Fast jag kan samtidigt tycka det är coolt att ta en setting men göra tolkningar där man har ett eget koncept eller en egen tematik. Jag kan tycka att det är den största komplimang man kan ge en författare. Tolkiens önskan med sin skapelse var om jag minns rätt att skapa en mytologi för England. Och en central del i en mytologi handlar ju om hur den används av olika berättare och där dess tematik i dessa fall ändras. Att så sker nu, och har skett i tiotal år vilket vi lätt verkar glömma, är ju det bästa beviset för att Tolkien lyckades med sin ansats.
Egna tolkningar och koncept hade väl i någon mån varit oundvikliga ändå, och det finns utrymme för sådant i berättelsen. Det finns till och med enstaka exempel i Rings of Power på hur det kan göras bra (människorna som lever i det som ska bli Mordor, övervakade av oförstående och bittra alver pga brott deras förfäder begick var en jättebra idé som
byggde vidare på Tolkiens idéer snarare än att underminera dem. Aërien, dottern till Elendil, är också ett potentiellt bra tillägg, bara hon får en vettig plottline nån gång). Men om man vill göra något avantgardistiskt eller en postmodern omtolkning eller, som i det här fallet, en pandering senkapitalistisk lowest common denominator-omtolkning, då tycker jag man kan göra det med något uselt verk, inte med Silmarillion, den bästa fantasybok som någonsin skrivits.
Vill man ha ett exempel på hur Tolkien-lore kan expanderas och utvecklas på ett
bra sätt rekommenderar jag Realms in Exile-modden till Crusader Kings III, som gör ett fantastiskt jobb med att utveckla länderna söder och öster om Gondor och Mordor, och kulturerna och folken där.