kan bli. Det är nog en del av vad som gör att dvärgarna funkar också - hellre att de gör något helt fritt än att de misshandlar Tolkiens lik.
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,485
Oftast när man har en parallelhistoria först knyter man ihop den med resten senare, och det kommer väl att hända till slut (kanske!), men knappast på hela förra och den här säsongen. Det är ett skumt grepp som bara verkar syfta till att få in Gandalf och hobbitar, för att det "ska vara" så.
Precis, jag tror också att det kommer att få en payoff senare. När jag skrev att jag inte tycker att den passar in så menar jag att det känns som att den utspelar sig under några dagar medan resten av storysarna händer under flera månader. Plus att jag tycker känslan i den storyn är helt annorlunda och inte riktigt matchar med övriga storys.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,190
En av de trots allt faktiskt bra sakerna är att de har plottat allt från början. Det må inte vara så bra, men det hänger i alla fall ihop i deras huvuden, vilket är i alla fall en bra början.

Och ja, jag har bokstavligen ingen aning om ringsmidandet pågått i dagar, veckor, eller månader.
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,485
En av de trots allt faktiskt bra sakerna är att de har plottat allt från början. Det må inte vara så bra, men det hänger i alla fall ihop i deras huvuden, vilket är i alla fall en bra början.
Håller med. Game of Thrones gör ju tv-historiens djupaste magplask just av anledningen att de inte hade en plan från början. Här kan vi åtminstone räkna med en hyfsat jämn kvalitet ända till slutet.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,495
Detta avsnitt får mig att fundera på en grej. Jag gillar ju serien mer än de flesta, men jag håller förstås med om att serien har brister. De största två bristerna är enligt mig dels att berättelserna inte passar ihop tidsmässigt och att serien ibland är rätt seg. Båda dessa saker hade kunnat avhjälpas om man trimmat ner alltihop till en trilogi filmer, eller en miniserie som bara varat en säsong. Man hade kunnat ha med dvärgarna, alverna och Numenor men tagit bort allt som drar ut på tiden.
Jo, det stämmer väl. Framförallt hade en tydligare kronologi hjälpt där saker berättats i ordning och fått växa fram ur varandra. Först ringsmidandet, sedan Galadriels misstankar, sedan Numenor etc. Att introducera karaktärer och trådar stegvis och organiskt tror jag hade gjort mycket för känslan du pratar om.

En av de trots allt faktiskt bra sakerna är att de har plottat allt från början. Det må inte vara så bra, men det hänger i alla fall ihop i deras huvuden, vilket är i alla fall en bra början.
Det tänkte jag med, och i stora drag är det väl kanske så, fast... hanteringen av Poppy och Bronwyn får mig att tveka. De är inte så viktiga men för mig blir de rätt tydliga indikatorer på att det antingen inte fanns så mycket plan för dem, eller att man lägger om planerna allteftersom ändå. Och då undrar man ju hur det ser ut på övriga fronter.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,449
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Avsnitt 5 säsong 2, var det minst tråkiga avsnittet hittills. Mycket av det jag har sagt om de andra avsnitten kvarstår och det som gör det här avsnittet minst dåligt för mig är att vi slipper de enormt tråkiga harfotarna(harfötterna?). Dvärgarna och Numenor-delarna av serien ser trotts allt snyggare ut och är intressantare jämfört med vad en senil gubbe och tjej-Frodo och tjej-Sam gör i öknen.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,616
Location
Maastricht
En fråga till de av er som kan mest om Tolkien, är Istari alltid helt inkompetenta och dementa när de anländer till Middle Earth eller är det bara så i serien?
Det är bara så i serien.
Gandalf får ju tex Narya av Cirdan när han landstiger i Mithlond då den senare kan se vad han är och kan se att han är den visaste av de tre.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,495
En fråga till de av er som kan mest om Tolkien, är Istari alltid helt inkompetenta och dementa när de anländer till Middle Earth eller är det bara så i serien?
Bara i serien. Inkompetenta är de inte alls. Hur mycket de minns av sitt ursprung som maia finns det möjligen olika tolkningsbara versioner av om man lämnar trilogin - fast då snarare att de över tid glömmer än inte minns till att börja med.
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,485
Jag har hela tiden tänkt att Kanske-Gandalfs ankomst till Midgård är en olycka av något slag och att det är därför han har minnesförlust och inte kan kontrollera sin magi. Att han i slutet av serien kommer att resa hem och säga något i stil med: ”Min tid här är ämnad att komma senare. Jag och mina gelikar kommer återvända när Midgård behöver oss som bäst”. Eller något sådant.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,190
Det tänkte jag med, och i stora drag är det väl kanske så, fast... hanteringen av Poppy och Bronwyn får mig att tveka.
Bronwyn fick de improvisera när skådespelerskan lämnade. (Poppy är jag oklar på vad du menar - hon är ju Sam, så det klart hon måste hänga med.)

JMS har berättat att när han plottade B5 byggde han ”trapdoors” för att hantera sådant, alltså saker som ”vad gör jag om vi tappar den här skådisen”, så att han var beredd på det. I ett fall fick han göra det i två nivåer - Sheridans ex-fru blev först recastad, och sedan blev det hans syster som fick drabbas av något dåligt i stället för frun.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,190
En fråga till de av er som kan mest om Tolkien, är Istari alltid helt inkompetenta och dementa när de anländer till Middle Earth eller är det bara så i serien?
De klev bara av en båt, så nej. :) Det är inte uppenbart varför Gandalf behövde luftlandsättas medelst meteorit.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,495
Bronwyn fick de improvisera när skådespelerskan lämnade. (Poppy är jag oklar på vad du menar - hon är ju Sam, så det klart hon måste hänga med.)
Jag tänker på deras roller i berättelsen och hur de förmedlas.

1) Bronwyn låter man dö när skådespelaren slutar, istället för att tillsätta en ny - vilket för mig hade varit det rimliga om man hade en tanke på vad hon skulle ha för syfte i berättelsen (jfr Adar). Nu framstår hon som bortkastad och ogenomtänkt. Hade man verkligen tänkt döda henne borde det givetvis skett under slaget i avsnitt 6, när hon blir skjuten och man hade kunnat låta Theo och Arondir reagera på det ordentligt, och hade man för avsikt att använda henne under säsong 2 borde en ny skådespelare fått rollen.

2) Poppy låter man ta ett trådrypande avsked av Nori i säsong 1 samtidigt som hon axlar ansvaret som harfötternas nya vägvisare (väl?). Det är ändå ett slags berättelsemässigt logiskt avslut för karaktären. Sedan kastar man tillbaka henne (helt utan set-up för övrigt) direkt i säsong 2. Men om det var avsikten (som Sam-analogi) hade ju ett omvänt slut på säsong 1 funkat mycket bättre - en tårdrypande scen där hon väljer Nori och vänskapen och ödet framför tryggheten i gruppen.

Som sagt, det är inga avgörande saker i det stora hela, mer indikatorer på att planeringen inte är helt färdig alltid. (Och Bronwyn mer än Poppy eftersom i det senare fallet verkar ju serien på allvar tycka att den sortens ologiska överraskningar är spännande.)
 
Last edited:

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,190
verkar ju serien på allvar tycka att den sortens ologiska överraskningar är spännande.
Det här är det sämsta med hela serien.

"Haha, vi gav dig ledtrådar som entydigt visade åt ett håll, men de räknas inte och det är något annat som vi inte alls underbyggt, visst var det coolt?"
"Öh... nej?"

Det här är en konskevens av att de mot all vett och sans bygger tRoP som en mystery box. Men en mystery box där det är meningslöst att försöka dra slutsatser om innehållet för att inget man säger räknas är tom.

Det därför jag säger Gandalf. Det är uppenbart Gandalf, och allt de visar säger att det är Gandalf. Det betyder inte att jag är säker på att de i slutänden kommer att säga att det är Gandalf, men om de säger något annat kommer det inte att vara förtjänat eftersom det alldeles uppenbart är Gandalf.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,449
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag har hela tiden tänkt att Kanske-Gandalfs ankomst till Midgård är en olycka av något slag och att det är därför han har minnesförlust och inte kan kontrollera sin magi. Att han i slutet av serien kommer att resa hem och säga något i stil med: ”Min tid här är ämnad att komma senare. Jag och mina gelikar kommer återvända när Midgård behöver oss som bäst”. Eller något sådant.
Jag kan totalt ha missuppfattat hur Tokiens värld fungerar, men behöver inte Middle Earth Gandalf och hans gelikar som allra mest innan Sauron skapar härskarringen? Vore ju mycket bättre att besegra honom i andra tidsåldern än i tredje!? Eller?

Sen tror jag att du absolut har rätt gällande hur det kommer ske i serien. Detta då serien inte alls tycks ha varken någon inre logik eller följa källmaterialet alls.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,449
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Det här är det sämsta med hela serien.

"Haha, vi gav dig ledtrådar som entydigt visade åt ett håll, men de räknas inte och det är något annat som vi inte alls underbyggt, visst var det coolt?"
"Öh... nej?"

Det därför jag säger Gandalf. Det är uppenbart Gandalf, och allt de visar säger att det är Gandalf. Det betyder inte att jag är säker på att de i slutänden kommer att säga att det är Gandalf, men om de säger något annat kommer det inte att vara förtjänat eftersom det alldeles uppenbart är Gandalf.
Jag tror på riktigt att "främlingen" är Saruman, trots att det absolut har pekats med hela handen i serien att det är Gandalf. Serieskaparna kommer tycka att det är världens smartaste och häftigaste plot tvist.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,190
Jag tror på riktigt att "främlingen" är Saruman, trots att det absolut har pekats med hela handen i serien att det är Gandalf. Serieskaparna kommer tycka att det är världens smartaste och häftigaste plot tvist.
Grejen med en plot twist - låt oss ta Sixth Sense, eller kanske Shutter Island - är att det som gör den bra är att den kommer, och man blir överraskad, och så analyserar man tillbaka, och så inser man att allt var där hela tiden och man nu måste se det i en helt annan dager och det funkar bättre.

Det vore idioti att göra Sixth Sense och låta Bruce Willis interagera med andra men sedan säga att han var ett spöke hela tiden och det vi såg på skärmen inte gills, haha. Då blir man bara arg över att skaparen producerar nonsens. Så känner jag kring The Stranger - han kraschade i form av det Röda ögat och med den kalla eld som ni just berättat är ond, och det... saknar 100% betydelse och tas aldrig upp igen?
 
Top