The Rings of Power (spoilertråd)

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,493
Vadå? Att bulka ut folkmassan genom att klippa in samma karkatärer flera gånger? Jättevanligt. Och hade antagligen inte märkts överhuvudtaget om inte nån suttit och tittat bildruta för bildruta (troligtvis för att hitta något att klaga över). I synnerhet inte om det pågår något i förgrunden som drar blicken till sig. Faktum är att det ser ut som ännu fler karaktärer dyker upp fler gånger i den bilden.
Nej självklart funkar det så. Det jag reagerade på är väl att detta var ju en scen med kanske 30-40 personer max, inte någon stor folkmassa. Kanske jag som är naiv men jag trodde nog man arbetade huvudsakligen statister för den typen av bilder.

Men man kanske datoranimerar betydligt mer idag än vad jag förstått.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,461
Location
Ludvika
Nej självklart funkar det så. Det jag reagerade på är väl att detta var ju en scen med kanske 30-40 personer max, inte någon stor folkmassa. Kanske jag som är naiv men jag trodde nog man arbetade huvudsakligen statister för den typen av bilder.

Men man kanske datoranimerar betydligt mer idag än vad jag förstått.
Det beror lite på de exakta omständigheterna. Jag har inte sett trailern exempelvis (Eller vad nu den skärmbilden är ifrån). Är den scenen fem sekunder eller fem minuter? Och vad var den planerade längden från början?

Var det en sent påkommen scen, och de kanske bara ville ha 3 sekunder för att visa hur de går av en båt(?) kanske de inte ens drog dit statister alls, utan tog lite B-foto de hade från andra scener och klippte ihop en liten folksammling.

Eller kanske hade de filmat scenen med faktiska statister, men i postproduktionen kände de att den kändes lite fattig. Som att det var lite väl folktomt och öde. Så löste de saken i klippningen helt enkelt genom att fläska ut med ett par statister från en anna scen.

Men överlag som jag förstått det är det vääääääldigt vanligt med digitala bakgrunden i många sammanhang. Och oftast tycker jag det ser jättebra ut när man ser det i sitt sammanhang, även om det inte alltid står pall för skärskådning under lupp.

Det finns så klart ytterligare ett allternaiv som jag verkligen hoppas att det inte är. Jag har inget som skulle tyda på att det är vad som hänt heller. Men det är Amazon, så jag ser det liksom inte som helt orimligt. Och det är att det är en AI-genererad bakgrund. Eller i alla fall en bakgrund med AI-skådisar. Återigen; det är inget rykte jag hört, det är inget jag har belägg för. Men enda sen det där om AI-genererade statister kom upp under strejken för ett par år sedan är det något jag är orolig för i varje serie som kommer ut.

DET är något som skulle kunna få mig att inte vilja kolla mer på Rings of Power. En serie jag i övrigt är stormfötjust i.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,493
Det beror lite på de exakta omständigheterna. Jag har inte sett trailern exempelvis (Eller vad nu den skärmbilden är ifrån). Är den scenen fem sekunder eller fem minuter? Och vad var den planerade längden från början?
Det är om jag minns rätt en scen där Bronwyn håller tal för byborna. Det är nog någon minut lång och filmad från olika vinklar (hon står på ett slags balkong).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,461
Location
Ludvika
Det är om jag minns rätt en scen där Bronwyn håller tal för byborna. Det är nog någon minut lång och filmad från olika vinklar (hon står på ett slags balkong).
Om fokus hade varit på byborna hela tiden under scenen så hade det varit en lite märkligt lösning. En minut är en lång tid att titta på samma grej.

Om det mest är fokus på Bronwyn med ett par snabba klipp till folksamlingen känns det däremot fullt rimligt. Beroende på övriga omständigheter bakom scenerna som ovan. Det är ju möjligt att de först hade tänkt ha med de vinklarna när de filmade Bronwyn-skådisen mot greenscreen eller nått. Sen bestämde de sig för att klippa bort dem uinnan de filmade bakgrunderna med skådisar. Men ännu senare när de klippte ihop allting bestämde de sig för att de ville ha de där vinklarna trots allt och då var det för sent att dra ihop ett gäng statister och göra det ordentligt.

Det är så många viljor inblandade i sånna där produktioner. Och de starkaste viljorna är inte sällan de som har minst koppling till verkligheten inom produktion 🤪
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,724
Verkar som journalisterna har fått förhands-se Rings of Power.
Eller finns den på Amazon nu?

Hur som helst är GPs journalist måttligt imponerad (betalvägg gissar jag).

Det verkar ungefär lika tråkigt som säsong 1.
Och då skriver GPs recensent inget om hur berättelsen förhåller sig till Tolkiens verk.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,493
"Påkostad och snygg" var det omdöme jag kunde läsa. Ja det var ju sant för säsong 1 också. I alla fall huvudsakligen snygg.
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,482
Jag fick upp den här recensionen i mitt flöde. Har inte läst den själv då jag vill veta så lite som möjligt innan jag tittar och inte vara färgad av andras intryck, men någon annan kanske har nytta av den 🙂

 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,493
Jag fick upp den här recensionen i mitt flöde. Har inte läst den själv då jag vill veta så lite som möjligt innan jag tittar och inte vara färgad av andras intryck, men någon annan kanske har nytta av den 🙂

Hm, tja. Halvintressant läsning. Lite vagt om vad som faktiskt är bra men tydligt med att det är det. Men tanke på jämförelserna mellan säsong 1 och House of The Dragon tror jag inte jag och recensenten har särskilt lika preferenser, så vi får väl se.
 
Last edited:

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,482
Idag är det premiär för säsong 2. Jag och min fru hade planerat bänka oss ikväll och kolla. Nu kom tyvärr en sjukhusvistelse i vägen så vi får skjuta på tv-kvällen. Kommer att hålla mig borta från denna tråd under tiden då jag inte vill bli spoilad samt bilda mig en egen uppfattning. Jag har ju varit lite mer positiv (men inte alls okritisk) än de flesta, vilket jag känt inte uppskattas så det är ju i alla fall trevligt för majoriteten att negativ koncensus får råda ett tag 😄
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,493
så det är ju i alla fall trevligt för majoriteten att negativ koncensus får råda ett tag
Skönt för oss! ;) (Jag har ju inte tänkt titta alls, men vi får väl se hur det går med det.) Oavsett hoppas jag verkligen att säsong 2 är bättre, det vore ju superkul.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,461
Location
Ludvika
Idag är det premiär för säsong 2. Jag och min fru hade planerat bänka oss ikväll och kolla. Nu kom tyvärr en sjukhusvistelse i vägen så vi får skjuta på tv-kvällen. Kommer att hålla mig borta från denna tråd under tiden då jag inte vill bli spoilad samt bilda mig en egen uppfattning. Jag har ju varit lite mer positiv (men inte alls okritisk) än de flesta, vilket jag känt inte uppskattas så det är ju i alla fall trevligt för majoriteten att negativ koncensus får råda ett tag 😄
1) Jag uppskattare det!
2) Jag plannerar att titta ikväll, eller allra senast i morgon, så jag kan hålla positivitetiteten i topp så länge ochs e till att självplågarna inte får stå emotsagda! ;)

(Under förutsättning att inte Amazon lyssnat på gnällspikarna så serien tappat allt för mycket i kvalitet sen första säsongen =D)
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,614
Location
Maastricht
Har sett snart två avsnitt av säsong 2. Drar väldigt korta plus och minus.

+ Jag gillar Cirdan, han gestaltas väl tycker jag. Känner inte igen skådespelaren. Och ser mycket ut som man kan tänka sig honom. Överlag gillar jag dock inte att äldre alver ser ut som gamla människor fast med spetsiga öron. Det är verkligen inte min bild av dem. Men Oavsett rätt sjysst, så ett +.
+ Kazad-Dum ser bra ut, och det är en sjysst stämning där.
+ Visuellt snyggt fortfarande

- Jag trodde inte det här var Venom - Origins. Här har de gjort ett knepigt val minst sagt. Svart gegga....nää!
- Lindon är ett rike och visst, Mithlond (Grå Hamnarna ligger i Lindon), men de pekar på för mig att Lindon=Mithlond då det står i finstilt under Lindon (Grey Havens). Det är ju rätt, Mithlond ligger i Lindon, men Lindon är ett rike, Mithlond en plats/stad i det riket. Kanske är det så de menar.. Jag blir lite förvirrad. (Ja, det var ett krångligt försök att förklara saken, men ni förstår, hoppas jag!)
- Varför måste Sauron hålla ett brantal för orcherna om att de ska följa honom? Känns knas.


Kunde irritera mig på mer, men det känns onödigt och skulle bli LÅNGT.
Förstår väldigt få val som skaparna gjort och det verkar inte som att de haft några rådgivare vid sin sida som styrt dem i rätt riktning. "Nej, den här platsen kallas X och Y och Z osv."

Nöjer mig såhär.
Ett avsnitt kvar.
 
Last edited:

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,482
Jag och frun ska titta ikväll efter att lillgrabben somnat. Detta tar jag med mig från förra säsongen:

Det är ställt bort allt tvivel att detta är en väldigt lös adaption av Tolkiens Midgård. Jag har inga problem med det på samma sätt som jag inte har problem med MERP eller Perumovs fan fiction så jag kommer inte kommentera så mycket på ändringar.

Jag gillade hobbitarna i förra säsongen och ser nog mest fram emot deras story.

Jag gillar att dvärgarna inte behandlas som ett skämt, som i PJ’s filmer. Hoppas på mycket dvärgar som framställs med värdighet. Och kul att för en gångs skull få se ett dvärgrike som inte är övergivet!

Dialogen var överlag okej, men alvernas försök till högtravande dialog fick underkänt av mig. Hoppas på bättring där.

Även alvernas gestaltning överlag var ingen höjdare (med undantag för Elrond och Arondir). De påminde om alverna i The Witcher vilket jag inte tycker passar.

Jag gillade att de flesta karaktär betedde sig hyfsat vettigt, att inga konflikter uppstod på grund av orealistiska missförstånd. Hoppas att det fortsätter så.

Jag vill inte ha nya mysterier denna säsong. Hoppas däremot att de reder ut en del oklarheter kring Sauron. Exempelvis vad han gjorde på flotten och vad han menade med att Galadriel räddade honom. Vill även veta om det var på hans order Mordor skapades eller om den onda alven gjorde det på eget bevåg.

Hoppas på mer av Elrond och Durin, gillade deras vänskap!

Mitt absolut största problem med förra säsongen var tidslinjen. Det känns som att alla viktiga händelser utspelar sig under typ samma vecka vilket kändes väldigt konstigt. Dessutom kändes det som att alla parallella historier utspelade sig under olika lång tid trots att allt skulle ske samtidigt. Jag hoppas verkligen på bättring här!

Jag gillade den action som fanns, men hoppas på mer!

Det var nog allt som jag kunde komma på nu. Vi får se om några timmar vad jag tycker då.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,164
Serien är närmast fraktal på att göra avsteg från Tolkien - ju mer man tittar i varje detalj, desto mer hittar man. Det är bara namnen och vissa lösa koncept som alls används.

Framför allt missförstår man Sauron kategoriskt. Här verkar han bara vara en dude, inte en halvgud eller en fallen ängel. Tanken att Sauron kontrollerar orcher med retorik och snabba jobb med knivar är löjeväckande - han kontrollerar dem med vilja och fruktan. På samma vis behöver inte Sauron ackumulera biomassa i form av ett maskmonster för att återuppstå - det gör han för att han inte har en "riktig" kropp och kan skapa sig en ny vid behov. Det är som om man hela tiden vill de-mytologisera Tolkien.

Serien fortsätter också med tramset att vilja ha det åt alla håll samtidigt, nu med alvringarna. Antingen är de (som i böckerna) inte korrupta, och då är Elrond en idiot. Eller så är de korrupta, och då är Gil-Galad, Círdan, Galadriel, och senare Elrond själv och Gandalf korrupta idioter. Den absolut vägrar att hålla en linje kring något.

Jag önskar ännu en gång att de hade gjort en original-serie snarare än att urinera på Tolkiens grav på det här viset. Intresset för autenticitet verkar vara absolut noll.

Jag skrattade högt i e01 över att Celebrimbor verkar ha världens lättaste städ, fast det är jättestort. Det såg så fantastiskt fånigt ut!
 
Last edited:

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,482
Har sett första avsnittet. Många saker görs bättre än första säsongen, andra lika, andra lite sämre.

Tycker denna säsong hittills varit snyggare. Foto, kostym och effekter känns bättre.

Gillar hur de får in sång som en bärande del på ett ställe.

Gillar hur de hanterar löften, att alla är rädda för att bryta löften, även onda varelser, så man får försöka kringgå dem istället. Påminner lite om Gollums löfte till Frodo.

Skådisarna gör ett bra jobb, och de flesta av karaktärerna är intressanta. Cirdan var riktigt bra, fångade det där alviska som serien annars dessvärre saknar. Håller dock med @Beastslayer att alver inte borde se gamla ut.

Dialogen är överlag bättre men ibland dippar det rätt rejält.

Tidsaspekten som var mitt största klagomål hanteras både bättre och sämre än i förra säsongen. Man får här en känsla av att allt utspelar sig under längre tid vilket är bra. Men jag hatar när folk verkar besitta en fast travel-funktion i fantasyserier! Att hobbitkompisen hann ifatt de andra två kändes konstigt. Visst hon säger att de inte hunnit långt, men de är i en öken! De har hunnit så långt att klimatet förändrats markant. Men jag orkar inte goggla upp en karta så jag kan ha fel här. Samma med alverna som hinner fram till Cirdan. Jag struntar i om platserna ligger nära varandra, det känns som att det gått typ en halvtimme vilket är alldeles för kort tid! Hade Cirdan inte kunnat säga nåt typ i stil med ”I tre hela dagar har jag grubblat över vad som borde göras och jag har kommit fram till…”

Nåja, helt okej första avsnitt ändå. Bra att vi får en förklaring till varför Sauron var på flotten och bra att inga nya mysterier introduceras.

Nu vill jag se dvärgar!!!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,493
På samma vis behöver inte Sauron ackumulera biomassa i form av ett maskmonster för att återuppstå - det gör han för att han inte har en "riktig" kropp och kan skapa sig en ny vid behov. Det är som om man hela tiden vill de-mytologisera Tolkien.
Ok, det är något jag funderat på även om jag inte tittat än (och kanske inte kommer, vi får se). Hela metafysiken är ju - i min läsning - att alla som träder in i världen kan dö och det är oåterkalleligt, t.o.m. Morgoth löper den risken. Att Sauron alls kan ta en ny kropp efter Numenors fall är ju för att han bundit sin livskraft till ringen. Den enda andra karaktären som återvänder från de döda är Gamdalf,och det är Eru själv som gör det. Så att Sauron alls kan överleva döden innan ringsmidandet är väl i sig ett avvikande koncept, oaktat hur det går till?

(Serien kanske kommer med förklaringar till detta inom ramen för sin version, så det lämnar jag osagt, det är mest att det liksom urholkar den enda ringens betydelse som gör att jag hajar till på det.)
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,614
Location
Maastricht
Jag önskar ännu en gång att de hade gjort en original-serie snarare än att urinera på Tolkiens grav på det här viset. Intresset för autenticitet verkar vara absolut noll [ /QUOTE]

Precis det här tänkte jag också.
Samtidgt är jag överaskad av att man gjort så mycket saker snygga, men man svamllar bort allt bra med det tiofaldiga.
 
Top