The Rings of Power (spoilertråd)

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,190
Fast Elrond är väl allmänt skeptisk till rätt mycket.
Vad gäller ringarna är han direkt konträr - det finns ingen som helst evidens för att de skulle vara korrupta och tror vi på allt vi ser i Tolkien är de inte korrupta, och Galadriel lämnar glatt ifrån sig sin ring vilket inte direkt är vad som kännetecknar dåliga ringar, men ändå är han säker på att de är jätteonda! Tolkienmässigt håller det här inte ihop - man kan inte göra goda saker med onda prylar!

(Det är också oväntat att det inte har några som helst konsekvenser för honom att vägra direkta order från sin kung och försöka sabotera dennes plan - allt är glömt i nästa scen. Det är obegripligt att Elrond inte fick sparken där.)

För en serie som snackar mycket om alvernas vishet, vore det kul om en enda alv visade upp det någon gång!
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,485
Vad gäller ringarna är han direkt konträr - det finns ingen som helst evidens för att de skulle vara korrupta och tror vi på allt vi ser i Tolkien är de inte korrupta, och Galadriel lämnar glatt ifrån sig sin ring vilket inte direkt är vad som kännetecknar dåliga ringar, men ändå är han säker på att de är jätteonda! Tolkienmässigt håller det här inte ihop - man kan inte göra goda saker med onda prylar!

(Det är också oväntat att det inte har några som helst konsekvenser för honom att vägra direkta order från sin kung och försöka sabotera dennes plan - allt är glömt i nästa scen. Det är obegripligt att Elrond inte fick sparken där.)

För en serie som snackar mycket om alvernas vishet, vore det kul om en enda alv visade upp det någon gång!
Men detta är ju en helt annan diskussion. Det jag vände mig mot var påståendet att alla automatiskt tror på vad som helst som någon säger i serien, vilket jag inte alls håller med om.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,190
Men detta är ju en helt annan diskussion. Det jag vände mig mot var påståendet att alla automatiskt tror på vad som helst som någon säger i serien, vilket jag inte alls håller med om.
Säg mer att de får för sig saker utan anledning när plotten kräver det, då, och att detta ofta är för att de okritiskt lyssnar på någon? Ingen verkar någonsin faktiskt tänka igenom ett beslut.
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,485
Säg mer att de får för sig saker utan anledning när plotten kräver det, då, och att detta ofta är för att de okritiskt lyssnar på någon? Ingen verkar någonsin faktiskt tänka igenom ett beslut.
Jag vet inte. Säger inte att det aldrig händer, men tycker inte att det är ett genomgående problem.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,190
Nu har jag sett två avsnitt av s2 och jag fattar inte vad den här tv-serien handlar om
Serien har märkliga stakes om man inte har böckerna i bakhuvudet (och ja, då är de märkliga på andra vis i stället).

Sauron ska inte komma till makten, för då händer... dåliga saker, får vi anta? Dvärgarna... kan inte hugga nya ljusgårdar utan magiska ringar?
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
197
Såg just lite siffror på hur det går för serien. De har fått en trög start minst sagt. Beroende på mätning och vilket tidsspann man tittar på så har säsong 2 tappat mellan 50 till 70 procent, ca, av publiken jämnfört med säsong 1.
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
257
Jag förstår inte heller vad det här handlar om... Och jag undrar också vem serien egentligen är tänkt att intressera? De stjäl hej vilt från Tolkiens andra verk, som t.ex. när Gandalf räddas ur trädet av Bombadill, och har massor med call backs som just Bombadill mm som om de hade för avsikt att flirta med Tolkien-fans. Men sådana som kan Tolkien vill knappast se klumpigt stöldgods, och normies förstår inte referenserna. Så det känns som att de bara är lata...

Tycker det här passar in:
(Helt i slutet, typ vid 5 min, när studio-killen frågar vem filmen är för)
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,190
Man undrar om det verkligen kommer att bli fem säsonger, när den är så oerhört dyr. S02, visst, det är inget konstigt (det här är inte The Acolyte, det är inte så att serien helt saknar kvaliteter, särskilt inte för normaltittarna som inte bryr sig mycket om hur det är som Tolkien-tolkning). Och kommer den till S04 kan man väl lika gärna avsluta den. Men säsong tre och särskilt fyra känns som att de kommer att bero helt på hur ekonomin ser ut, och den är svårare att få ihop på grund av kostnaderna.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,724
Man undrar om det verkligen kommer att bli fem säsonger, när den är så oerhört dyr.
Jag vill minnas att efter det dåliga mottagandet av S01 så begränsade man serien till 2 säsonger.

S02 var redan så planerad/påbörjad att man inte avbröt det arbetet (däremot gjorde man lite ändringar - vilket knappt verkar synas).

Men jag kan såklart minnas fel.
Eller så är/var det bara rykten, och ibland kan det vara svårt att skilja.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,616
Location
Maastricht
2022 var det 5 säsonger planerade, men det lär säkerligen inte bli så många när det går såpass kass. Men har för mig att det allra minst skulle bli 3 stycken. Hittar dock ingen källa på det vid en snabb Googling.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,495
Men jag kan såklart minnas fel.
Eller så är/var det bara rykten, och ibland kan det vara svårt att skilja.
Det tror jag. Har inte snappat upp något officiellt om framtiden alls. Annat än tidigare nämnda fem säsonger, men det var väl mer en kreativ vision, som Amazon visserligen stödde. (Och som man väl är rätt hårt bunden till story-mässigt nu. Det vore säkert oerhört utmanande att runda av om Amazon sa "äh, ni får bara en säsong till".) Jag skulle gissa att de antingen lägger ner direkt, eller för det i mål som planerat.
 
Last edited:

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,449
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag tror det kommer bli minst tre säsonger, detta är dock spekulationer från mig. Anledningen till att jag tror att det blir tre säsonger är baserad på uttalanden och hörsägen och ingen dold kunskap från min sida. Jeff Bezos skall dock flera gånger ha sagt att han redan räknat in kostnaden för fem säsonger och att det är fem säsonger det skall bli. Detta var innan säsong ett hade hunnit visats klart och innan Amazon såg hur mottagandet faktiskt blev. Säsong två var då redan i produktion och därmed hade det varit svårt att döda serien redan efter en säsong.

Men med tanke på att serien går så dåligt som den faktiskt gör så har jag svårt att tro att det blir fem säsonger, dock är serien ett prestigeprojekt från Amazon och Bezos och det lär påverka seriens framtid. Med allt det sammantaget så tror jag att det blir en tredje och avslutande säsong som dels skall visa att Amazon absolut tyckte serien gick så bra som man hade hoppats samt att Amazon kommer hävda att fem säsonger är något de aldrig hade bestämt alls att det skulle produceras.

Så en tredje och sista säsong för att dels få ett lämpligt avslut men kanske mest för att Amazon skall kunna hålla fast vid att allt gick precis enligt plan. Amazon har trots allt råd med att göra en ekonomisk förlust på serien och kanske tjänar i längden på att ”rädda” sitt rykte som förvaltare av Tolkiens arv om serien inte bara dör likt The Acolyte.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,190
Så en tredje och sista säsong för att dels få ett lämpligt avslut men kanske mest för att Amazon skall kunna hålla fast vid att allt gick precis enligt plan. Amazon har trots allt råd med att göra en ekonomisk förlust på serien och kanske tjänar i längden på att ”rädda” sitt rykte som förvaltare av Tolkiens arv om serien inte bara dör likt The Acolyte.
En bra sak här är att det finns flera möjliga tidiga avslut. Planen var säkert den Sista alliansen, men det funkar också att flottan med Faithful seglar iväg medan Númenor sjunker i bakgrunden (antagligen vad S03 eller möjligen 4 har som avslutning i vilket fall), eller att de kämpar med orcher för att grunda Gondor.
 
Last edited:
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,616
Location
Maastricht
Avsnitt 5

Inga harfoots, ingen "Gandalf! Tack för det.

Fokus på skapandet av de nio ringarna, dvärgarna och de sju ringarna samt Numénor.
Här fanns det mer fokus än i något avsnitt jag kan dra mig till minnes och jag tycker det är godkännt plus till och med. Det spretar inte allt lika mycket i min mening.
Har accepterat att skaparna bara kör sitt eget race och det blir vad det blir (mestadels riktig dynga), men i detta avsnitt så kände jag för första gången att det faktiskt var helt ok!

Finns andra störande element, men det finns ingen anledning att älta det längre. Det mesta har sagts.
Tror dock knappast den här serien kommer att minnas särskilt varmt om sådär 15-20 år som exempelvis Band of Brothers, The Wire, The Shield, SoA och andra mästerliga tv serier, som nu är runt 15-20 år gamla men som fortfarande ses som något av det bästa som producerats för tv.

Nåväl!
Slut på min rant.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,353
Location
Stockholm
Avsnitt 5

Inga harfoots, ingen "Gandalf! Tack för det.

Fokus på skapandet av de nio ringarna, dvärgarna och de sju ringarna samt Numénor.
Här fanns det mer fokus än i något avsnitt jag kan dra mig till minnes och jag tycker det är godkännt plus till och med. Det spretar inte allt lika mycket i min mening.
Har accepterat att skaparna bara kör sitt eget race och det blir vad det blir (mestadels riktig dynga), men i detta avsnitt så kände jag för första gången att det faktiskt var helt ok!

Finns andra störande element, men det finns ingen anledning att älta det längre. Det mesta har sagts.
Tror dock knappast den här serien kommer att minnas särskilt varmt om sådär 15-20 år som exempelvis Band of Brothers, The Wire, The Shield, SoA och andra mästerliga tv serier, som nu är runt 15-20 år gamla men som fortfarande ses som något av det bästa som producerats för tv.

Nåväl!
Slut på min rant.
Rome
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,190
Medan jag tittar:

Dvärgringarna är skitsnygga! Men återigen larvar sig serien med att alla ringarna är korrupta redan innan Härskarringen smids. Nys!

Världens mjukaste sten.

Förväntas vi på riktigt tro att dvärgar inte kan gräva en tunnel till utsidan utan att ha en magisk ring?!

Celebrimbor visar att han inte bara är dum i huvudet. Det här är good stuff - Sauron kan inte låta bli att vara Sauron, och till slut märker folk det. Tyvärr glömmer han omedelbart bort det sedan.

En kvart in är det här det bästa avsnittet hittills i serien.

Säsongens pacing börjar känns tydligare nu - 99% säker på att säsongsavslutningen kommer att vara tillverkningen av Härskarringen. Eventuellt hinner de med Eregions fall.

Eärien och Kemen är verkligen små skitar. Ar-Pharazon har i alla fall ledarskapskvaliteter (och demoniska ögonbryn). Men de har snygga dräkter i alla fall.

Oh Captain my Captain!

Någon gång måste de börja låta Gil-Galad göra bra saker och inte bara vara kass 100% av tiden. Annars skulle folk inte sorgset komma ihåg honom i sångerna.

Watcher eller Balrog? Jag är emot endera.

Det märks allt tydligare att seriens tes är att det som är fel på Ringarna inte är att de korrumperats av Härskarringen, utan att all makt är dålig. Det är definitivt inte Tolkiens idé, och känns väldigt 2000-tal. Det här ser man även på Gandalfs korrupta magi.

Håhåjaja, balrogdags snart, tydligen. Jag blir så trött.

Wraithworld. Det är obegripligt hur tanken menas vara att det här är en inherent kvalitet i ringarna. Det här är dessutom 100% PJ och 0% Tolkien.

Att ringarna orsakar girighet hos dvärgarna är förstås Tolkien-korrekt, däremot. Efter att Härskarringen smidits!

Vi hade diskussionen om att folk tror helt okritiskt på allt de blir tillsagda när plotten kräver det. Vi kan lägga till Mirdania till den listan.

"I, for one, am certain we will complete The Rings of Power" - litet author-insert där? :)

Eregions vakter ser inte mycket! Orch-hord någon kilometer bort, bah!

Alvhärarna kan inte klå några hundra orcher? Låter osannolikt. (Det här är ett av seriens stora problem, att allt är så småskaligt. Det finns några hundra eller max några tusen orcher i hela Midgård. Sauron är mest bara en snubbe. Númenors expeditionsstyrka var typ ett kompani kavalleri i en handfull båtar. Alverna kan inte ställa upp några hundra man heller, tydligen. Eregion ser stort ut, men ingen verkar bo där. Visst, en del av det här är tv-mediets begränsningar, men Peter Jackson fumlade inte bort det storskaliga och episka på det här viset.)

Trots att det inte var något underskott på dumheter, var det ett av de bättre avsnitten, trots allt. Det är i alla fall internt sammanhängande, även om det inte är mycket Tolkien.

Dvärg-storyn fortsätter leverera, och säsong 2 känns litet bättre tekniskt utförd än den första.
 
Last edited:
Top