The Rings of Power (spoilertråd)

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,765
Location
Eslöv
Jo, men jag håller väl med om allt i princip. Det är väl de där milimetrarna kring p. 2 -- i just detta fallet tror jag större trohet till originalet hade lagt grunden för en bättre serie (även om p. 1 fortfarande är sann, dvs det kunde blivit bra ändå).
Det håller jag med om. Det är utan tvekan mycket lättare att göra fel ju mer man vandrar från källmaterialet.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,164
Apropå The Boys var en briljant insikt för dem, som känns helt nödvändig, att man förstod att eftersom serietidningen satiriserar serietidningar, så måste en tv-version satirisera inte serietidningar utan tv. Den sortens strukturella saker måste man förstås modda. På motsvarande vis var tredje Harry Potter-filmen den överlägset bästa inte genom att vara aktivt otrogen materialet, men genom att inte bara filma av scen för scen som de två första gjorde.
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,482
Det handlar ju inte bara på att de är dåliga på att hitta på saker, utan också uppenbarligen att de antingen inte förstår eller helt väljer att ignorera den tematik och de koncept som gjort Tolkien till den bäst säljande författaren någonsin, tidernas främsta världsbyggare och fantasygenrens mest stilbildande författare.
Fast jag kan samtidigt tycka det är coolt att ta en setting men göra tolkningar där man har ett eget koncept eller en egen tematik. Jag kan tycka att det är den största komplimang man kan ge en författare. Tolkiens önskan med sin skapelse var om jag minns rätt att skapa en mytologi för England. Och en central del i en mytologi handlar ju om hur den används av olika berättare och där dess tematik i dessa fall ändras. Att så sker nu, och har skett i tiotal år vilket vi lätt verkar glömma, är ju det bästa beviset för att Tolkien lyckades med sin ansats.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,164
Fast jag kan samtidigt tycka det är coolt att ta en setting men göra tolkningar där man har ett eget koncept eller en egen tematik. Jag kan tycka att det är den största komplimang man kan ge en författare. Tolkiens önskan med sin skapelse var om jag minns rätt att skapa en mytologi för England. Och en central del i en mytologi handlar ju om hur den används av olika berättare och där dess tematik i dessa fall ändras. Att så sker nu, och har skett i tiotal år vilket vi lätt verkar glömma, är ju det bästa beviset för att Tolkien lyckades med sin ansats.
Jag kan 100% garantera dig att Tolkien hade hatat The Rings of Power.

Fast han hade med all säkerhet hatat Peter Jacksons också, fast många av oss nog tycker att det vore litet orättvist.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,257
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Fast jag kan samtidigt tycka det är coolt att ta en setting men göra tolkningar där man har ett eget koncept eller en egen tematik. Jag kan tycka att det är den största komplimang man kan ge en författare. Tolkiens önskan med sin skapelse var om jag minns rätt att skapa en mytologi för England. Och en central del i en mytologi handlar ju om hur den används av olika berättare och där dess tematik i dessa fall ändras. Att så sker nu, och har skett i tiotal år vilket vi lätt verkar glömma, är ju det bästa beviset för att Tolkien lyckades med sin ansats.
Egna tolkningar och koncept hade väl i någon mån varit oundvikliga ändå, och det finns utrymme för sådant i berättelsen. Det finns till och med enstaka exempel i Rings of Power på hur det kan göras bra (människorna som lever i det som ska bli Mordor, övervakade av oförstående och bittra alver pga brott deras förfäder begick var en jättebra idé som byggde vidare på Tolkiens idéer snarare än att underminera dem. Aërien, dottern till Elendil, är också ett potentiellt bra tillägg, bara hon får en vettig plottline nån gång). Men om man vill göra något avantgardistiskt eller en postmodern omtolkning eller, som i det här fallet, en pandering senkapitalistisk lowest common denominator-omtolkning, då tycker jag man kan göra det med något uselt verk, inte med Silmarillion, den bästa fantasybok som någonsin skrivits.

Vill man ha ett exempel på hur Tolkien-lore kan expanderas och utvecklas på ett bra sätt rekommenderar jag Realms in Exile-modden till Crusader Kings III, som gör ett fantastiskt jobb med att utveckla länderna söder och öster om Gondor och Mordor, och kulturerna och folken där.
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,482
Jag kan 100% garantera dig att Tolkien hade hatat The Rings of Power.

Fast han hade med all säkerhet hatat Peter Jacksons också, fast många av oss nog tycker att det vore litet orättvist.
Precis, han hade hatat en massa verk som utspelar sig i Midgård som jag gillar så jag förstår inte vad hans åsikt om verken har för betydelse alls.
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,482
Men om man vill göra något avantgardistiskt eller en postmodern omtolkning eller, som i det här fallet, en pandering senkapitalistisk lowest common denominator-omtolkning, då tycker jag man kan göra det med något uselt verk, inte med Silmarillion, den bästa fantasybok som någonsin skrivits.
Fast det här förstår jag inte alls? Simarillion finns väl kvar även fast det görs en adaption som inte uppskattas? Jag ser verkligen inte problemet?
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,164
inte med Silmarillion, den bästa fantasybok som någonsin skrivits.
Särskilt inte som man inte har rättigheterna till The Silmarillion, vilket gör att man måste vrida och vända sig runt den som ormar hela tiden. (Som exempel behövde man få särskilt tillstånd att använda namnet "Annatar", och internetrykten säger att man bara fick det för att man hotade att annars kalla honom "Steve").
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,257
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Fast det här förstår jag inte alls? Simarillion finns väl kvar även fast det görs en adaption som inte uppskattas? Jag ser verkligen inte problemet?
Problemet är att jag kanske har 20 år kvar att leva, och under den tiden hade jag älskat att någon gång få bevittna delar av Silmarillion brought to life i full cinematisk glory, och det är vad jag hoppades att Rings of Power skulle göra, och vad Amazon försökte få folk att tro att de skulle göra.

Min besvikelse på Rings of Power är helt enorm. Den hade unik tillgång till ett fantastiskt källmaterial och en fantastisk fiktiv värld, och slösade bort det helt på en tematiklös, ologisk och ointressant sörja som helt misslyckas med att fånga Tolkiens magi.

Viewers hungry for Middle-Earth Anything could be satisfied, and I guess you could argue “Rings of Power” is no worse than all the other expensively empty genre adventures (“Altered Carbon,” anyone?) that have proliferated through the streaming era. But this series is a special catastrophe of ruined potential, sacrificing a glorious universe’s limitless possibilities at the altar of tried-and-true blockbuster desperation.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,164
Fast det här förstår jag inte alls? Simarillion finns väl kvar även fast det görs en adaption som inte uppskattas? Jag ser verkligen inte problemet?
En tillräckligt dålig filmatisering kan besudla en bok i allmänhetens ögon, ge en dåliga bilder på näthinnan när man läser verket efter att ha sett filmatiseringen, påverka ens tolkningar, och framför allt förstöra de praktiska möjligheterna för någon annan att göra en bra filmatisering i stället.

Ibland sträcker sig det här orimligt brett i Hollywood - till exempel ska anledningen till att Guillermo del Toro inte får göra At The Mountains of Madness, som är den film han vill göra mer än något annat, vara att källmaterialet ses som för likt Prometheus (!!).
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,482
Problemet är att jag kanske har 20 år kvar att leva, och under den tiden hade jag älskat att någon gång få bevittna delar av Silmarillion brought to life i full cinematisk glory, och det är vad jag hoppades att Rings of Power skulle göra, och vad Amazon försökte få folk att tro att de skulle göra.

Min besvikelse på Rings of Power är helt enorm. Den hade unik tillgång till ett fantastiskt källmaterial och en fantastisk fiktiv värld, och slösade bort det helt på en tematiklös, ologisk och ointressant sörja som helt misslyckas med att fånga Tolkiens magi.
Jag förstår dig. Jag har skrivit tidigare i tråden att om någon säger att de tycker om trogna adaptioner och ogillar Rings of Power för att den inte är detta så förstår jag deras resonemang även om inte jag ser adaptioner efter de premisserna. Men det som gjorde mig förvirrad här är att du, om jag förstått dig rätt, ogillar Rings of Power för att du tycker att det är ett dåligt verk i sig, inte för att adaptionen är lös. Och då förstår jag inte resonemanget kring att man inte borde få göra en lös adaption av Simarillion? Men om jag fattar saken rätt så hade du ogillat Rings of Power även om den varit bättre om den samtidigt var löst adapterad, av orsaken att det skulle betyda mycket för dig att se en trogen adaption?
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,482
En tillräckligt dålig filmatisering kan besudla en bok i allmänhetens ögon, ge en dåliga bilder på näthinnan när man läser verket efter att ha sett filmatiseringen, påverka ens tolkningar,
Nu kanske jag låter hård, men detta skulle jag aldrig under någon som helst omständighet ta den minsta lilla hänsyn till. Det får vara var och ens bekymmer.

och framför allt förstöra de praktiska möjligheterna för någon annan att göra en bra filmatisering i stället.

Ibland sträcker sig det här orimligt brett i Hollywood - till exempel ska anledningen till att Guillermo del Toro inte får göra At The Mountains of Madness, som är den film han vill göra mer än något annat, vara att källmaterialet ses som för likt Prometheus (!!).
Jag gissar att hatiska drev förstör de möjligheterna betydligt mer.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,164
Ni som får ilskerynkor i pannan vid blotta tanken på AI-genererat content kan ju titta bort nu, för jag tycker basically att den här AIn gjort ett bättre jobb än teamet till Rings of Power:

Tidigare i den här tråden finns en fanklippning av en tRoP-trailer med PJ-estetik, och det är så mycket bättre bara där!
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,164
Nu kanske jag låter hård, men detta skulle jag aldrig under någon som helst omständighet ta den minsta lilla hänsyn till. Det får vara var och ens bekymmer.
Really? Du ser inte Aragorn ens det minsta lilla mer som Viggo Mortensen när du läser boken (som tur är inte dåligt, men definitivt en omtolkning), eller påminns om att, jusstja, det är ju Boromir som kastar stenen som väcker The Watcher In the Water och inte Pippin?

Adapteringar påverkar läsningen. Dåliga adapteringar antagligen till det sämre.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,257
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag förstår dig. Jag har skrivit tidigare i tråden att om någon säger att de tycker om trogna adaptioner och ogillar Rings of Power för att den inte är detta så förstår jag deras resonemang även om inte jag ser adaptioner efter de premisserna. Men det som gjorde mig förvirrad här är att du, om jag förstått dig rätt, ogillar Rings of Power för att du tycker att det är ett dåligt verk i sig, inte för att adaptionen är lös. Och då förstår jag inte resonemanget kring att man inte borde få göra en lös adaption av Simarillion? Men om jag fattar saken rätt så hade du ogillat Rings of Power även om den varit bättre om den samtidigt var löst adapterad, av orsaken att det skulle betyda mycket för dig att se en trogen adaption?
Jag älskar Tolkien så mycket och vill så gärna se hans verk få liv, att jag vore beredd att acceptera en relativt lös adaption. Men Rings of Power har demonstrerat att de inte bryr sig om källmaterialet överhuvudtaget, och där går min gräns. Icke desto mindre är jag beredd att förlåta dem, och hoppas innerligt att säsong 2 på något vis ska vara en enorm pivot och ett fantastiskt steg upp, men jag har svårt att se hur de i mina ögon ska kunna fixa travestin de gjorde ringsmidandet till.

Jag är ingen fanatisk purist, jag tycker definitivt att man bör få bygga vidare på Tolkiens verk. Men eftersom det verket har en så väldigt hög kreativ integritet, noga upprätthållen av Christopher Tolkien i många decennier, kräver det extraordinär omsorg att skapa Tolkien-fanmaterial som håller måttet. Det mesta rollspelsmaterialet genom åren har exempelvis misslyckats. Jämförelsevis ställer jag mycket mycket lägre krav på Star Wars-fanmaterial, till exempel.

Jag tycker alltså att Rings of Power failar både som verk i sig och som adaption. Men den har bitar som fungerar bra. Dess storylines är fruktansvärt olika i kvalitét, och är långt ifrån en hopplös tv-serie. Jag kan se att den hade gått att rädda, men betraktar det som mycket osannolikt.
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
197
Really? Du ser inte Aragorn ens det minsta lilla mer som Viggo Mortensen när du läser boken (som tur är inte dåligt, men definitivt en omtolkning), eller påminns om att, jusstja, det är ju Boromir som kastar stenen som väcker The Watcher In the Water och inte Pippin?

Adapteringar påverkar läsningen. Dåliga adapteringar antagligen till det sämre.
Eller att när de kör frågesport på tv med massa prispengar och rätt svar är från filmen och inte boken?
Kan tilläggas att de tävlande blev aningens sura.
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,482
Really? Du ser inte Aragorn ens det minsta lilla mer som Viggo Mortensen när du läser boken (som tur är inte dåligt, men definitivt en omtolkning), eller påminns om att, jusstja, det är ju Boromir som kastar stenen som väcker The Watcher In the Water och inte Pippin?
Självklart, men jag tycker inte att en skapare till ett verk har någon hänsyn att ta till läsares eventuella fantasibilder.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,164
Självklart, men jag tycker inte att en skapare till ett verk har någon hänsyn att ta till läsares eventuella fantasibilder.
Jag sade inte att det är skaparens jobb, jag sade att det var en negativ effekt av en dålig adaptering.
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,482
Jag sade inte att det är skaparens jobb, jag sade att det var en negativ effekt av en dålig adaptering.
Men vi pratade inte om bra eller dåliga adaptioner, vi pratade om trogna eller lösa adaptioner.
 
Top