The Rings of Power (spoilertråd)

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,449
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Har sett de tre avsnitten som finns ute och jag tycker att det är riktigt dåligt på alla sätt. Dialogerna som skall vara häftiga, låter helt urvattnade och töntiga. Tänker främst på Sauron och Celebrimbor. Hela serien känns som dålig fan fiction.

Jag håller med det här.



Men det är bättre än The Acolyte, så alltid något.
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,482
Nu har jag sett andra halvan av avsnitt två och hela avsnitt tre. Talar om båda samtidigt här.

Dialogen och konversationerna blir faktiskt bättre här.

Annatar gör inträde. Funkar helt okej tycker jag. Jag hade nog föredragit om de kört på Annatar från början och att Galadriel mött honom i den formen, men men.

Dvärgarna är bäst och Durin är den bästa karaktären! Gillar hur de blir inblandade i det hela. Gillar att Durin inte sväljer allt med hull och hår!

Spindelgrottan var riktigt spännande och äcklig!

Vi får se en orkbebis! Personligen har jag aldrig tänkt mig orker som i familjekonstellationer utan att de snarare kör någon avelsprocess som är kall, äckligt rasbiologisk (typ bara de starkaste får göra barn) och att föräldrar inte har anknytning till sina barn. Men de är ju å andra sidan ute i fält så det skulle nog inte gå rent praktiskt.

Arondir är tillbaka! Hurra! Och Theo beter sig bara lite dumt men gör också bra saker, vilket är najs.

Jag gillar att det är så mycket fokus på människor som gått över till de onda! Jag har rätt länge spånat på en rollspelskampanj i Midgård som fokuserar på detta. Det är intressant.

Jag gillar ökenstoryn men jag börjar bli lite less på den ständigt återkommande grejen att Gandalf hela tiden snedtänder sin magi. Det börjar bli tjatigt.

Politiken i Numenor intresserar mig verkligen inte det minsta. Har verkligen noll intresse av den storyn.

Foto, musik och regi i allmänhet är riktigt bra!!
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,164
Vill man se en analys som på många vis är intressantare än tv-serien håller Corey Olsen en med helt rubbade produktionsvärden. Han kan vara väldigt positiv till allt ibland, men det är litet av hans grej.

 

Platon

Swordsman
Joined
18 Mar 2016
Messages
414
Nu har jag sett andra halvan av avsnitt två och hela avsnitt tre. Talar om båda samtidigt här.

Dialogen och konversationerna blir faktiskt bättre här.

Annatar gör inträde. Funkar helt okej tycker jag. Jag hade nog föredragit om de kört på Annatar från början och att Galadriel mött honom i den formen, men men.

Dvärgarna är bäst och Durin är den bästa karaktären! Gillar hur de blir inblandade i det hela. Gillar att Durin inte sväljer allt med hull och hår!

Spindelgrottan var riktigt spännande och äcklig!

Vi får se en orkbebis! Personligen har jag aldrig tänkt mig orker som i familjekonstellationer utan att de snarare kör någon avelsprocess som är kall, äckligt rasbiologisk (typ bara de starkaste får göra barn) och att föräldrar inte har anknytning till sina barn. Men de är ju å andra sidan ute i fält så det skulle nog inte gå rent praktiskt.

Arondir är tillbaka! Hurra! Och Theo beter sig bara lite dumt men gör också bra saker, vilket är najs.

Jag gillar att det är så mycket fokus på människor som gått över till de onda! Jag har rätt länge spånat på en rollspelskampanj i Midgård som fokuserar på detta. Det är intressant.

Jag gillar ökenstoryn men jag börjar bli lite less på den ständigt återkommande grejen att Gandalf hela tiden snedtänder sin magi. Det börjar bli tjatigt.

Politiken i Numenor intresserar mig verkligen inte det minsta. Har verkligen noll intresse av den storyn.

Foto, musik och regi i allmänhet är riktigt bra!!
är alla överens om att han är Gandalf nu?😀
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,164
är alla överens om att han är Gandalf nu?😀
Alla utom seriens skapare, som låtsas som att det är ett STOOORT MYSTERIUM.

Men deras metod är att vad de faktiskt visat upp på skärmen inte gills (att Gandalf anländer i det Röda ögat av kall eld är inget som behöver förklaras - det är en ren lögn för oss tittare för att förvirra oss), så kan de förstås när de vill säga ”haha, nä det var inte Gandalf, där blev ni allt lurade!”, trots att de faktiskt redan, bortom varje rimligt tvivel, visat upp att det är Gandalfs (G-runa, Gandalf-citat, de pratar om namn och sedan genast ”Gand”, hänger med hobbitar…).

Jag gillar verkligen tesen att den andre trollkarlen är Khamûl the Easterling.
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,482
Jag gillar verkligen tesen att den andre trollkarlen är Khamûl the Easterling.
Ja, det hade varit riktigt coolt!

En sak jag tycker känns lite synd med hur Kanske-Gandalf presenteras är att hans magi handlar så mycket om rå styrka. Att göra tornados och kasta eld och liknande är inte en så intressant form av magi tycker jag. Tycker bättre om när fokus på trollkarlarna är visdom, att det är vad som är den riktiga makten.

Det var lite av samma problem i Peter Jacksons filmer tycker jag. Det skavde alltid lite hos mig att Saruman fångar Gandalf efter en strid där de slängt kraftstötar mot varandra, medan de i boken istället utför en strid i form av en moralfilosofisk debatt.

Sen är det kanske vad som kommer hända i Rings of Power, att Kanske-Gandalf tillslut inser att han hela tiden snedtänder då magi inte ska användas på det sättet, utan att det viktigaste är att vara klok.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,164
Tycker bättre om när fokus på trollkarlarna är visdom, att det är vad som är den riktiga makten.
Jag har länge hävdat att Gandalfs verkliga superkraft är att han vet vad han är i för sorts bok och hur reglerna fungerar. Därför kan han ta beslut som känns nonsensartade i ett realistiskt perspektiv, som att ta med sig extra hobbitar snarare än kvalificerad personal i The Fellowship (jag menar, de hade kunnat ta Elladan och Elrohir, eller kanske den ende i Midgård som dödat en Balrog).

”Let folly be our cloak, a veil before the eyes of the Enemy! For he is very wise, and weighs all things to a nicety”

På motsvarande vis skulle i vår värld Saruman eller Boromir ha rätt i att här funkar inte hopp och idealism längre. Men Midgård kör inte på vår historiska logik utan på en gudomlig plan som tycker om hopp och förlitan, och Gandalf vet det.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,164
Tycker att det är en rätt bra lösning att Annatar spelar att han är en av Ístari. Det har alltid varit svårsmält för mig att det dyker upp en hyperkompetent främling ur ingenstans och genast accepteras.

Medan jag hatar castingen av Celebrimbor - han borde vara extremt cool som Fëanors ättelägg, Noldor av högsta klass, och den särklassigt främste hantverkaren i Midgård. Inte en virrig och lättlurad farbror. Nåja, spoilers, vi kommer att få se hans döda kropp som Saurons banér senare, så alltid något.
 
Last edited:

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,482
Tycker att det är en rätt bra lösning att Annatar spelar att han är en av Ístari. Det har alltid varit svårsmält för mig att det dyker upp en hyperkompetent främling ur ingenstans och genast accepteras.

Mean jag hatar castingen av Celebrimbor - han borde vara extremt cool som Fëanors ättelägg, Noldor av högsta klass, och den särklassigt främste hantverkaren i Midgård. Inte en virrig och lättlurad farbror. Nåja, spoilers, vi kommer att få se hans döda kropp som Saurons banér senare, så alltid något.
Håller med om vad du säger, Annatar-grejen funkar bättre än vad jag trodde den skulle göra. Håller även med om att castingen av Celebrimbor är misslyckad, en av få skådisar i serien som jag har väldigt svårt för.
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,482
En grej jag ser fram emot är att se hur de hanterar tjejen som hänger med Isildur. Hon har ju svurit sig till Sauron men verkar ångra sig. Tycker som sagt att löften är en intressant grej i Midgård, det är något som tas på allvar och som verkar ha en övernaturlig kraft av bindning. Samtidigt finns ju ingen absolut ondska i Midgård och alla har möjlighet till att omvärdera sitt liv och bli goda. Men har man avgett en ed att tjäna det närmaste ondska som finns borde ju det ställa till en del problem om man ändrar sig och vill bli god.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,164
En grej jag ser fram emot är att se hur de hanterar tjejen som hänger med Isildur. Hon har ju svurit sig till Sauron men verkar ångra sig.
"Dead or Nazgul?" är en rolig lek man kan spela vad gäller moraliskt tveksamma bipersoner i serien. Theo också.
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,482
"Dead or Nazgul?" är en rolig lek man kan spela vad gäller moraliskt tveksamma bipersoner i serien. Theo också.
Du menar att de karaktärer som är moraliskt tveksamma antingen kommer dö eller bli nazguls? Hoppas inte det. En sak jag faktiskt vill kritisera Tolkiens böcker (åtminstone Ringen-trilogin) för är att det fanns en stark tematik kring att ondskan inte var absolut, att alla har möjlighet till att ångra sig och bli bättre personer, men ändå hände det typ aldrig (förutom med Boromir dårå, men han dog ju på kuppen).
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,164
Du menar att de karaktärer som är moraliskt tveksamma antingen kommer dö eller bli nazguls? Hoppas inte det. En sak jag faktiskt vill kritisera Tolkiens böcker (åtminstone Ringen-trilogin) för är att det fanns en stark tematik kring att ondskan inte var absolut, att alla har möjlighet till att ångra sig och bli bättre personer, men ändå hände det typ aldrig (förutom med Boromir dårå, men han dog ju på kuppen).
Maglor är ett annat av de sällsynta exemplen.

Jag vill slå ett slag för en av mina favorithandlingar, Failed Redemption Arc. När någon ger sig ut på en Redemption Arc men det inte funkar, eftersom hela anledningen till att de behöver en är att de har fel på sin personlighet. Jaime Lannister i A Feast for Crows är ett perfekt exempel, med den extra twisten att han under tiden orsakar en massa bra saker men ändå misslyckas med sin Redemption Arc.

Det är möjligt att författarna vill ge Sauron en Failed Redemption Arc, men i så fall är det så kackigt gjort att det inte ens framgår att det är vad det handlar om. Gollum har förstås särskilt i filmerna en Failed Redemption Arc.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,614
Location
Maastricht
Det börjar kännas som en LOTR-Remix Deluxe Shit Edition....

Ska de trycka in allt de kan bara för att?

Och allt utom Galadriel-Annatar börjar kännas tunnare och tunnare.
Förstår inte alls hur de tänkt kring upplägget av den här serien.
"Vi slänger alla idéer alla har i en burk och så drar vi fram det vi ska ha i serien sedan, JAAA"

Konstigt upplägg.
Vissa saker är snygga och jag gillar hur en del karaktärer ser ut.
-Gil-Galad ser ball ut. Jag kan köpa att han är bad-ass.
-Cirdan är också sjysst. Gillar honom riktigt mycket. Bra skådis, han känns varm, som Cirdan ska känns i mitt tycke. (Trots att jag inte gillar att alverna ser ut som människor i äldre ålder med karaktärer som den nämde och Celebrimbor)

Elrond och Galadriel beter sig som idioter.

Sauron blir attackerad av de styrkor som skulle varit hans, men Annatar övertyger de andra orhcerna att de aldrig kan få fred om inte Sauron dör.....ok? Ett wtf moment! Vilken orch vill ha fred? De är inte skapta för fred! Ska de ge sig ut och slå upp ett hippiekollektiv och odla grönsaker och bli vegetarianer/veganer när de "lyckats" eller vad?!!

Vad i helvete gör enterna nere i närheten av Pelargir? De högg ned några träd så vi rökte en fet jävla joint och begav oss i helt fel rikting efter dem??!
En ent-wife lät det som också.....men de ska ju ha varit borta....sen när är väl dock onämnt överallt. Konstigt iaf.

En trollkarl till som är istari, ok! Det måste då vara en blå torllkarl (Även fast Ciran ser ut som en mörkhårig Saruman!)

Så mycket trådar som bara går åt alla håll.
Jag behöver inte alla sidotrådar. De kunde fokuserat enbart på ringarna.
Harfoots behövs inte.
"Gandalf"behövs inte.

Ett smalare narrativ hade jag tyckt varit bättre. Nu är man "all over middle earth (the place)".

Och....Tom Bombadill är ju uppenbarligen bara där som en fan-service känns det som. (Ah, ni tog inte med honom i triologin, då trycker vi in honom i Rhun!).
 
Last edited:

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,449
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Det börjar kännas som en LOTR-Remix Deluxe Shit Edition....

Ska de trycka in allt de kan bara för att?

Och allt utom Galadriel-Annatar börjar kännas tunnare och tunnare.
Förstår inte alls hur de tänkt kring upplägget av den här serien.
"Vi slänger alla idéer alla har i en burk och så drar vi fram det vi ska ha i serien sedan, JAAA"

Konstigt upplägg.
Vissa saker är snygga och jag gillar hur en del karaktärer ser ut.
-Gil-Galad ser ball ut. Jag kan köpa att han är bad-ass.
-Cirdan är också sjysst. Gillar honom riktigt mycket. Bra skådis, han känns var, som Cirdan känns i mitt tycke. (Trots att jag inte gillar att alverna ser ut som människor i äldre ålder med karaktärer som den nämde och Celebrimbor)

Elrond och Galadriel beter sig som idioter.

Sauron blir attackerad av den styrkor som skulle varit hans, men Annatar övertyger de andra orhcerna att de aldrig kan få fred annars.....ok? Ett wtf moment!

Vad i helvete gör enterna nere i närheten av Pelargir? De högg ned några träd så vi rökte en fet jävla joint och begav oss i helt fel rikting efter dem??!
En ent-wife lät det som också.....men de ska ju ha varit borta....sen när är väl dock onämnt överallt. Konstigt iaf.

En trollkarl till som är istari, ok! Det måste då vara en blå torllkarl (Även fast Ciran ser ut som en mörkhårig Sauruman!)

Så mycket trådar som bara går åt alla håll.
Jag behöver inte alla sidotrådar. De kunde fokuserat enbart på ringarna.
Harfoots behövs inte.
"Gandalf"behövs inte.

Ett smalare narrativ hade jag tyckte varit bättre. Nu är man "All over the middle eart (the place)".

Och....Tom Bombadill är ju uppenbarligen bart där som en fan-service känns det som. (Ah, ni tog inte med honom i triologin, då trycker vi in honom i Rhun!).
Håller med om allt. Jag som bara är medelmåttigt kunnig gällande Tolkien och dennes lore, ser dock även jag hur kasst hanterat allt är. Jag vill ge serien ett litet plus, jag tycker killen som spelar Sauron gör det väl efter de förutsättningar han fått. Det är också det enda goda jag har att säga om serien just nu då hela Gandalf/Tjej-Frodo och tjej-Sam avsnittet bara var dåligt.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,164
e04

Gud vad de som gör den här serien önskar att de hade kunnat böckerna i stället, eller ännu hellre bara remakes på PJ. Det finns inga gränser för hur mycket referenser och kopiering av scener de gör.

Estrid verkar illa castad och inte medveten om att hon är i en fantasyberättelse.

Det finns inget begripligt vis på vilket man behöver passera Tyrn Gorthad (alltså gravkumlen med kummelgastarna), och dessutom är de inte hemsökta ännu (det är Häxmästaren av Angmar som ordnar långt senare). Floden de ska korsa är Baranduin/Brandywine, och vi vet att i Fylke går det en färja över den - det är inte kilometerdjupa klippväggar! Av obegriplig anledning är de ute i vildmarken, när de kunnat färdas på The Old East Road till typ Bri och sedan svänga söderut. Det här är nonsens i varje detalj. De vill referera PJ, och då spelar inget annat någon roll.

En del gillar Tom Bombadil. En del gillar inte Tom Bombadil. Ingen gillar kompromissen med en Tom Bombadil som inte är Tom Bombadil.

Som vanligt i Midgård finns det ingen fallskada. Hobbitarna sveptes upp av en tornado dussintals meter upp i ludften senast och kastades gud vet vart, men det blir inte ens blåmärken av sådant. Legolas-fysik!

Oklart varför en hobbit har ett indian-namn - det är alldeles uppenbart inte hur Tolkien skulle ha gjort det.

Jag gillar Arondirs no-nonsense-attityd. Han har inte tid för trams. Hans Alv-Fu kan jag leva utan.

Deras enter är extremt "hasty". Och tråkigt skrivna.

Fler av Galadriels töntiga Redshirt-alver klarade sig än jag trodde.

Det här avsnittet var tydligare än något annat tidigare att skaparna bara vill visa upp saker, oberoende av om de passar in, fyller en funktion i plotten, eller något annat. Vad var enterna bra för? Vad var kummelgastarna bra för? Inget, det är bara att hålla upp dem och säga "titta, Tolkien!".
 
Top